از سفارشات دین اسلام جهت سعادت دنیا و آخرت توصیه به زهد و
از سفارشات دین اسلام جهت #سعادت دنیا و آخرت توصیه به زهد و بی رغبتی به مسائل مادی و نعمتهای دنیوی است البته اسلام با اصل استفاده و بهره گیری از نعمتهای خداوند هیچ مخالفتی ندارد چنانچه خداوند متعال در قرآن میفرماید
«قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِینَةَ اللَّهِ الَّتِی أَخْرَجَ لِعِبَادِهِ وَالطَّیِّبَاتِ مِنَ الرِّزْقِ قُلْ هِیَ لِلَّذِینَ آمَنُوا فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا خَالِصَةً یَوْمَ الْقِیَامَةِ کَذَلِکَ نُفَصِّلُ الْآیَاتِ لِقَوْمٍ یَعْلَمُون»
چه کسی لباسهایی را که خدا برای بندگانش پدید آورده، و #خوردنیهای_خوشطعم را حرام کرده است؟ بگو: این چیزها در این دنیا برای کسانی است که ایمان آوردهاند و در روز قیامت نیز خاص آنها باشد. آیات خدا را برای دانایان اینچنین به تفصیل بیان میکنیم. «سوره الأعراف32»
اما در نحوه بهره گیری دستوراتی را بیان میکند . سفارش به زهد نیز در جهت بهره گیری و استمتاع بهینه و سودمند از دنیاست به عبارتی اسلام توصیه میکند بدون اینکه به نعمت خاصی از دنیا وابسته شوی از آنها استفاده کن . امیرالمومنین علیه السلام این مفهوم را اینگونه توضیح میدهند
الزُّهدُ کُلُّهُ فی کَلِمَتَینِ مِنَ القُرآنِ ، قالَ اللّه ُ تعالی:
«لِکَیْلا تَأْسَوا عَلی ما فاتَکُمْ وَ لا تَفْرَحُوا بِما آتاکُمْ»
فَمَن لم یَأسَ عَلَی الماضِی و لم یَفرَحْ بالاْتی فهُو الزاهِدُ(1)
«امام علی علیه السلام : همه زهد در دو جمله قرآن آمده است ؛ خداوند متعال فرموده: تا بر آنچه از دستتان می رود، اندوهگین نشوید و بر آنچه به دستتان می آید، شادمانی نکنید»
بنا براین، کسی که بر گذشته اندوه نخورد و برای آنچه به دستش می رسد شاد نشود ، زاهد است اگر چیزی را از دست دادی خیلی ناراحت نباش و اگر چیزی بدست آوردی خیلی خوشحال نشو یعنی با از دست دادن یا بدست آوردن تعادل خودت را از دست نده، اگر به خواسته و آرزویت نرسیدی نیز تاسف نخور .
#زهد از حیث متعلق در دو ساحت مطرح میشود
اول زهد در نیازهای غیر ضروری و تشریفاتی است یعنی انسان نسبت به چیزهایی که بود و نبود آنها تاثیری در زندگی ندارد مثل فلان مجسمه آنتیک یا فلان ماشین لوکس دلبستگی نداشته باشد . در این گونه مسائل زهد یعنی کاملا آن چیز را از ذهن و از واقعیت زندگی کنار بگذارد
دوم زهد در نیازهای ضروری است مثلا انسان به غذای سالم پر انرژی مثل گوشت قرمز یا به وسیله نقلیه احتیاج دارد ولی قدرت تهیه آن را نداشته باشد در اینجا نمیتوان مثل حالت اول همه چیز را کنار گذاشت زیرا نیاز ضروری زندگی مطرح است و باید راه حل مناسبی انتخاب کرد . به فرموده شیخ بهایی بهترین راه کار برای زهد در اینگونه مسائل روش جایگزینی است یعنی بدون اینکه تعادل روانی از بین برود انسان چیز مشابهی را جایگزین کند
برگرفته شده از سایت وادی مقدس
http://vademoghadas.ir/1396/01/09/Ttr5
«قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِینَةَ اللَّهِ الَّتِی أَخْرَجَ لِعِبَادِهِ وَالطَّیِّبَاتِ مِنَ الرِّزْقِ قُلْ هِیَ لِلَّذِینَ آمَنُوا فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا خَالِصَةً یَوْمَ الْقِیَامَةِ کَذَلِکَ نُفَصِّلُ الْآیَاتِ لِقَوْمٍ یَعْلَمُون»
چه کسی لباسهایی را که خدا برای بندگانش پدید آورده، و #خوردنیهای_خوشطعم را حرام کرده است؟ بگو: این چیزها در این دنیا برای کسانی است که ایمان آوردهاند و در روز قیامت نیز خاص آنها باشد. آیات خدا را برای دانایان اینچنین به تفصیل بیان میکنیم. «سوره الأعراف32»
اما در نحوه بهره گیری دستوراتی را بیان میکند . سفارش به زهد نیز در جهت بهره گیری و استمتاع بهینه و سودمند از دنیاست به عبارتی اسلام توصیه میکند بدون اینکه به نعمت خاصی از دنیا وابسته شوی از آنها استفاده کن . امیرالمومنین علیه السلام این مفهوم را اینگونه توضیح میدهند
الزُّهدُ کُلُّهُ فی کَلِمَتَینِ مِنَ القُرآنِ ، قالَ اللّه ُ تعالی:
«لِکَیْلا تَأْسَوا عَلی ما فاتَکُمْ وَ لا تَفْرَحُوا بِما آتاکُمْ»
فَمَن لم یَأسَ عَلَی الماضِی و لم یَفرَحْ بالاْتی فهُو الزاهِدُ(1)
«امام علی علیه السلام : همه زهد در دو جمله قرآن آمده است ؛ خداوند متعال فرموده: تا بر آنچه از دستتان می رود، اندوهگین نشوید و بر آنچه به دستتان می آید، شادمانی نکنید»
بنا براین، کسی که بر گذشته اندوه نخورد و برای آنچه به دستش می رسد شاد نشود ، زاهد است اگر چیزی را از دست دادی خیلی ناراحت نباش و اگر چیزی بدست آوردی خیلی خوشحال نشو یعنی با از دست دادن یا بدست آوردن تعادل خودت را از دست نده، اگر به خواسته و آرزویت نرسیدی نیز تاسف نخور .
#زهد از حیث متعلق در دو ساحت مطرح میشود
اول زهد در نیازهای غیر ضروری و تشریفاتی است یعنی انسان نسبت به چیزهایی که بود و نبود آنها تاثیری در زندگی ندارد مثل فلان مجسمه آنتیک یا فلان ماشین لوکس دلبستگی نداشته باشد . در این گونه مسائل زهد یعنی کاملا آن چیز را از ذهن و از واقعیت زندگی کنار بگذارد
دوم زهد در نیازهای ضروری است مثلا انسان به غذای سالم پر انرژی مثل گوشت قرمز یا به وسیله نقلیه احتیاج دارد ولی قدرت تهیه آن را نداشته باشد در اینجا نمیتوان مثل حالت اول همه چیز را کنار گذاشت زیرا نیاز ضروری زندگی مطرح است و باید راه حل مناسبی انتخاب کرد . به فرموده شیخ بهایی بهترین راه کار برای زهد در اینگونه مسائل روش جایگزینی است یعنی بدون اینکه تعادل روانی از بین برود انسان چیز مشابهی را جایگزین کند
برگرفته شده از سایت وادی مقدس
http://vademoghadas.ir/1396/01/09/Ttr5
۱.۱k
۱۲ فروردین ۱۳۹۶
دیدگاه ها (۳)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.