7️⃣) چرا حضرت علی امیرالمؤمنین علیه السلام دختر خود به نا
7️⃣) چرا #حضرت_علی_امیرالمؤمنین_علیه_السلام دختر خود به نام ام کلثوم را که از همسر شهیدش #حضرت_فاطمه_الزهراسلام_الله_علیها بدنیا آمده بود ، به #نکاح #قاتل_همسر خود درآورد ⁉ ️
اولاً: وقتی علی (علیه السلام) از دادن دخترش به عمر مخالفت کرد، عمر به عباس عموی پیامبر گفت : اگر علی به من دختر ندهد دو نفر را وادار می کنم که به دروغ شهادت دهند که علی دزدی کرده و دستش را قطع می کنم.
📚 کافی ، ج 5 ، ص 346 .
ثانیاً: هیثمی از علمای بزرگ اهل سنت نوشته اشت:
در برابر اعتراض عقیل به این ازدواج ، علی (علیه السلام) خطاب به عباس فرمود:
درة عمر أحرجته الی ماتری
#خشونت_عمر باعث این کاری که می بینی گردید.
📚 مجمع الزوائد ج 4 ص 272، معجم کبیر ج 3ص45.
ثالثاً: علمای اهل سنت نوشته اند:
عمر بن خطاب قبل از ازدواج با ام کلثوم ، ساق پایش را لمس میکند و او را در بغل گرفت و بوسید. و اُم کلثوم از این کار زشت، عصبانی شد و به وی گفت: اگر تو خلیفه نبودی، دماغت را می شکستم، چشمت را کور می کردم.
📚 الاصابه، ابن حجر: 8/464 و سیر أعلام النبلاء، ذهبی:3/501. تاریخ بغداد، الخطیب البغدادی، ج 6، ص 180.
♦ ️ اگر این قضیه صحت داشته باشد، باید طرفداران خلیفه پاسخ دهند
که آیا درست است که حاکم اسلامی که باید #حافظ_ناموس ملت باشد، خود با ناموس مردم این چنین کند؟
سبط ابن جوزی از علمای اهل سنت می گوید:
وهذا قبیح والله، ثمّ بإجماع المسلمین لایجوز لمس الأجنبیّة فکیف ینسب عمر إلی هذا ؟
به خدا سوگند این کاری که از عمر نقل می کنند، قبیح است دست زدن به دختر نامحرم حرام است ...
📚 تذکرة خواص الأمة : 321.
📖 📖 🌺 🌺
پاسخ: موضوع ازدواج اُم کلثوم با عمر از دو دیدگاه قابل بحث و بررسی است*:
الف. از منظر منابع اهل سنّت؛
ب. از منظر منابع شیعه.
💠 #منابع_اهل_سنت
در بین اهل سنت، مشهور است که #امیرالمؤمنین_علی_علیه_السلام دختر خود #اُمّ_کلثوم را به ازدواج خلیفه دوم، #عمر_بن_خطاّب، در آوردند. آنها این ازدواج را نشانگر دوستی و روابط حسنه میان علی علیه السلام و خلیفه دوم قلمداد می کنند.
در نقد و بررسی این موضوع به چند نکته اشاره می شود:
1. مسئله ازدواج امّ کلثوم در هیچ یک از دو کتاب معتبر نزد اهل سنت، یعنی #صحیح_بخاری و #صحیح_مسلم که در نزد اهل سنت معتبرترین کتابها بعد از قرآن شمرده می شوند ذکر نشده است.
هیچ یک از صحاح ششگانه اهل سنّت #ازدواج_امّ_کلثوم را ذکر نکرده اند.
2. برخی از مسانید معتبر نزد اهل سنت، مانند: #مُسند_احمد_بن_حنبل نیز این رویداد را بیان ننموده اند.
3. برخی از منابع تاریخی و روایی اهل سنّت، مانند: «طبقات» ابن سعد و «المستدرک» حاکم نیشابوری، ازدواج ام کلثوم با خلیفه دوم را مطرح نموده اند. در این باره، دو نکته شایان ذکر است:
الف. براساس مبانی رجالی اهل سنّت، تمام راویان این روایت، متّهم به صفات «کذّاب»، «وضّاع»، و «ضعیف» و «مدلَّس» می باشند؛
لذا براساس منابع اهل سنت، موضوع ازدواج امّ کلثوم با عمر بن خطّاب به لحاظ سندی فاقد اعتبار و ارزش می باشد.
ب. صرف نظر از ضعف سندی، این روایت به لحاظ دلالت و معنی نیز دچار تعارض، چندگانگی و تشویش در نقل می باشد؛ به گونه ای که برخی از نقلها برخی دیگر را تکذیب می نمایند. به عنوان مثال، در برخی نقلها این گونه آمده است که
وقتی عمر به خواستگاری امّ کلثوم آمد، علی علیه السلام مسئله کوچکی سنّ اُمّ کلثوم را مطرح نمودند و در برخی نقلها آمده است که
حضرت فرمودند: «من او را برای فرزندان برادرم جعفر بن ابی طالب نگه داشته ام.»
در نقل دیگری بیان شده است که علی علیه السلام بدون درنگ ام کلثوم را نزد عمر فرستاد تا او را نگاه کند.
💠 #دیدگاه_شیعه
در مورد ازدواج امّ کلثوم با خلیفه دوم، در میان دانشمندان شیعه دیدگاه های متفاوتی مطرح است که در ذیل به برخی از آنها اشاره می شود:
1. برخی از دانشمندان شیعه از جمله شیخ مفید، این تزویج را به شدّت انکار نموده و بر این باورند که چنین ازدواجی اساسا رخ نداده است.
2. دیدگاه دیگر این است که ام کلثومی که با عمر ازدواج کرده دختر ابوبکر بوده نه حضرت علی(ع).
بلکه ربیبه دختر خوانده علی علیه السلام بوده است. .
نووی یکی از علمای اهل سنت در کتاب تهذیب الاسماء نیز این احتمال را پذیرفته است.
#آیت_الله_مرعشی_نجفی در پاورقی احقاق الحق ضمن تایید این نظریه، ام کلثوم را دختر #اسماء_بنت_عمیس از ابابکر می داند که پس از مرگ ابابکر چون اسماء به ازدواج حضرت علی(ع) در آمد این دختر را نیز به خانه امام برد و عمر با این دختر ازدواج کرد.
ناز
اولاً: وقتی علی (علیه السلام) از دادن دخترش به عمر مخالفت کرد، عمر به عباس عموی پیامبر گفت : اگر علی به من دختر ندهد دو نفر را وادار می کنم که به دروغ شهادت دهند که علی دزدی کرده و دستش را قطع می کنم.
📚 کافی ، ج 5 ، ص 346 .
ثانیاً: هیثمی از علمای بزرگ اهل سنت نوشته اشت:
در برابر اعتراض عقیل به این ازدواج ، علی (علیه السلام) خطاب به عباس فرمود:
درة عمر أحرجته الی ماتری
#خشونت_عمر باعث این کاری که می بینی گردید.
📚 مجمع الزوائد ج 4 ص 272، معجم کبیر ج 3ص45.
ثالثاً: علمای اهل سنت نوشته اند:
عمر بن خطاب قبل از ازدواج با ام کلثوم ، ساق پایش را لمس میکند و او را در بغل گرفت و بوسید. و اُم کلثوم از این کار زشت، عصبانی شد و به وی گفت: اگر تو خلیفه نبودی، دماغت را می شکستم، چشمت را کور می کردم.
📚 الاصابه، ابن حجر: 8/464 و سیر أعلام النبلاء، ذهبی:3/501. تاریخ بغداد، الخطیب البغدادی، ج 6، ص 180.
♦ ️ اگر این قضیه صحت داشته باشد، باید طرفداران خلیفه پاسخ دهند
که آیا درست است که حاکم اسلامی که باید #حافظ_ناموس ملت باشد، خود با ناموس مردم این چنین کند؟
سبط ابن جوزی از علمای اهل سنت می گوید:
وهذا قبیح والله، ثمّ بإجماع المسلمین لایجوز لمس الأجنبیّة فکیف ینسب عمر إلی هذا ؟
به خدا سوگند این کاری که از عمر نقل می کنند، قبیح است دست زدن به دختر نامحرم حرام است ...
📚 تذکرة خواص الأمة : 321.
📖 📖 🌺 🌺
پاسخ: موضوع ازدواج اُم کلثوم با عمر از دو دیدگاه قابل بحث و بررسی است*:
الف. از منظر منابع اهل سنّت؛
ب. از منظر منابع شیعه.
💠 #منابع_اهل_سنت
در بین اهل سنت، مشهور است که #امیرالمؤمنین_علی_علیه_السلام دختر خود #اُمّ_کلثوم را به ازدواج خلیفه دوم، #عمر_بن_خطاّب، در آوردند. آنها این ازدواج را نشانگر دوستی و روابط حسنه میان علی علیه السلام و خلیفه دوم قلمداد می کنند.
در نقد و بررسی این موضوع به چند نکته اشاره می شود:
1. مسئله ازدواج امّ کلثوم در هیچ یک از دو کتاب معتبر نزد اهل سنت، یعنی #صحیح_بخاری و #صحیح_مسلم که در نزد اهل سنت معتبرترین کتابها بعد از قرآن شمرده می شوند ذکر نشده است.
هیچ یک از صحاح ششگانه اهل سنّت #ازدواج_امّ_کلثوم را ذکر نکرده اند.
2. برخی از مسانید معتبر نزد اهل سنت، مانند: #مُسند_احمد_بن_حنبل نیز این رویداد را بیان ننموده اند.
3. برخی از منابع تاریخی و روایی اهل سنّت، مانند: «طبقات» ابن سعد و «المستدرک» حاکم نیشابوری، ازدواج ام کلثوم با خلیفه دوم را مطرح نموده اند. در این باره، دو نکته شایان ذکر است:
الف. براساس مبانی رجالی اهل سنّت، تمام راویان این روایت، متّهم به صفات «کذّاب»، «وضّاع»، و «ضعیف» و «مدلَّس» می باشند؛
لذا براساس منابع اهل سنت، موضوع ازدواج امّ کلثوم با عمر بن خطّاب به لحاظ سندی فاقد اعتبار و ارزش می باشد.
ب. صرف نظر از ضعف سندی، این روایت به لحاظ دلالت و معنی نیز دچار تعارض، چندگانگی و تشویش در نقل می باشد؛ به گونه ای که برخی از نقلها برخی دیگر را تکذیب می نمایند. به عنوان مثال، در برخی نقلها این گونه آمده است که
وقتی عمر به خواستگاری امّ کلثوم آمد، علی علیه السلام مسئله کوچکی سنّ اُمّ کلثوم را مطرح نمودند و در برخی نقلها آمده است که
حضرت فرمودند: «من او را برای فرزندان برادرم جعفر بن ابی طالب نگه داشته ام.»
در نقل دیگری بیان شده است که علی علیه السلام بدون درنگ ام کلثوم را نزد عمر فرستاد تا او را نگاه کند.
💠 #دیدگاه_شیعه
در مورد ازدواج امّ کلثوم با خلیفه دوم، در میان دانشمندان شیعه دیدگاه های متفاوتی مطرح است که در ذیل به برخی از آنها اشاره می شود:
1. برخی از دانشمندان شیعه از جمله شیخ مفید، این تزویج را به شدّت انکار نموده و بر این باورند که چنین ازدواجی اساسا رخ نداده است.
2. دیدگاه دیگر این است که ام کلثومی که با عمر ازدواج کرده دختر ابوبکر بوده نه حضرت علی(ع).
بلکه ربیبه دختر خوانده علی علیه السلام بوده است. .
نووی یکی از علمای اهل سنت در کتاب تهذیب الاسماء نیز این احتمال را پذیرفته است.
#آیت_الله_مرعشی_نجفی در پاورقی احقاق الحق ضمن تایید این نظریه، ام کلثوم را دختر #اسماء_بنت_عمیس از ابابکر می داند که پس از مرگ ابابکر چون اسماء به ازدواج حضرت علی(ع) در آمد این دختر را نیز به خانه امام برد و عمر با این دختر ازدواج کرد.
ناز
۱۲.۱k
۲۷ مرداد ۱۳۹۷
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.