تفسیر قرآن
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم
روز خود را با تفکر و تعمق در آیات قرآن شروع کنیم دوست عزیز برای بهره مندی هرچه بهتر لطفاً هرروز مطالعه آیات و تفسیر آن را دنبال کنید
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره قصص
آیه 16
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
قَالَ رَبِّ إِنِّي ظَلَمْتُ نَفْسِي فَاغْفِرْ لِي فَغَفَرَ لَهُ إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ (16)
ترجمه :
(موسى) گفت: پروردگارا! همانا من به خويشتن ستم كرده ام، پس مراببخش، پس (خداوند) او را آمرزيد به درستى كه او آمرزنده مهربان است.
نکته ها:
سؤال: جمله «ظَلمتُ نَفسى» به خودم ظلم كردم، از زبان كسى كه به پيامبرى مى رسد چه معنايى دارد؟
پاسخ: مراد از ظلم به خود در اينجا، گرفتار شدن به آثار اجتماعى قتل غير عمد است، نه گناه، تا با مقام عصمت منافات داشته باشد. زيرا خداوند، موسى را مخلَص مى داند؛ «اِنّه كانَ مُخلَصاً»(27) و كسى كه به اين درجه نائل گرديد ديگر گناه نمى كند، زيرا شيطان اقرار كرده كه قدرت نفوذ در مخلصين را ندارد. «فَبِعزّتِك لاُغويّنّهم اَجمَعين . اِلاّ عبادكَ منهُم المخلَصين»(28)
27) مريم، 51.
28) ص، 82 - 83.
پیامها :
- در دعا، خداوند را با كلمه مباركه «ربّ» بخوانيم. «قال ربّ»
- هر چند كار خلاف، عمدى نباشد ولى نبايد از آثار طبيعى و وضعى آن غافل بود. «ظَلمتُ نفسى» (حضرت موسى به قصد نجات يك مؤمن وارد صحنه شد و ناخواسته مرتكب قتل گرديد و در واقع گناهكار به حساب نمى آمد؛ امّا اين عمل، كار او را دشوار كرد و اين يك آفت بود.)
- افراد صالح حتّى در برابر كجى هاى غير عمدى نيز بلافاصله استغفار مى كنند و از تبعات آن دورى مى گزينند. «فاغفرلى»
(حضرت موسى با استغفار خود چند چيز را از خداوند درخواست كرد، هم محو آثار اجتماعى كار خود را، هم برطرف شدن نگرانى از آينده را و هم دفع توطئه هاى انتقام جويانه ى فرعونيان را.)
- دعاى انبيا مستجاب است. «فَغَفرلَه»
روز خود را با تفکر و تعمق در آیات قرآن شروع کنیم دوست عزیز برای بهره مندی هرچه بهتر لطفاً هرروز مطالعه آیات و تفسیر آن را دنبال کنید
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره قصص
آیه 16
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
قَالَ رَبِّ إِنِّي ظَلَمْتُ نَفْسِي فَاغْفِرْ لِي فَغَفَرَ لَهُ إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ (16)
ترجمه :
(موسى) گفت: پروردگارا! همانا من به خويشتن ستم كرده ام، پس مراببخش، پس (خداوند) او را آمرزيد به درستى كه او آمرزنده مهربان است.
نکته ها:
سؤال: جمله «ظَلمتُ نَفسى» به خودم ظلم كردم، از زبان كسى كه به پيامبرى مى رسد چه معنايى دارد؟
پاسخ: مراد از ظلم به خود در اينجا، گرفتار شدن به آثار اجتماعى قتل غير عمد است، نه گناه، تا با مقام عصمت منافات داشته باشد. زيرا خداوند، موسى را مخلَص مى داند؛ «اِنّه كانَ مُخلَصاً»(27) و كسى كه به اين درجه نائل گرديد ديگر گناه نمى كند، زيرا شيطان اقرار كرده كه قدرت نفوذ در مخلصين را ندارد. «فَبِعزّتِك لاُغويّنّهم اَجمَعين . اِلاّ عبادكَ منهُم المخلَصين»(28)
27) مريم، 51.
28) ص، 82 - 83.
پیامها :
- در دعا، خداوند را با كلمه مباركه «ربّ» بخوانيم. «قال ربّ»
- هر چند كار خلاف، عمدى نباشد ولى نبايد از آثار طبيعى و وضعى آن غافل بود. «ظَلمتُ نفسى» (حضرت موسى به قصد نجات يك مؤمن وارد صحنه شد و ناخواسته مرتكب قتل گرديد و در واقع گناهكار به حساب نمى آمد؛ امّا اين عمل، كار او را دشوار كرد و اين يك آفت بود.)
- افراد صالح حتّى در برابر كجى هاى غير عمدى نيز بلافاصله استغفار مى كنند و از تبعات آن دورى مى گزينند. «فاغفرلى»
(حضرت موسى با استغفار خود چند چيز را از خداوند درخواست كرد، هم محو آثار اجتماعى كار خود را، هم برطرف شدن نگرانى از آينده را و هم دفع توطئه هاى انتقام جويانه ى فرعونيان را.)
- دعاى انبيا مستجاب است. «فَغَفرلَه»
۱.۸k
۰۴ بهمن ۱۳۹۹
دیدگاه ها (۲)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.