(قسمت دوم)
(قسمت دوم)
استوانههای نبونئید از سیپار
با آنکه چند کتیبه از نبونئید به جا مانده است که دست به تعمیر پرستشگاه ها می زند اما کتیبه های دیگر هم زمان نشان می دهند که نبونئید به ادیان دیگر بی احترامی می کرده است علاوه بر این او کشتار و جنایاتی هم انجام داد.
محتوای استوانه نبونئید از سیپار: شرح چگونگی تعمیر سه معبد در شهر حران و سیپار
محتوای استوانه نبونئید متعلق به معبدگاه «سین» در «او»: شرح تعمیر قسمتهای خراب شده زیگورات به نام E-lugal-galga-sisa
حال بیایید به محتوای استوانه کوروش بزرگ دقت کنیم. استوانه کوروش از بازگشت خدایان مردمان سرزمین مغلوب یعنی سومر و اکد به جایگاه ابتدایی خود سخن می گوید . نه به دلخواه خود بلکه به دلخواه مردمان سرزمین های مغلوب. احترام به معابد مقدس را بیان می کند و آنها را آباد می سازد و همچنین اشاره می کند که مکان های نیمه ساز شهر بابل را آباد کرده است (محتوای بندهای ۳۳ تا ۴۳ استوانه کوروش بزرگ).
توضیحات:
۱- نبونئید به عنوان شاه سرزمین اکد، صرفا دست به تعمیر و نوسازیمعابد مورد نظر خودش میزند و بر اساس دیگر منابع، به معابد دیگر بی اعتنا بوده و حتی به آنها بی احترامی می کرده است.
۲- کوروش بزرگ بر خلاف دیگر شاهان فاتح به جای غارت و چپاول سرزمین های مغلوب، دست به آبادانی معابد و دیگر مکان های مورد نظر مردم کشور مغلوب میزند.
باید توجه داشت که کوروش بزرگ به اعتقادات مردمان مغلوب احترام گذاشت، در صورتی که نبونئید به گفته خود بابلیها به برخی از خدایان مردم سومر و اکد بی توجهی نشان می داد. در ادامه بیشتر در این باره توضیح می دهیم.
بی احترامی نبونئید به معابد و کشتار و جنایات او بر اساس منابع بابلی
بنا بر اسناد بابلی، که برخی پیش از ورود کوروش به بابل نوشته شدهاند، نبونئید با تحمیل باورهای دینی خود به مردم و عدم حضور در پایتخت، باعث بروز نارضایتی در مردم و آشفتگی اجتماعی و سیاسی در بابل شده بود. او که سین، خدای ماه را پرستش میکرد، به باورهای بابلیان بیاعتنا بود و تلاش میکرد تا خدای خود را جایگزین خدای مورد احترام مردم سازد. او جشن سال نوی بابلیان را نیز عملاً با غیبت طولانی خود به تعطیلی کشاند.
در یک متن بابلی به نام «روایت منظوم» گفته شده است که نبونئید اندکی پس از به قدرت رسیدن، به تیمه در شمال شرقی عربستان و نزدیک دریای سرخ لشکرکشی کرد، شاه آنجا را کُشت و در همانجا اقامت گزید. نبونئید حدود ده سال به بابل بازنگشت. طبق این متن، او به جای رسیدگی به بابل، به ساخت و ساز در تیمه دست زد و برای این کار از مردم آنجا بیگاری کشید. همچنین در این متن، به کشتار مردم، از جمله زنان و کودکان در تیمه اشاره شده است(رزمجو، ١۳۸۹: ص ۷۰).
در استوانه کوروش هم این بی احترامی نبونئید به معابد و ظلم و ستم او به صورت نسبتا مفصل بیان شده است(ن.ک: استوانه کوروش، بندهای ۱ تا ۱۱) اما کوروش بزرگ علاوه بر احترام به معابد گوناگون، رفتار بسیار جوانمردانه ای با مردم بابل داشت و این موضوع در تمام منابع اشتراک دارد و چیزی نیست که فقط کوروش بزرگ ادعا کرده باشد. این رفتار جوانمردانه کوروش در منابع یونانی، یهودی و حتی اسناد بابلی همزمان که مرتبط با زندگی روزمره مردم است، اشتراک دارد.
باید در نظر داشت که این نوع برخوردها (احترام به مقدسات و باورهای مردم سرزمین مغلوب) حتی در جنگ های امروزین بشر نیز کم یاب است. همین مسئله خود گویای بسیاری از مفاهیم انسانی است. ولی متاسفانه عدهای از روی دشمنی (دشمنی با تاریخ نیاکان خود!) با نگرشی ستیزجویانه به اتفاقات دوران باستان مینگرند که این نوع برخوردها باعث میشود آنها عملا منطق، انصاف و عقلانیت را زیر پا بگذارند!
این مسئله نیز بسیار مهم است که بدانیم بابل در دوران پیش از کوروش نیز بارها فتح شده بود، اما مردم بابل هرگز در زمان مغلوب شدن رفتاری جوانمردانه از فاتحان ندیدند. یا قتل عام و خانهها و معابدشان ویران شد و یا اینکه علیرغم خواست خود کوچانده شدند!!!
خردگان (http://kheradgan.ir/)
مقاله اصلی:
http://kheradgan.ir/?p=15238
#ایران
#ایرانی
#ایرانیان
#کوروش
#کوروش_بزرگ
#منشور_کوروش_بزرگ
#کشور_ایران
#خون_و_دل
#سرود_ایرانیان
#آریایی
#اتحاد
#افتخار_ایران
#افتخار_ایرانی
#سخنان_ارزشمند
استوانههای نبونئید از سیپار
با آنکه چند کتیبه از نبونئید به جا مانده است که دست به تعمیر پرستشگاه ها می زند اما کتیبه های دیگر هم زمان نشان می دهند که نبونئید به ادیان دیگر بی احترامی می کرده است علاوه بر این او کشتار و جنایاتی هم انجام داد.
محتوای استوانه نبونئید از سیپار: شرح چگونگی تعمیر سه معبد در شهر حران و سیپار
محتوای استوانه نبونئید متعلق به معبدگاه «سین» در «او»: شرح تعمیر قسمتهای خراب شده زیگورات به نام E-lugal-galga-sisa
حال بیایید به محتوای استوانه کوروش بزرگ دقت کنیم. استوانه کوروش از بازگشت خدایان مردمان سرزمین مغلوب یعنی سومر و اکد به جایگاه ابتدایی خود سخن می گوید . نه به دلخواه خود بلکه به دلخواه مردمان سرزمین های مغلوب. احترام به معابد مقدس را بیان می کند و آنها را آباد می سازد و همچنین اشاره می کند که مکان های نیمه ساز شهر بابل را آباد کرده است (محتوای بندهای ۳۳ تا ۴۳ استوانه کوروش بزرگ).
توضیحات:
۱- نبونئید به عنوان شاه سرزمین اکد، صرفا دست به تعمیر و نوسازیمعابد مورد نظر خودش میزند و بر اساس دیگر منابع، به معابد دیگر بی اعتنا بوده و حتی به آنها بی احترامی می کرده است.
۲- کوروش بزرگ بر خلاف دیگر شاهان فاتح به جای غارت و چپاول سرزمین های مغلوب، دست به آبادانی معابد و دیگر مکان های مورد نظر مردم کشور مغلوب میزند.
باید توجه داشت که کوروش بزرگ به اعتقادات مردمان مغلوب احترام گذاشت، در صورتی که نبونئید به گفته خود بابلیها به برخی از خدایان مردم سومر و اکد بی توجهی نشان می داد. در ادامه بیشتر در این باره توضیح می دهیم.
بی احترامی نبونئید به معابد و کشتار و جنایات او بر اساس منابع بابلی
بنا بر اسناد بابلی، که برخی پیش از ورود کوروش به بابل نوشته شدهاند، نبونئید با تحمیل باورهای دینی خود به مردم و عدم حضور در پایتخت، باعث بروز نارضایتی در مردم و آشفتگی اجتماعی و سیاسی در بابل شده بود. او که سین، خدای ماه را پرستش میکرد، به باورهای بابلیان بیاعتنا بود و تلاش میکرد تا خدای خود را جایگزین خدای مورد احترام مردم سازد. او جشن سال نوی بابلیان را نیز عملاً با غیبت طولانی خود به تعطیلی کشاند.
در یک متن بابلی به نام «روایت منظوم» گفته شده است که نبونئید اندکی پس از به قدرت رسیدن، به تیمه در شمال شرقی عربستان و نزدیک دریای سرخ لشکرکشی کرد، شاه آنجا را کُشت و در همانجا اقامت گزید. نبونئید حدود ده سال به بابل بازنگشت. طبق این متن، او به جای رسیدگی به بابل، به ساخت و ساز در تیمه دست زد و برای این کار از مردم آنجا بیگاری کشید. همچنین در این متن، به کشتار مردم، از جمله زنان و کودکان در تیمه اشاره شده است(رزمجو، ١۳۸۹: ص ۷۰).
در استوانه کوروش هم این بی احترامی نبونئید به معابد و ظلم و ستم او به صورت نسبتا مفصل بیان شده است(ن.ک: استوانه کوروش، بندهای ۱ تا ۱۱) اما کوروش بزرگ علاوه بر احترام به معابد گوناگون، رفتار بسیار جوانمردانه ای با مردم بابل داشت و این موضوع در تمام منابع اشتراک دارد و چیزی نیست که فقط کوروش بزرگ ادعا کرده باشد. این رفتار جوانمردانه کوروش در منابع یونانی، یهودی و حتی اسناد بابلی همزمان که مرتبط با زندگی روزمره مردم است، اشتراک دارد.
باید در نظر داشت که این نوع برخوردها (احترام به مقدسات و باورهای مردم سرزمین مغلوب) حتی در جنگ های امروزین بشر نیز کم یاب است. همین مسئله خود گویای بسیاری از مفاهیم انسانی است. ولی متاسفانه عدهای از روی دشمنی (دشمنی با تاریخ نیاکان خود!) با نگرشی ستیزجویانه به اتفاقات دوران باستان مینگرند که این نوع برخوردها باعث میشود آنها عملا منطق، انصاف و عقلانیت را زیر پا بگذارند!
این مسئله نیز بسیار مهم است که بدانیم بابل در دوران پیش از کوروش نیز بارها فتح شده بود، اما مردم بابل هرگز در زمان مغلوب شدن رفتاری جوانمردانه از فاتحان ندیدند. یا قتل عام و خانهها و معابدشان ویران شد و یا اینکه علیرغم خواست خود کوچانده شدند!!!
خردگان (http://kheradgan.ir/)
مقاله اصلی:
http://kheradgan.ir/?p=15238
#ایران
#ایرانی
#ایرانیان
#کوروش
#کوروش_بزرگ
#منشور_کوروش_بزرگ
#کشور_ایران
#خون_و_دل
#سرود_ایرانیان
#آریایی
#اتحاد
#افتخار_ایران
#افتخار_ایرانی
#سخنان_ارزشمند
۳.۶k
۲۳ مرداد ۱۳۹۶
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.