تفسیر قرآن
پیامهای آیه 6 تا 14 سوره فجر
- تاريخِ قلع و قمع متجاوزان را فراموش نكنيد. «اَلم تَر»
- نابود كردن طغيانگران جلوه ربوبيّت خداوند است. «فعل ربّك بعاد» به قول سعدى: ترحّم بر پلنگ تيزدندان ستمكارى بود بر گوسفندان
- نشانه خرد و عقل، عبرت گرفتن از تاريخ است. «لذى حجر الم تَر كيف فعل ربّك»
- پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله توسط وحى از تاريخ قوم عاد و ثمود و فرعون آگاهى داشت. «الم تَر»
- ابتكار در معمارى با استفاده از سنگ، در آن قوم عاد بوده است. «لم يخلق مثلها فى البلاد»
- اختلاف و تضاد فكرى، مانع از بيان هنر و ابتكارات ديگران نشود. «لم يخلق مثلها فى البلاد»
- قدرت بدون معنويّت، عاملى است براى بر هم زدن امنيّت. «جابوا الصخر...ذى الاوتاد....طغوا فى البلاد»
- طغيانگر و طغيان مرز نمى شناسد. «طغوا فى البلاد»(مراد از بلاد، همه مناطقى است كه به آن دسترسى داشتند)
- سرچشمه تباهى و فساد، طاغوت ها هستند. «طغوا فى البلاد فاكثروا فيها الفساد»
- تمدن و پيشرفت، اگر همراه با تقوا و صلاح نباشد عامل سقوط و هلاكت است. «فصب عليهم ربّك سوط عذاب»
- مربى، گاه براى تنبيه، نياز به شلاق دارد. «ربُّك سوط»
- طغيان و فساد جز با قهر بر طرف نمى شود. «طغوا... سوط عذاب»
- مهلت ها شما را مغرور نكند كه خدا در كمين است. «ان ربّك لبالمرصاد»
- كيفر دنيوى نسبت به عذاب اخروى همچون تازيانه اى است كه درد آن موقّت و آثارش سطحى است و تنها بر پوست مى ماند. «سوط عذاب»
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
- تاريخِ قلع و قمع متجاوزان را فراموش نكنيد. «اَلم تَر»
- نابود كردن طغيانگران جلوه ربوبيّت خداوند است. «فعل ربّك بعاد» به قول سعدى: ترحّم بر پلنگ تيزدندان ستمكارى بود بر گوسفندان
- نشانه خرد و عقل، عبرت گرفتن از تاريخ است. «لذى حجر الم تَر كيف فعل ربّك»
- پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله توسط وحى از تاريخ قوم عاد و ثمود و فرعون آگاهى داشت. «الم تَر»
- ابتكار در معمارى با استفاده از سنگ، در آن قوم عاد بوده است. «لم يخلق مثلها فى البلاد»
- اختلاف و تضاد فكرى، مانع از بيان هنر و ابتكارات ديگران نشود. «لم يخلق مثلها فى البلاد»
- قدرت بدون معنويّت، عاملى است براى بر هم زدن امنيّت. «جابوا الصخر...ذى الاوتاد....طغوا فى البلاد»
- طغيانگر و طغيان مرز نمى شناسد. «طغوا فى البلاد»(مراد از بلاد، همه مناطقى است كه به آن دسترسى داشتند)
- سرچشمه تباهى و فساد، طاغوت ها هستند. «طغوا فى البلاد فاكثروا فيها الفساد»
- تمدن و پيشرفت، اگر همراه با تقوا و صلاح نباشد عامل سقوط و هلاكت است. «فصب عليهم ربّك سوط عذاب»
- مربى، گاه براى تنبيه، نياز به شلاق دارد. «ربُّك سوط»
- طغيان و فساد جز با قهر بر طرف نمى شود. «طغوا... سوط عذاب»
- مهلت ها شما را مغرور نكند كه خدا در كمين است. «ان ربّك لبالمرصاد»
- كيفر دنيوى نسبت به عذاب اخروى همچون تازيانه اى است كه درد آن موقّت و آثارش سطحى است و تنها بر پوست مى ماند. «سوط عذاب»
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
۶۴۴
۰۷ اسفند ۱۴۰۲
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.