تفسیر قرآن
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره والضحی
آیه 6 تا 11 آخرین آیات این سوره
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیم
أَ لَمْ يَجِدْكَ يَتِيماً فَآوىٰ (٦)
آيا تو را يتيم نيافت، پس پناه داد؟
وَ وَجَدَكَ ضَالاًّ فَهَدىٰ (٧)
و تو را بدون شريعت نيافت، پس به شريعت هدايت كرد؟
وَ وَجَدَكَ عٰائِلاً فَأَغْنىٰ (٨)
و تو را تهيدست نيافت، پس بى نياز ساخت ؟
فَأَمَّا الْيَتِيمَ فَلاٰ تَقْهَرْ (٩)
و اما [به شكرانۀ اين همه نعمت] يتيم را خوار و رانده مكن
وَ أَمَّا السّٰائِلَ فَلاٰ تَنْهَرْ (١٠)
و تهيدست حاجت خواه را [به بانگ زدن] از خود مران
وَ أَمّٰا بِنِعْمَةِ رَبِّكَ فَحَدِّثْ (١١)
و نعمت هاى پروردگارت را بازگو كن
نکته ها:
مراد از «آخرت» در آيه «و للاخرة خير لك من الاولى» يا روز قيامت است و يا عاقبت كار پيامبر در همين دنيا.
قبل از تولد پيامبرصلى الله عليه وآله، پدرش عبداللّه از دنيا رفت. در كودكى مادرش را از دست داد و هشت ساله بود كه جدش عبدالمطلب از دنيا رفت و از اين رو از درد يتيمان خبر داشت.
قرآن مى فرمايد: «ما ضلّ صاحبكم و ما غوى »(84) يعنى پيامبر شما حتّى براى يك لحظه گمراه نبوده است. پس مراد از «وجدك ضالاً فهدى» آن است كه اگر هدايت الهى نبود، راه به جايى نمى بردى.
چنانكه در سوره شورى آيه 52 مى فرمايد: «ما كنت تَدرى ما الكتاب و لا الايمان ولكن جعلناه نورا نهدى به» اگر لطف ما نبود تو خبرى از كتاب و ايمان نداشتى.
و در سوره يوسف آيه 3 نيز مى فرمايد: «اوحينا اليك هذا القرآن و ان كنت من قبله لمن الغافلين» تو قبل از نزول قرآن از بى خبران بودى.
كلمه «ضالّ» هم به معناى گمراه است و هم به معناى گمشده، نظير «الحكمة ضالة المؤمن»(85) حكمت گمشده مؤمن است.
آرى پيامبر قبل از نزول وحى متحيّر بود و با نور وحى با دستورات و وظيفه الهى خود آشنا مى شد.
«عائل» به فقير گفته مى شود و «قهر»، غلبه توأم با تحقير است. «نهر» راندن همراه با خشونت است. عنوان نهر آب نيز به خاطر حركت تند آب است.
اگر نيازهاى يتيم تأمين نشود مفاسد اخلاقى و اجتماعى فراوانى جامعه را تهديد مى كند و كمبود محبت ممكن است يتيم را به صورت فردى سنگدل و عقده اى درآورد.
در حديث مى خوانيم: اميدواركننده ترين آيات قرآن، آيه «و لسوف يعطيك ربّك فترضى » مى باشد كه مراد شفاعت است.(86)
بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور
و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره والضحی
آیه 6 تا 11 آخرین آیات این سوره
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیم
أَ لَمْ يَجِدْكَ يَتِيماً فَآوىٰ (٦)
آيا تو را يتيم نيافت، پس پناه داد؟
وَ وَجَدَكَ ضَالاًّ فَهَدىٰ (٧)
و تو را بدون شريعت نيافت، پس به شريعت هدايت كرد؟
وَ وَجَدَكَ عٰائِلاً فَأَغْنىٰ (٨)
و تو را تهيدست نيافت، پس بى نياز ساخت ؟
فَأَمَّا الْيَتِيمَ فَلاٰ تَقْهَرْ (٩)
و اما [به شكرانۀ اين همه نعمت] يتيم را خوار و رانده مكن
وَ أَمَّا السّٰائِلَ فَلاٰ تَنْهَرْ (١٠)
و تهيدست حاجت خواه را [به بانگ زدن] از خود مران
وَ أَمّٰا بِنِعْمَةِ رَبِّكَ فَحَدِّثْ (١١)
و نعمت هاى پروردگارت را بازگو كن
نکته ها:
مراد از «آخرت» در آيه «و للاخرة خير لك من الاولى» يا روز قيامت است و يا عاقبت كار پيامبر در همين دنيا.
قبل از تولد پيامبرصلى الله عليه وآله، پدرش عبداللّه از دنيا رفت. در كودكى مادرش را از دست داد و هشت ساله بود كه جدش عبدالمطلب از دنيا رفت و از اين رو از درد يتيمان خبر داشت.
قرآن مى فرمايد: «ما ضلّ صاحبكم و ما غوى »(84) يعنى پيامبر شما حتّى براى يك لحظه گمراه نبوده است. پس مراد از «وجدك ضالاً فهدى» آن است كه اگر هدايت الهى نبود، راه به جايى نمى بردى.
چنانكه در سوره شورى آيه 52 مى فرمايد: «ما كنت تَدرى ما الكتاب و لا الايمان ولكن جعلناه نورا نهدى به» اگر لطف ما نبود تو خبرى از كتاب و ايمان نداشتى.
و در سوره يوسف آيه 3 نيز مى فرمايد: «اوحينا اليك هذا القرآن و ان كنت من قبله لمن الغافلين» تو قبل از نزول قرآن از بى خبران بودى.
كلمه «ضالّ» هم به معناى گمراه است و هم به معناى گمشده، نظير «الحكمة ضالة المؤمن»(85) حكمت گمشده مؤمن است.
آرى پيامبر قبل از نزول وحى متحيّر بود و با نور وحى با دستورات و وظيفه الهى خود آشنا مى شد.
«عائل» به فقير گفته مى شود و «قهر»، غلبه توأم با تحقير است. «نهر» راندن همراه با خشونت است. عنوان نهر آب نيز به خاطر حركت تند آب است.
اگر نيازهاى يتيم تأمين نشود مفاسد اخلاقى و اجتماعى فراوانى جامعه را تهديد مى كند و كمبود محبت ممكن است يتيم را به صورت فردى سنگدل و عقده اى درآورد.
در حديث مى خوانيم: اميدواركننده ترين آيات قرآن، آيه «و لسوف يعطيك ربّك فترضى » مى باشد كه مراد شفاعت است.(86)
بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور
و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
۱.۰k
۲۰ اسفند ۱۴۰۲
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.