📜 شرح زیارت ال یاسین 📜
📜 #شرح_زیارت_ال_یاسین 📜
2⃣
3- حجّةالله
«حجت» هم ریشه با «حج» است، پس معنی نخست آن «قصد» است، ولی غالباً به معنی آن چه بر صحّت ادعا دلالت میکند استعمال میشود، و «محاجّة» حجت آوردن برای اثبات مدعا یا ابطال دلیل طرف است.(8) راغب، حجت را راهنمایی به «محجّة» یعنی وسط راه یا طریق مستقیم، نه کنارههای انحرافی، معنی کرده. مفهوم فرهنگی و بعدی حجّت: آنچه حکم میکند به درستی یکی از دو نقیض ـ یعنی دلیل و برهان ـ میباشد، و به این معنی است در آیه: 149 سورة انعام « قل فللّه الحجّة البالغة؛(9) بگو: برهان رسا ویژة خداست». این کلمه با اضافه شدن به الله از مضافالیه کسب شرافت میکند، و حجّة الله، به طور مطلق یکی از لقبهای امامزمان(ع) میباشد و در این زیارت هم آمده.
در خبر است که خدای تعالی بر مردم دو حجت دارد: حجت باطنی که عقل و شعور است، و حجت ظاهری که رسولانش و جانشینان منصوص و معین آنها میباشند.(10) در کتاب اصول کافی، در باب الحجّة در عین حال که به معنی امام و راهنما به صراط مستقیم است به معنی دلیل و حجت رسای الهی بر مردم است، زیرا آنان عالم به معارف و حقایق دین و احکام شریعت میباشند و راه سلوک و الیالله را که بدون انحراف میباشد ارائه میدهند. از دیگر سو اینان واسطة فیض از مبدأ متعال هستند و وجودشان در زمین ضروری است(11) و تفصیلش در معنای «خلیفةالله» خواهد آمد.
4- خلیفةالله
خلیفه در اصل به معنی آنکه به جای کسی در کاری باشد،(12) از پس کسی آینده و در کاری قائم مقام کسی شود(13) و به بیان سادهتر «جانشین». این تعبیر از قرآن مجید، سورة بقره، آیة 30 گرفته شده که خداوند به فرشتگان میفرماید:
إنیّ جاعلٌ فی الأرض خلیفةً.
من در زمین جانشینی خواهم گماشت.
شیخ صدوق رییس محدثان و پیشرو فقیهان شیعه در ابتدای کتاب کمالالدین و تمام النعمه بحثی خردمندانه ذیل عنوان « الخلیفة قبل الخلیقة؛ جانشین پیش از آفرینش کرده، با طرح آیة مذکور به استدلال میپردازد که: حکمت در وجود خلیفه، بر حکمت در آفرینش، مقدم است، و بدین جهت در خلقت به آن آغاز کرده است، زیرا او حکیم است و حکیم کسی است که مهمتر را بر مهم مقدم دارد، و این کار حکیمانه تصدیق گفتار امام صادق(ع) است که میفرماید: «حجت خدا، پیش از خلق و همراه خلق و پس از خلق است.»(14) با آن چه در معنی حجت گفتیم مقصود از حدیث امام هم روشن میشود.
صدوق به دنبال آنچه از وی نقل کردیم مینویسد: «همیشه وضع خلیفه به حال خلیفهگذار دلالت دارد و همة مردم از خواص و عوام بر این شیوهاند. در عرف مردم اگر پادشاهی ظالمی را خلیفة خود قرار دهد آن پادشاه را نیز ظالم میدانند، و اگر عادلی را جانشین خود سازد آن پادشاه را نیز عادل میشمرند. پس ثابت شد که خلافت خداوند عصمت را ایجاب میکند و خلیفه جز معصوم نتواند بود».(15)
از آنچه گفتیم، مقام معنوی رفیع و پایگاه والای حجت و خلیفه خدا که در زیارت با سلام به وی اظهار ارادت میکنیم آشکار میشود.
ادامه دارد..............
____________
#نشردهید_وقدمی_برای_کسب_معرفت_امام_زمان_عج_بردارید
___________
📺 #حوادث_اخرالزمان 📺
~~~~~~~~~~~~
🆔 ⇱ ڪلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
❣ 🆔 @akhare_zaman ❣
____________
⛅ ️ أللَّھُمَ ألْفَرَج لِوَلیِڪْ ألْفَرَج ⛅ ️
2⃣
3- حجّةالله
«حجت» هم ریشه با «حج» است، پس معنی نخست آن «قصد» است، ولی غالباً به معنی آن چه بر صحّت ادعا دلالت میکند استعمال میشود، و «محاجّة» حجت آوردن برای اثبات مدعا یا ابطال دلیل طرف است.(8) راغب، حجت را راهنمایی به «محجّة» یعنی وسط راه یا طریق مستقیم، نه کنارههای انحرافی، معنی کرده. مفهوم فرهنگی و بعدی حجّت: آنچه حکم میکند به درستی یکی از دو نقیض ـ یعنی دلیل و برهان ـ میباشد، و به این معنی است در آیه: 149 سورة انعام « قل فللّه الحجّة البالغة؛(9) بگو: برهان رسا ویژة خداست». این کلمه با اضافه شدن به الله از مضافالیه کسب شرافت میکند، و حجّة الله، به طور مطلق یکی از لقبهای امامزمان(ع) میباشد و در این زیارت هم آمده.
در خبر است که خدای تعالی بر مردم دو حجت دارد: حجت باطنی که عقل و شعور است، و حجت ظاهری که رسولانش و جانشینان منصوص و معین آنها میباشند.(10) در کتاب اصول کافی، در باب الحجّة در عین حال که به معنی امام و راهنما به صراط مستقیم است به معنی دلیل و حجت رسای الهی بر مردم است، زیرا آنان عالم به معارف و حقایق دین و احکام شریعت میباشند و راه سلوک و الیالله را که بدون انحراف میباشد ارائه میدهند. از دیگر سو اینان واسطة فیض از مبدأ متعال هستند و وجودشان در زمین ضروری است(11) و تفصیلش در معنای «خلیفةالله» خواهد آمد.
4- خلیفةالله
خلیفه در اصل به معنی آنکه به جای کسی در کاری باشد،(12) از پس کسی آینده و در کاری قائم مقام کسی شود(13) و به بیان سادهتر «جانشین». این تعبیر از قرآن مجید، سورة بقره، آیة 30 گرفته شده که خداوند به فرشتگان میفرماید:
إنیّ جاعلٌ فی الأرض خلیفةً.
من در زمین جانشینی خواهم گماشت.
شیخ صدوق رییس محدثان و پیشرو فقیهان شیعه در ابتدای کتاب کمالالدین و تمام النعمه بحثی خردمندانه ذیل عنوان « الخلیفة قبل الخلیقة؛ جانشین پیش از آفرینش کرده، با طرح آیة مذکور به استدلال میپردازد که: حکمت در وجود خلیفه، بر حکمت در آفرینش، مقدم است، و بدین جهت در خلقت به آن آغاز کرده است، زیرا او حکیم است و حکیم کسی است که مهمتر را بر مهم مقدم دارد، و این کار حکیمانه تصدیق گفتار امام صادق(ع) است که میفرماید: «حجت خدا، پیش از خلق و همراه خلق و پس از خلق است.»(14) با آن چه در معنی حجت گفتیم مقصود از حدیث امام هم روشن میشود.
صدوق به دنبال آنچه از وی نقل کردیم مینویسد: «همیشه وضع خلیفه به حال خلیفهگذار دلالت دارد و همة مردم از خواص و عوام بر این شیوهاند. در عرف مردم اگر پادشاهی ظالمی را خلیفة خود قرار دهد آن پادشاه را نیز ظالم میدانند، و اگر عادلی را جانشین خود سازد آن پادشاه را نیز عادل میشمرند. پس ثابت شد که خلافت خداوند عصمت را ایجاب میکند و خلیفه جز معصوم نتواند بود».(15)
از آنچه گفتیم، مقام معنوی رفیع و پایگاه والای حجت و خلیفه خدا که در زیارت با سلام به وی اظهار ارادت میکنیم آشکار میشود.
ادامه دارد..............
____________
#نشردهید_وقدمی_برای_کسب_معرفت_امام_زمان_عج_بردارید
___________
📺 #حوادث_اخرالزمان 📺
~~~~~~~~~~~~
🆔 ⇱ ڪلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
❣ 🆔 @akhare_zaman ❣
____________
⛅ ️ أللَّھُمَ ألْفَرَج لِوَلیِڪْ ألْفَرَج ⛅ ️
۳۱۵
۲۰ شهریور ۱۳۹۵
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.