قرآن گفته: گوشت خوک بخورید!
سرتاسر جهان را که بگردید، یکی از مسائلی که اکثر مردم دنیا اسلام را با آن میشناسند حرام بودن #گوشت_خوک است. شاید این موضوع از آن جهت برایشان اهمیت دارد که گمان میکنند یک دین الهی باید در عبادات و معنویات متوقف شود و تعجب میکنند که چرا #اسلام در رژیم غذایی مردم نیز دخالت کرده و با چنین قاطعیتی، آنها را از خوردن برخی خوراکیها منع نموده است.
اما اگر همانهایی که دربارهی حرام بودن گوشت خوک در اسلام شنیدهاند، خبردار شوند که یکی از آیات قرآن مجوز مصرف آن را صادر کرده است چه فکری با خود میکنند؟ اگر معنی #حرام یعنی «ممنوع مطلق» را بدانند، آیا دچار تناقض نمیشوند؟ در آیه ۱۱۵ سوره نحل آمده: خدا مردار و خون و گوشت خوک و آنچه را با نام غیر خدا ذبح کردهاند، بر شما حرام کرده است؛ اما کسی که [برای نجات جانش از خطر، به خوردن آنها] ناچار شود، اگر خواهان لذت نباشد و از حد لازم تجاوز نکند [گناهی بر او نیست]. یقیناً خدا بسیار آمرزنده و مهربان است.
در دین اسلام، #واجب یعنی آنچه حتماً باید انجام شود و حرام یعنی آنچه به هیچوجه نباید انجام شود. بیایید نگاهی به سایر واجبات و محرمات دین اسلام بیندازیم. روزهی ماه رمضان از واجباتی است که ترک یک روز آن، کفارهی ۶۰ روز روزه یا اطعام ۶۰ فقیر را دارد. اما همین واجب سفت و سخت را میتوان در صورت تشخیص پزشک بر مضر بودن یا حتی احتمال قوی توسط خود فرد، انجام نداد و به زمان دیگری موکول کرد.
در حکم دیگری، عمل حج آنقدر واجب شمرده شده که در روایت آمده اگر مسلمانی حداقل یک بار آن را انجام ندهد، با وجود رعایت تمام دستورات اسلام، حین مرگ به دین مسیحیت یا یهودیت میمیرد. اما این واجب بسیار مهم نیز از دوش کسی که استطاعت مالی حج را نداشته باشد برداشته میشود. به همین ترتیب، شرابی که نوشیدن یک قطره از آن تا ۴۰ روز مانع قبول شدن نماز میشود، درصورتی که تنهاراه درمان یک بیماری خاص باشد مجاز خواهد شد.
تقریباً هیچ حکمی از واجبات و محرمات در دین اسلام وجود ندارد که تبصرهای برای آن نیامده باشد. بسیاری از افراد، این روی سکهی سختگیری و ریزبینی دستورات اسلام را میبینند و بدون توجه به علل عقلی و منطقی آن، هیچ توجهی به روی دیگر سکه یعنی تبصرههای این احکام نمیکنند. اگر درخصوص اسلام گفته شده که امروزیترین دین و منعطفترین خط مشی برای زندگی انسانهاست، تنها یک #شعار نیست؛ بلکه این ویژگی را به وضوح میتوان در ساختار #احکام و دستورات آن دید. شاید اگر هر دو روی این سکه به همراه علل علمی و عقلی دستورات اسلام، بهطور همزمان معرفی شود، بسیاری از ابهامات یا حتی جبههگیریهای احساسی علیه دین را از میان بردارد.
اما اگر همانهایی که دربارهی حرام بودن گوشت خوک در اسلام شنیدهاند، خبردار شوند که یکی از آیات قرآن مجوز مصرف آن را صادر کرده است چه فکری با خود میکنند؟ اگر معنی #حرام یعنی «ممنوع مطلق» را بدانند، آیا دچار تناقض نمیشوند؟ در آیه ۱۱۵ سوره نحل آمده: خدا مردار و خون و گوشت خوک و آنچه را با نام غیر خدا ذبح کردهاند، بر شما حرام کرده است؛ اما کسی که [برای نجات جانش از خطر، به خوردن آنها] ناچار شود، اگر خواهان لذت نباشد و از حد لازم تجاوز نکند [گناهی بر او نیست]. یقیناً خدا بسیار آمرزنده و مهربان است.
در دین اسلام، #واجب یعنی آنچه حتماً باید انجام شود و حرام یعنی آنچه به هیچوجه نباید انجام شود. بیایید نگاهی به سایر واجبات و محرمات دین اسلام بیندازیم. روزهی ماه رمضان از واجباتی است که ترک یک روز آن، کفارهی ۶۰ روز روزه یا اطعام ۶۰ فقیر را دارد. اما همین واجب سفت و سخت را میتوان در صورت تشخیص پزشک بر مضر بودن یا حتی احتمال قوی توسط خود فرد، انجام نداد و به زمان دیگری موکول کرد.
در حکم دیگری، عمل حج آنقدر واجب شمرده شده که در روایت آمده اگر مسلمانی حداقل یک بار آن را انجام ندهد، با وجود رعایت تمام دستورات اسلام، حین مرگ به دین مسیحیت یا یهودیت میمیرد. اما این واجب بسیار مهم نیز از دوش کسی که استطاعت مالی حج را نداشته باشد برداشته میشود. به همین ترتیب، شرابی که نوشیدن یک قطره از آن تا ۴۰ روز مانع قبول شدن نماز میشود، درصورتی که تنهاراه درمان یک بیماری خاص باشد مجاز خواهد شد.
تقریباً هیچ حکمی از واجبات و محرمات در دین اسلام وجود ندارد که تبصرهای برای آن نیامده باشد. بسیاری از افراد، این روی سکهی سختگیری و ریزبینی دستورات اسلام را میبینند و بدون توجه به علل عقلی و منطقی آن، هیچ توجهی به روی دیگر سکه یعنی تبصرههای این احکام نمیکنند. اگر درخصوص اسلام گفته شده که امروزیترین دین و منعطفترین خط مشی برای زندگی انسانهاست، تنها یک #شعار نیست؛ بلکه این ویژگی را به وضوح میتوان در ساختار #احکام و دستورات آن دید. شاید اگر هر دو روی این سکه به همراه علل علمی و عقلی دستورات اسلام، بهطور همزمان معرفی شود، بسیاری از ابهامات یا حتی جبههگیریهای احساسی علیه دین را از میان بردارد.
۱.۱k
۰۸ خرداد ۱۴۰۲
دیدگاه ها (۲)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.