📜 شرح زیارت ال یاسین 📜
📜 #شرح_زیارت_ال_یاسین 📜
1⃣
1- آل یس ( آل یاسین )
قرائتی است از «إلْ یاسین» که در آیة 130 سورة صافّات آمده: «سلامٌ علی ال یاسین«
ابوالفتوح رازی ـ مفسّر بزرگ سدة ششم ـ ذیل آیة نامبرده مینویسد: «سلام بر ال یاسین باد». ابن عامر و نافع و یعقوب خواندند: «آل یاسین» به مدّ، و باقی قرّاء «إلیاسین» خواندند. آنان که «آل یاسین» خواندند گفتند که معنیاش آن است که «سلام بر آل محمد» و یاسین نامی است از نامهای رسول ما، و گفتند «اهل قرآن». و آنان که «إلیاسین» خواندند، گفتند این لغتی است در الیاس، چنانکه اسماعیل و اسمعین و میکایل و میکایین و میکال.(3) شیخ طوسی در تفسیر تبیان نزدیک به همین معانی را ذکر کرده است، چنان که طبرسی نیز در مجمعالبیان همانند این اقوال را آورده است.
علامة طباطبایی در بحث روایی ذیل آیه از معانی الأخبار به اسنادش از امام جعفر صادق(ع) و نیز از عیون اخبارالرضا نقل میکند که فرمودند:
«یس» محمد(ص) و ما «آل یس»، هستیم.
که البته مبتنی بر قرائت «آل یس» است.(4)
در تفسیر نمونه پس از نقل اقوال مختلف در قرائت «إل یاسین» و معانی که بنابر هر قرائت پیدا میکند آمده است:
بنابراین «آل یاسین» به معنی خاندان پیغمبر گرامی اسلام(ص) یا خاندان «یاسین» پدر الیاس میباشند.(5)
«قرائن روشنی در خود قرآن است که همان معنی اول را تأیید میکند که منظور از «إلیاسین» همان «الیاس» است، زیرا بعد از آیه « سلام علی الیاسین» به فاصلة یک آیه میگوید « انّه من عبادنا المؤمنین؛ «او از بندگان مؤمن ما بود» بازگشت ضمیر مفرد به الیاسین دلیل بر این است که او یک نفر بیشتر نبوده یعنی همان الیاس.
ضمن تأیید استدلال روشنی که نقل شد یادآور میشود که در قرآن مجید و آثار ادبی فاخر، گاه کلمهای به دو صورت خوانده میشود که در هر دو صورت دارای معنی مناسب پذیرفتنی است، و این گونه تعبیرها نوعی هنر ادبی و حاکی از قدرت بیان گوینده است. وجود این گونه تعبیرها سبب میشود که یک آیه متضمن دو یا سه معنی و همه در درجات گوناگون مراد گوینده باشد، که جای شرح آن نیست.
عترت پیامبر اکرم(ص) که عالم به ظاهر و بطن و بطنِ آیات هستند، گاه در استدلال به مقامات معنوی خودشان که همه موهبت الهی و افزون بخشی پروردگار است. از این گونه تعبیرهای قرآنی بهره میجستند که نمونة آن جملة اول همین زیارت است.
2- بقیةالله
نیز تعبیرقرآنی است که در آیة 86 سورة هود آمده :
بقیةّالله خیرٌ لکم إن کنتم مؤمنین .
اگر مؤمن باشید باقی مانده (حلال) خدا برای شما بهتر است.
چون به آیات پیش از آیة مذکور مراجعه کنیم میبینیم دربارة قوم شعیب و مردم مدیَن است که نه تنها بت، بلکه درهم و دینار، معبودشان شده بود و کمفروشی میکردند. به این سبب قرآن میفرماید: پیمانه و وزن را به قسط و عدل دهید، و چیزی از آنها نکاهید و به این گونه، فساد اقتصادی در جامعه ایجاد نکنید. در پایان میفرماید: «باقی مانده حلال که برای شما بماند ـ اگر ایمان داشته، بپذیرید ـ برایتان بهتر از مال حرام اندوختن است.» پس در این آیه بقیّةالله سود حلال اندک است. اما این تعبیرپذیرای معانی دیگر هم میباشد، چنان که در آیة 116 سورة هود آمده: « اولوا بقیةّ ٍ ینهون عن الفساد فی الأرض»، به معنی «اولواالفضل، صاحبان فضیلت و شخصیت، نیکان و پاکان» آمده، به این مناسبت که اشیا و اجناس بهتر و نفیس را ذخیره میکنند و نگاه میدارند. همچنین در اجتماع و صحنة مبارزه، ضعیفان زودتر از بین میروند یا از میدان فرار میکنند و به این گونه، باقیماندگان قویترند. با توجه به این معنی است که در زبان عربی این مثل گفته میشود: « فی الزّوایا خبایا و فیالرجال بقایا؛ در زاویهها هنوز مسائل مخفی وجود دارد و در میان رجال شخصیتهایی باقی مانده»، علاوه بر این، لفظ «بقیه» که سه بار در قرآن مجید آمده همین معنی را در بر دارد.(6) چنان که در المصحفُ المُیّسر که لغات قرآن را با دقت در حاشیه صفحات معنی کرده، البقیه را فضل و خیر دانسته است.(7)
کوتاه سخن اینکه « بقیةّ باقی مانده» از چیزی است، اما این باقی مانده چیزی است نفیس و ارزشمند و در مورد انسان یعنی صاحب فضل و فضیلت و مایة خیر که چون به الله اضافه شود، از مضافٌالیه کسب شرافت میکند، مانند بیتالله و قدر و مرتبة آن افزونتر میشود، و مصداق تامّ و کاملش حضرت حجت ب. الحسن المهدی(عج) هستند ک.. آخرین حجت و ذخیرة پر خیر آفریدگار متعال میباشند.
ادامه دارد......
____________
#نشردهید_وقدمی_برای_کسب_معرفت_امام_زمان_عج_بردارید
___________
📺 #حوادث_اخرالزمان 📺
~~~~~~~~~~~~
🆔 ⇱ ڪلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
❣ 🆔 @akhare_zaman ❣
___
1⃣
1- آل یس ( آل یاسین )
قرائتی است از «إلْ یاسین» که در آیة 130 سورة صافّات آمده: «سلامٌ علی ال یاسین«
ابوالفتوح رازی ـ مفسّر بزرگ سدة ششم ـ ذیل آیة نامبرده مینویسد: «سلام بر ال یاسین باد». ابن عامر و نافع و یعقوب خواندند: «آل یاسین» به مدّ، و باقی قرّاء «إلیاسین» خواندند. آنان که «آل یاسین» خواندند گفتند که معنیاش آن است که «سلام بر آل محمد» و یاسین نامی است از نامهای رسول ما، و گفتند «اهل قرآن». و آنان که «إلیاسین» خواندند، گفتند این لغتی است در الیاس، چنانکه اسماعیل و اسمعین و میکایل و میکایین و میکال.(3) شیخ طوسی در تفسیر تبیان نزدیک به همین معانی را ذکر کرده است، چنان که طبرسی نیز در مجمعالبیان همانند این اقوال را آورده است.
علامة طباطبایی در بحث روایی ذیل آیه از معانی الأخبار به اسنادش از امام جعفر صادق(ع) و نیز از عیون اخبارالرضا نقل میکند که فرمودند:
«یس» محمد(ص) و ما «آل یس»، هستیم.
که البته مبتنی بر قرائت «آل یس» است.(4)
در تفسیر نمونه پس از نقل اقوال مختلف در قرائت «إل یاسین» و معانی که بنابر هر قرائت پیدا میکند آمده است:
بنابراین «آل یاسین» به معنی خاندان پیغمبر گرامی اسلام(ص) یا خاندان «یاسین» پدر الیاس میباشند.(5)
«قرائن روشنی در خود قرآن است که همان معنی اول را تأیید میکند که منظور از «إلیاسین» همان «الیاس» است، زیرا بعد از آیه « سلام علی الیاسین» به فاصلة یک آیه میگوید « انّه من عبادنا المؤمنین؛ «او از بندگان مؤمن ما بود» بازگشت ضمیر مفرد به الیاسین دلیل بر این است که او یک نفر بیشتر نبوده یعنی همان الیاس.
ضمن تأیید استدلال روشنی که نقل شد یادآور میشود که در قرآن مجید و آثار ادبی فاخر، گاه کلمهای به دو صورت خوانده میشود که در هر دو صورت دارای معنی مناسب پذیرفتنی است، و این گونه تعبیرها نوعی هنر ادبی و حاکی از قدرت بیان گوینده است. وجود این گونه تعبیرها سبب میشود که یک آیه متضمن دو یا سه معنی و همه در درجات گوناگون مراد گوینده باشد، که جای شرح آن نیست.
عترت پیامبر اکرم(ص) که عالم به ظاهر و بطن و بطنِ آیات هستند، گاه در استدلال به مقامات معنوی خودشان که همه موهبت الهی و افزون بخشی پروردگار است. از این گونه تعبیرهای قرآنی بهره میجستند که نمونة آن جملة اول همین زیارت است.
2- بقیةالله
نیز تعبیرقرآنی است که در آیة 86 سورة هود آمده :
بقیةّالله خیرٌ لکم إن کنتم مؤمنین .
اگر مؤمن باشید باقی مانده (حلال) خدا برای شما بهتر است.
چون به آیات پیش از آیة مذکور مراجعه کنیم میبینیم دربارة قوم شعیب و مردم مدیَن است که نه تنها بت، بلکه درهم و دینار، معبودشان شده بود و کمفروشی میکردند. به این سبب قرآن میفرماید: پیمانه و وزن را به قسط و عدل دهید، و چیزی از آنها نکاهید و به این گونه، فساد اقتصادی در جامعه ایجاد نکنید. در پایان میفرماید: «باقی مانده حلال که برای شما بماند ـ اگر ایمان داشته، بپذیرید ـ برایتان بهتر از مال حرام اندوختن است.» پس در این آیه بقیّةالله سود حلال اندک است. اما این تعبیرپذیرای معانی دیگر هم میباشد، چنان که در آیة 116 سورة هود آمده: « اولوا بقیةّ ٍ ینهون عن الفساد فی الأرض»، به معنی «اولواالفضل، صاحبان فضیلت و شخصیت، نیکان و پاکان» آمده، به این مناسبت که اشیا و اجناس بهتر و نفیس را ذخیره میکنند و نگاه میدارند. همچنین در اجتماع و صحنة مبارزه، ضعیفان زودتر از بین میروند یا از میدان فرار میکنند و به این گونه، باقیماندگان قویترند. با توجه به این معنی است که در زبان عربی این مثل گفته میشود: « فی الزّوایا خبایا و فیالرجال بقایا؛ در زاویهها هنوز مسائل مخفی وجود دارد و در میان رجال شخصیتهایی باقی مانده»، علاوه بر این، لفظ «بقیه» که سه بار در قرآن مجید آمده همین معنی را در بر دارد.(6) چنان که در المصحفُ المُیّسر که لغات قرآن را با دقت در حاشیه صفحات معنی کرده، البقیه را فضل و خیر دانسته است.(7)
کوتاه سخن اینکه « بقیةّ باقی مانده» از چیزی است، اما این باقی مانده چیزی است نفیس و ارزشمند و در مورد انسان یعنی صاحب فضل و فضیلت و مایة خیر که چون به الله اضافه شود، از مضافٌالیه کسب شرافت میکند، مانند بیتالله و قدر و مرتبة آن افزونتر میشود، و مصداق تامّ و کاملش حضرت حجت ب. الحسن المهدی(عج) هستند ک.. آخرین حجت و ذخیرة پر خیر آفریدگار متعال میباشند.
ادامه دارد......
____________
#نشردهید_وقدمی_برای_کسب_معرفت_امام_زمان_عج_بردارید
___________
📺 #حوادث_اخرالزمان 📺
~~~~~~~~~~~~
🆔 ⇱ ڪلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
❣ 🆔 @akhare_zaman ❣
___
۱.۱k
۲۰ شهریور ۱۳۹۵
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.