امیرالمومنین علی(علیه السلام)
امیرالمومنین علی(علیه السلام)
«لَوْ کُنَّا لانرْجُو جَنَّةً وَلانَخْشی نارَاً وَلاثَواباً وَلاعِقاباً لَکانَ یَنْبَغی لَنا انْ نُطالِبَ بِمَکارِمِ اْلَاخْلاقِ فَانَّها مِمَّا تَدُلُّ عَلی سَبِیلِ النَّجاحِ»(1)
«اگر ما امید و ایمانی به بهشت و ترس و وحشتی از دوزخ، و انتظار ثواب و عقابی نمیداشتیم، شایسته بود به سراغ فضائل اخلاقی برویم، چرا که آنها راهنمای نجات و پیروزی و موفّقیّت هستند»
فقط کافیست یک نگاه منصفانه وبه دور از تعصب به مجموعه دستورات اخلاقی توصیه شده در دین اسلام بیاندازیم واز طرفی یک نگاه آگاهانه و عالمانه هم به زندگی معمولی مردم بیاندازیم و عوامل موفقیت وپیروزی آنها را در دنیا بررسی کنیم، تا متوجه شویم که همام عواملی وهمان دستورات اخلاقی که در اسلام برای رسیدن به سعادت وعاقبت به خیری توصیه شده، تاثیر مستقیم وغیر قابل انکاری نیز بر پیروزی وموفقیت در زندگی دنیای مردم دارد.
اصلاً وقتی به انسانی انسان گفته میشود که با هر بینش وبا هر عقیده ای هم که دارد پایبند اصول اولیه اخلاقی مثل فرق گذاشتن بین "ظالم ومظلوم"،"ظلم وعدالت"،"حق وباطل"و... باشد، وگرنه اگر اینگونه نباشد مثل حیوان سرکشی خواهد بود که همه چیز را برای رسیدن به منافع شخصی خود نابود خواهد کرد.
پاورقی
1-مستدرک الوسائل، جلد 2، صفحه 283
برگرفته شده از وبلاگ وادی مقدس
«لَوْ کُنَّا لانرْجُو جَنَّةً وَلانَخْشی نارَاً وَلاثَواباً وَلاعِقاباً لَکانَ یَنْبَغی لَنا انْ نُطالِبَ بِمَکارِمِ اْلَاخْلاقِ فَانَّها مِمَّا تَدُلُّ عَلی سَبِیلِ النَّجاحِ»(1)
«اگر ما امید و ایمانی به بهشت و ترس و وحشتی از دوزخ، و انتظار ثواب و عقابی نمیداشتیم، شایسته بود به سراغ فضائل اخلاقی برویم، چرا که آنها راهنمای نجات و پیروزی و موفّقیّت هستند»
فقط کافیست یک نگاه منصفانه وبه دور از تعصب به مجموعه دستورات اخلاقی توصیه شده در دین اسلام بیاندازیم واز طرفی یک نگاه آگاهانه و عالمانه هم به زندگی معمولی مردم بیاندازیم و عوامل موفقیت وپیروزی آنها را در دنیا بررسی کنیم، تا متوجه شویم که همام عواملی وهمان دستورات اخلاقی که در اسلام برای رسیدن به سعادت وعاقبت به خیری توصیه شده، تاثیر مستقیم وغیر قابل انکاری نیز بر پیروزی وموفقیت در زندگی دنیای مردم دارد.
اصلاً وقتی به انسانی انسان گفته میشود که با هر بینش وبا هر عقیده ای هم که دارد پایبند اصول اولیه اخلاقی مثل فرق گذاشتن بین "ظالم ومظلوم"،"ظلم وعدالت"،"حق وباطل"و... باشد، وگرنه اگر اینگونه نباشد مثل حیوان سرکشی خواهد بود که همه چیز را برای رسیدن به منافع شخصی خود نابود خواهد کرد.
پاورقی
1-مستدرک الوسائل، جلد 2، صفحه 283
برگرفته شده از وبلاگ وادی مقدس
۲۳۲
۰۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.