مختصری درباب معرفی تنبور....موسیقی اصیل کرمانشاه.....بخش
مختصری درباب معرفی تنبور....موسیقی اصیل کرمانشاه.....بخش ششم
مقامان کلامی ۲
این مقامها حالتی عارفانه با سرور و مستی ایجاد میکنند، مانند تنه میری، رژیان دالاهو و بیان اویاری. گروه سوم مقامهای کلام دارای وزن تندتر هستند که سربند ثابتی نیز دارند و به علت ریتم تندتر، حالت ذکر و سرمستی و سرور ایجاد میکنند. بنا به گفته طاهر یارویسی تا دوره سلطان سحاک، یعنی قرن چهاردهم میلادی، مقامات کلام محفوظ بوده و عمومیت نداشتهاند. از آن پس، ایشان یارانش را فرا میخواند تا همگی از جمله خودش، تمام تجلیات خود در دورانهای مختلف را بیان و کلامهایی را که در هر دوره سرودهاند، دوباره تکرار کنند. بدین ترتیب، مقامهای پردیوری در این برهه از زمان مدون و سینه به سینه از استاد به شاگرد و از پیر به مرید تا به امروز حفظ میشوند.
#کورد
#کوردستان
#تمدن
#اصالت
#فرهنگ
مقامان کلامی ۲
این مقامها حالتی عارفانه با سرور و مستی ایجاد میکنند، مانند تنه میری، رژیان دالاهو و بیان اویاری. گروه سوم مقامهای کلام دارای وزن تندتر هستند که سربند ثابتی نیز دارند و به علت ریتم تندتر، حالت ذکر و سرمستی و سرور ایجاد میکنند. بنا به گفته طاهر یارویسی تا دوره سلطان سحاک، یعنی قرن چهاردهم میلادی، مقامات کلام محفوظ بوده و عمومیت نداشتهاند. از آن پس، ایشان یارانش را فرا میخواند تا همگی از جمله خودش، تمام تجلیات خود در دورانهای مختلف را بیان و کلامهایی را که در هر دوره سرودهاند، دوباره تکرار کنند. بدین ترتیب، مقامهای پردیوری در این برهه از زمان مدون و سینه به سینه از استاد به شاگرد و از پیر به مرید تا به امروز حفظ میشوند.
#کورد
#کوردستان
#تمدن
#اصالت
#فرهنگ
۴۳۱
۲۹ تیر ۱۳۹۴
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.