تفسیر قرآن
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره التغابن
آیه 11
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
مٰا أَصٰابَ مِنْ مُصِيبَةٍ إِلاّٰ بِإِذْنِ اللّٰهِ وَ مَنْ يُؤْمِنْ بِاللّٰهِ يَهْدِ قَلْبَهُ وَ اللّٰهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ (١١)
هيچ مصيبتى جز به فرمان خدا نرسد و هر كس به خدا ايمان بياورد، خدا قلبش را [به حقايق] راهنمايى مى كند؛ و خدا به همه چيز داناست
نکته ها:
انسان مؤمن، چون به علم و حكمت و رحمت خداوند ايمان دارد، مى داند كه بدون دليل و حكمت و عدالت، به كسى مصيبتى نمى رسد و هر مصيبتى، يا نتيجه عمل خود انسان است «ما اصابكم من مصيبة فبما كسبت ايديكم»(50) و يا اسباب آزمايش و امتحان براى رشد و كمال. «فاخذناهم بالبأساء و الضرّاء لعلّهم يتضرعون»(51)
«اذن» در قرآن، هم به معناى اذن تكوينى الهى آمده است، مانند رويش گياهان در زمين هاى آماده، كه با اذن الهى صورت مى گيرد: «والبلد الطيّب يخرج نباته باذن ربّه»(52) و هم به معناى اذن تشريعى، نظير آيه «اُذن للذين يقاتلون بانّهم ظلموا»(53) يعنى به مظلومان اجازه دفاع داده شده است. در اينجا مقصود از اذن، همان اذن تكوينى الهى است، يعنى تمام حوادث در مدار علم و اراده اوست و خداوند از هيچ چيز غافل نيست، خداوند اسباب و وسايلى را براى رسيدن به خير يا شر فراهم كرده و هر موجودى، از هر يك از اسباب استفاده كند نتيجه اش را خواهد گرفت.
نمونه هدايت قلب كه مايه آرامش مؤمنان مصيبت زده مى شود، در سوره بقره آمده است: «الّذين اذا اصابتهم مصيبة قالوا انّا للّه و انّا اليه راجعون اولئك عليهم صلوات من ربهم و رحمة و اولئك هم المهتدون»(54) كسانى كه هنگام برخورد با مصيبت مى گويند: ما براى خدا هستيم و به سوى او بازمى گرديم، انان علاوه بر دريافت صلوات ورحمت الهى، هدايت يافتگان واقعى هستند.
ايمان كه يك امر درونى است، اگر در انسان جاى بگيرد باعث هدايت يابى قلب مى شود و اگر روح و قلب انسان هدايت شود، رفتار و گفتارش نيز هدايت شده است. «يهد قلبه...»
-----
50) شورى، 30.
51) انعام، 42.
52) اعراف، 58.
53) حج، 39.
54) بقره، 156.
بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور
و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره التغابن
آیه 11
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
مٰا أَصٰابَ مِنْ مُصِيبَةٍ إِلاّٰ بِإِذْنِ اللّٰهِ وَ مَنْ يُؤْمِنْ بِاللّٰهِ يَهْدِ قَلْبَهُ وَ اللّٰهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ (١١)
هيچ مصيبتى جز به فرمان خدا نرسد و هر كس به خدا ايمان بياورد، خدا قلبش را [به حقايق] راهنمايى مى كند؛ و خدا به همه چيز داناست
نکته ها:
انسان مؤمن، چون به علم و حكمت و رحمت خداوند ايمان دارد، مى داند كه بدون دليل و حكمت و عدالت، به كسى مصيبتى نمى رسد و هر مصيبتى، يا نتيجه عمل خود انسان است «ما اصابكم من مصيبة فبما كسبت ايديكم»(50) و يا اسباب آزمايش و امتحان براى رشد و كمال. «فاخذناهم بالبأساء و الضرّاء لعلّهم يتضرعون»(51)
«اذن» در قرآن، هم به معناى اذن تكوينى الهى آمده است، مانند رويش گياهان در زمين هاى آماده، كه با اذن الهى صورت مى گيرد: «والبلد الطيّب يخرج نباته باذن ربّه»(52) و هم به معناى اذن تشريعى، نظير آيه «اُذن للذين يقاتلون بانّهم ظلموا»(53) يعنى به مظلومان اجازه دفاع داده شده است. در اينجا مقصود از اذن، همان اذن تكوينى الهى است، يعنى تمام حوادث در مدار علم و اراده اوست و خداوند از هيچ چيز غافل نيست، خداوند اسباب و وسايلى را براى رسيدن به خير يا شر فراهم كرده و هر موجودى، از هر يك از اسباب استفاده كند نتيجه اش را خواهد گرفت.
نمونه هدايت قلب كه مايه آرامش مؤمنان مصيبت زده مى شود، در سوره بقره آمده است: «الّذين اذا اصابتهم مصيبة قالوا انّا للّه و انّا اليه راجعون اولئك عليهم صلوات من ربهم و رحمة و اولئك هم المهتدون»(54) كسانى كه هنگام برخورد با مصيبت مى گويند: ما براى خدا هستيم و به سوى او بازمى گرديم، انان علاوه بر دريافت صلوات ورحمت الهى، هدايت يافتگان واقعى هستند.
ايمان كه يك امر درونى است، اگر در انسان جاى بگيرد باعث هدايت يابى قلب مى شود و اگر روح و قلب انسان هدايت شود، رفتار و گفتارش نيز هدايت شده است. «يهد قلبه...»
-----
50) شورى، 30.
51) انعام، 42.
52) اعراف، 58.
53) حج، 39.
54) بقره، 156.
بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور
و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
۷۸۳
۰۸ شهریور ۱۴۰۲
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.