به نام خدا
به نام خدا
.
بررسی زندگینامه امام حسن مجتبی (ع)
(قسمت چهاردهم)
.
#اعتراض_نابجا به #صلح امام حسن مجتبی علیه السلام
برخی دیگر می پرسند: مگر نه آنست که رهبر باید در کارها، از خواسته جامعه پیروی کند، پس چرا امام به میل شیعیان که جنگ با معاویه را میخواستند، وقعی ننهاد؟
در پاسخ باید گفت: چون ادامه جنگ به مصلحت اسلام و مسلمانان تمام نمیشد، شایسته نبود که امام به خواسته آنان ترتیب اثر دهد.
و اما اصلاً راهبری امام بر اساس اعتقاد شیعه، یک راهبری خدایی و از گونه راهبری پیامبران است، چرا که امام مرتبط با مبداء جهان و خداوند بزرگ است و مصالح جامعه را بر این اساس تشخیص میدهد و هرگونه او تشخیص بدهد، خلاف نخواهد بود.
چه بسیار که پیامبر یا امام، کاری انجام دادند و مردم همان هنگام به مصلحت آن آشنا نبودند، اما با گذشت ایام، لزوم آنرا دریافتند.
چنانکه مثلا، پیامبر (ص) همراه مسلمانان به قصد زیارت خانه خدا از مدینه بیرون آمدند و چون به #حدیبیه رسیدند، قریش مانع ورود ایشان به مکه شدند چرا که ورود پیامبر و همراهان را بی اجازه و آگاهی پیشین، یکنوع سرشکستگی برای خویش میپنداشتند.
رفت و آمدها و مذاکراتی بسیار صورت گرفت و سرانجام بنابر آن شد که بدین صورت تا سه سال با هم صلح کنند:
1-قریش، در سال بعد، سه روز خانه خدا را در اختیار مسلمانان بگذارد. تا مسلمانان آزادانه، در آنجا اعمال مذهبی خود را به جای آورند.
2-تا سه سال قریش و مسلمانان با هم کاری نداشته باشند و رفت و آمد در مکه برای مسلمانان آزاد باشد (43).
3-مسلمانان مکه بتوانند بر اساس دین خود، آشکارا عمل کنند.
4-تمام مفاد بالا به شرطی عمل شود که اگر کسی از مکه گریخت و به مدینه پناه برد، مسلمانان او را به مکه باز گردانند اما اگر از مدینه کسی به مکه پناه آورد، قریش لازم نباشد چنان کند (44).
#ادامه_دارد
.
.
.
#شیعه
#حسن
#امام_حسن
#امام_حسن_علیه_السلام
#یا_مهدی_ادرکنی
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
#shia_muslim #shia_islam #shia_religion #islam_shia #shia_blood
#حق_پایدار_است
.
بررسی زندگینامه امام حسن مجتبی (ع)
(قسمت چهاردهم)
.
#اعتراض_نابجا به #صلح امام حسن مجتبی علیه السلام
برخی دیگر می پرسند: مگر نه آنست که رهبر باید در کارها، از خواسته جامعه پیروی کند، پس چرا امام به میل شیعیان که جنگ با معاویه را میخواستند، وقعی ننهاد؟
در پاسخ باید گفت: چون ادامه جنگ به مصلحت اسلام و مسلمانان تمام نمیشد، شایسته نبود که امام به خواسته آنان ترتیب اثر دهد.
و اما اصلاً راهبری امام بر اساس اعتقاد شیعه، یک راهبری خدایی و از گونه راهبری پیامبران است، چرا که امام مرتبط با مبداء جهان و خداوند بزرگ است و مصالح جامعه را بر این اساس تشخیص میدهد و هرگونه او تشخیص بدهد، خلاف نخواهد بود.
چه بسیار که پیامبر یا امام، کاری انجام دادند و مردم همان هنگام به مصلحت آن آشنا نبودند، اما با گذشت ایام، لزوم آنرا دریافتند.
چنانکه مثلا، پیامبر (ص) همراه مسلمانان به قصد زیارت خانه خدا از مدینه بیرون آمدند و چون به #حدیبیه رسیدند، قریش مانع ورود ایشان به مکه شدند چرا که ورود پیامبر و همراهان را بی اجازه و آگاهی پیشین، یکنوع سرشکستگی برای خویش میپنداشتند.
رفت و آمدها و مذاکراتی بسیار صورت گرفت و سرانجام بنابر آن شد که بدین صورت تا سه سال با هم صلح کنند:
1-قریش، در سال بعد، سه روز خانه خدا را در اختیار مسلمانان بگذارد. تا مسلمانان آزادانه، در آنجا اعمال مذهبی خود را به جای آورند.
2-تا سه سال قریش و مسلمانان با هم کاری نداشته باشند و رفت و آمد در مکه برای مسلمانان آزاد باشد (43).
3-مسلمانان مکه بتوانند بر اساس دین خود، آشکارا عمل کنند.
4-تمام مفاد بالا به شرطی عمل شود که اگر کسی از مکه گریخت و به مدینه پناه برد، مسلمانان او را به مکه باز گردانند اما اگر از مدینه کسی به مکه پناه آورد، قریش لازم نباشد چنان کند (44).
#ادامه_دارد
.
.
.
#شیعه
#حسن
#امام_حسن
#امام_حسن_علیه_السلام
#یا_مهدی_ادرکنی
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
#shia_muslim #shia_islam #shia_religion #islam_shia #shia_blood
#حق_پایدار_است
۹۳۸
۲۲ آذر ۱۳۹۴
دیدگاه ها (۳)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.