کتاب «چهارصد ترانه عاشقانه» شامل مجموعه ای از اشعاری است
کتاب «چهارصد ترانه عاشقانه» شامل مجموعهای از اشعاری است در رابطه با حضرت امام زمان (عج) که بیست موضوع را در این زمینه با عناوینی از قبیل: چشم، نگاه، ابرو، لب، زلف، خال، انتظار، جمکران و... در بر میگیرد؛ که نویسنده در این مجموعه به شرح و بیان این نمادها در اشعار مربوط به، ولی عصر (عج) پرداخته است.
شاعر قبل از سرودن هر شعر، به بیان توضیحاتی ظریف، دقیق و عرفانی، پیرامون هر یک از نمادهای مطرح شده پرداخته است.
وی در توضیح نماد «چشم» مینویسد: در اشعاری که به ساحت مقدس حضرت صاحب الامر تقدیم میگردد، استفاده از کلمه چشم مراتبی دارد. گاهی منظور همان چشم ظاهری ایشان است که احورالعین است و دیدار آن غایت آرزوی مشتاقان میباشد. اما گاهی این کلمه در معانی باطنی به کار میرود که در ادامه، چند نمونه آن به اختصار بیان شده است، در بالاترین مراتب، از ذات حضرت، به چشم تعبیر میشود، چرا که ذات وی در حجاب اسماء و صفات او قرار دارند و به همین قرینه چشم معشوق نیز در حجاب پلکها و مژگان و ابروان اوست، لذا قابل رؤیت نمیباشد، اما هر گاه که کلمه چشم در مرتبه صفات حضرت به کار رود، منظور بصیرت و بینایی ایشان است نسبت به باطن هستی و مشاهده آنچه در عالم مسلکت و ملکوت مخلوق است...
گفتنی است کتاب حاضر نوشته رنجبر گل محمدی از سوی نشر سوره مهر راهی بازار شده است.
شاعر قبل از سرودن هر شعر، به بیان توضیحاتی ظریف، دقیق و عرفانی، پیرامون هر یک از نمادهای مطرح شده پرداخته است.
وی در توضیح نماد «چشم» مینویسد: در اشعاری که به ساحت مقدس حضرت صاحب الامر تقدیم میگردد، استفاده از کلمه چشم مراتبی دارد. گاهی منظور همان چشم ظاهری ایشان است که احورالعین است و دیدار آن غایت آرزوی مشتاقان میباشد. اما گاهی این کلمه در معانی باطنی به کار میرود که در ادامه، چند نمونه آن به اختصار بیان شده است، در بالاترین مراتب، از ذات حضرت، به چشم تعبیر میشود، چرا که ذات وی در حجاب اسماء و صفات او قرار دارند و به همین قرینه چشم معشوق نیز در حجاب پلکها و مژگان و ابروان اوست، لذا قابل رؤیت نمیباشد، اما هر گاه که کلمه چشم در مرتبه صفات حضرت به کار رود، منظور بصیرت و بینایی ایشان است نسبت به باطن هستی و مشاهده آنچه در عالم مسلکت و ملکوت مخلوق است...
گفتنی است کتاب حاضر نوشته رنجبر گل محمدی از سوی نشر سوره مهر راهی بازار شده است.
۱.۶k
۲۵ آبان ۱۳۹۹
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.