آغاز امامت حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف
بمناسبت نهم ماه ربيع الأول سالروز آغاز امامت حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف با نگاهی به احادیث و بشارتهای پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و امامان معصوم علیه السلام و چگونگی ولادت آن حضرت بدور از چشم دشمنان و همچنین آتار و برکات آن امام همام را با دقت و تأمل مطالعه کنیم.
* گسترش عدالت
مهمترین شاخص قیام امام مهدى(عج)، ریشه کن ساختن ستم و فراگیر کردن عدل و قسط در سراسر گیتى است، به گونهاى که مىتوان ادعا کرد، جمله «یمْلَأُ الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلاً کم؟ا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً» که در بیشتر احادیث ذکر شده، تواتر لفظى دارد.
پیامبر(ص) مىفرماید: «قیامت بر پا نمىشود، مگر اینکه مردى از اهل بیت من که اسمش شبیه اسم من است، حاکم شود و زمین را پر از عدل و قسط کند، همانگونه که پر از ظلم و جور شده بود.
* گرایش مجدد به اسلام
با درگذشت پیامبر اسلام(ص)، خلفا کوشیدند از روشن شدن جایگاه اهل بیت(ع) در مقام مفسران دین اسلام که هدایت جامعه را عهده دار بودهاند، جلوگیرى کنند که این امر سبب شد گمراهىها در میان مسلمانان گسترش یابد و برخى عناصر یهودى و مسیحى، با کمک دستگاه خلافت، اسلام را مطابق سلیقه شان و مناسب با منافع حاکمان، توجیه و تفسیر کنند و مردم، از اهل بیت(ع) جدا کنند. افرادى مانند تمیم دارى، وهببن منبه، کعب الاحبار، ابوهریره، عروهبن زبیر و عبداللهبن عمر، با تفسیرهایى که بیش تر با هواهاى نفسانى و خواستههاى حاکمان مطابقت داشت، از همان آغاز، موجب بروز برخى انحرافها و ایجاد فرقههاى کلامى در زمان هاى بعد شدند. بههمیندلیل، آن گاه که امام زمان(ع) قیام مىکند، به پیراستن دین اسلام از انحرافها و پیرایه هایى مىپردازد که از سوى منحرفان بر دین اسلام تحمیل شده است و مردم را به اسلامى که پیامبر آنرا ابلاغ کرده بود، دعوت مىکنند. امام صادق(ع) در این باره مىفرماید: «زمانى که حضرت قائم(ع) قیام مىکند، مردم را مجدداً به اسلام فرا مىخواند و به امرى هدایت مىکند که فراموش شد و جمهور از آن منحرف شدهاند.
ادامه مطلب را فردا شب مطالعه کنیم.
برگرفته از سایت خبرگزاری تسنیم
* گسترش عدالت
مهمترین شاخص قیام امام مهدى(عج)، ریشه کن ساختن ستم و فراگیر کردن عدل و قسط در سراسر گیتى است، به گونهاى که مىتوان ادعا کرد، جمله «یمْلَأُ الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلاً کم؟ا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً» که در بیشتر احادیث ذکر شده، تواتر لفظى دارد.
پیامبر(ص) مىفرماید: «قیامت بر پا نمىشود، مگر اینکه مردى از اهل بیت من که اسمش شبیه اسم من است، حاکم شود و زمین را پر از عدل و قسط کند، همانگونه که پر از ظلم و جور شده بود.
* گرایش مجدد به اسلام
با درگذشت پیامبر اسلام(ص)، خلفا کوشیدند از روشن شدن جایگاه اهل بیت(ع) در مقام مفسران دین اسلام که هدایت جامعه را عهده دار بودهاند، جلوگیرى کنند که این امر سبب شد گمراهىها در میان مسلمانان گسترش یابد و برخى عناصر یهودى و مسیحى، با کمک دستگاه خلافت، اسلام را مطابق سلیقه شان و مناسب با منافع حاکمان، توجیه و تفسیر کنند و مردم، از اهل بیت(ع) جدا کنند. افرادى مانند تمیم دارى، وهببن منبه، کعب الاحبار، ابوهریره، عروهبن زبیر و عبداللهبن عمر، با تفسیرهایى که بیش تر با هواهاى نفسانى و خواستههاى حاکمان مطابقت داشت، از همان آغاز، موجب بروز برخى انحرافها و ایجاد فرقههاى کلامى در زمان هاى بعد شدند. بههمیندلیل، آن گاه که امام زمان(ع) قیام مىکند، به پیراستن دین اسلام از انحرافها و پیرایه هایى مىپردازد که از سوى منحرفان بر دین اسلام تحمیل شده است و مردم را به اسلامى که پیامبر آنرا ابلاغ کرده بود، دعوت مىکنند. امام صادق(ع) در این باره مىفرماید: «زمانى که حضرت قائم(ع) قیام مىکند، مردم را مجدداً به اسلام فرا مىخواند و به امرى هدایت مىکند که فراموش شد و جمهور از آن منحرف شدهاند.
ادامه مطلب را فردا شب مطالعه کنیم.
برگرفته از سایت خبرگزاری تسنیم
۶۲۹
۰۸ مهر ۱۴۰۲
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.