آرامگاه کوروش بزرگ پاسخ به ایران ستیزان
#آرامگاه_کوروش_بزرگ_پاسخ_به ایران_ستیزان
به عنوان یکی از نزدیکترین تواریخ اسلامی به تاریخ خلافت هارونالرشید (170 تا 193هجری قمری) بایستی در اینجا به کتاب مورخ گرانقدر «محمد بن جریر طبری» رجوع کنیم که در تاریخ 301 هجری قمری نگاشته شده و یکی از کامل ترین تواریخ اسلامی است.
در تاریخ طبری صحبتی از فردی به اسم «سلیمان ابن ابی جعفر» به عنوان برادر هارون الرشید خلیفه عباسی وجود ندارد (طبری، 1363: صص 5167-5391) تنها از «هادی» به عنوان برادر هارون الرشید یاد میشود که مدت کوتاهی قبل از هارون الرشید خلیفه بوده است (همان: صص 5167-5204).
تنها ذکری که از فردی به نام «سلیمان ابن ابی جعفر» در تاریخ طبری و در بازه زندگانی هارونالرشید وجود دارد، این است که وی در شمار «ولایت داران بصره» نام آورده شده است (طبری، 1363: ص5371؛ ابن اثیر، 1380: ص3743).
این دادههای تاریخی با مشخصات فردی که در کتاب «آثار عجم» یاد شده است در تضاد است. چراکه این «سلیمان ابن ابی جعفر» که در تاریخ طبری نام آورده شده است نه تنها برادر هارون الرشید نیست بلکه حتی فرماندار فارس نیز نبوده است.
به سراغ نظریه پردازی پدران روحانی فرقه کارملی پیرامون هویت این «سلیمان» میرویم.
در سخن آنها آمده است که خلیفه چهادرهم فردی به نام «سلیمان» بوده است. مشخص نیست که این خلیفه چهاردهم منظور از خلافت امویه است یا عباسیان؟ اما در هر دو صورت نادرست است چراکه چهاردهمین خلیفه امویه فردی به نام «مروان ابن محمد» و چهاردهمین خلیفه عباسیان فردی به اسم «مهتدی» بوده است.
درباره این «سلیمان»، دکتر فرایر عجولانه او را چهاردهمین خلیفهای نامید که در سال 715 میلادی خلافت داشته (کرزن، 1373: ص96).
#ما_ایرانی_هستیم#ایران#ایرانی#ایرانیان#ایران_باستان#کورش_بزرگ#کورش_کبیر#هخامنشیان#پارسه#پاسارگاد#شیراز#فارس#تخت_جمشید
به عنوان یکی از نزدیکترین تواریخ اسلامی به تاریخ خلافت هارونالرشید (170 تا 193هجری قمری) بایستی در اینجا به کتاب مورخ گرانقدر «محمد بن جریر طبری» رجوع کنیم که در تاریخ 301 هجری قمری نگاشته شده و یکی از کامل ترین تواریخ اسلامی است.
در تاریخ طبری صحبتی از فردی به اسم «سلیمان ابن ابی جعفر» به عنوان برادر هارون الرشید خلیفه عباسی وجود ندارد (طبری، 1363: صص 5167-5391) تنها از «هادی» به عنوان برادر هارون الرشید یاد میشود که مدت کوتاهی قبل از هارون الرشید خلیفه بوده است (همان: صص 5167-5204).
تنها ذکری که از فردی به نام «سلیمان ابن ابی جعفر» در تاریخ طبری و در بازه زندگانی هارونالرشید وجود دارد، این است که وی در شمار «ولایت داران بصره» نام آورده شده است (طبری، 1363: ص5371؛ ابن اثیر، 1380: ص3743).
این دادههای تاریخی با مشخصات فردی که در کتاب «آثار عجم» یاد شده است در تضاد است. چراکه این «سلیمان ابن ابی جعفر» که در تاریخ طبری نام آورده شده است نه تنها برادر هارون الرشید نیست بلکه حتی فرماندار فارس نیز نبوده است.
به سراغ نظریه پردازی پدران روحانی فرقه کارملی پیرامون هویت این «سلیمان» میرویم.
در سخن آنها آمده است که خلیفه چهادرهم فردی به نام «سلیمان» بوده است. مشخص نیست که این خلیفه چهاردهم منظور از خلافت امویه است یا عباسیان؟ اما در هر دو صورت نادرست است چراکه چهاردهمین خلیفه امویه فردی به نام «مروان ابن محمد» و چهاردهمین خلیفه عباسیان فردی به اسم «مهتدی» بوده است.
درباره این «سلیمان»، دکتر فرایر عجولانه او را چهاردهمین خلیفهای نامید که در سال 715 میلادی خلافت داشته (کرزن، 1373: ص96).
#ما_ایرانی_هستیم#ایران#ایرانی#ایرانیان#ایران_باستان#کورش_بزرگ#کورش_کبیر#هخامنشیان#پارسه#پاسارگاد#شیراز#فارس#تخت_جمشید
۴۸.۳k
۱۳ خرداد ۱۴۰۰