✅ ✅ ✅ یادداشت رشد
✅ ✅ ✅ #یادداشت_رشد
☸ ️ عنوان یادداشت:
💠 #تجربه_ای_به_طعم_استانبول
📌 #قسمت_سیزدهم
📝 ترجیح اجباری...
📌 #بخش_سوم
✴ ️✴ ️✴ ️ پیشازاین بیان شد که شیعیان ترکیه، عدالت سیاسی را به برابری در تحصیل حکومتداری و مورد خطاب واقعشدن از سوی حکومت ترجمه میکند. در این برابری، ندیدن مذهب وی موردنظر است. ندیدن مذهب شیعه، یعنی یکسان شدن با اکثریت اهل سنت. پس به دنبال مدلی از حکومت است که مذهب وی دیده نشود. در این معنا حکومت لائیک ضعیف شده را انتخاب میکند.
💢 حکومت لائیک ضعیف شده، مدلی از حکومت است که به اسلام بهعنوان سبک زندگی گروهی و فردی که ریشه در تاریخ ترکها دارد احترام میگذارد. آن را منبع سنن اخلاقی مورد ارج میداند؛ اما سیاست را از اسلام دور نگاه میدارد. حکومت لائیک ضعیف به اسلام فردی و گروهی مردم کاری ندارد تا زمانی که اسلام آنها به سیاست حکومت کاری نداشته باشد.
💢 همیشه به حکومت لائیک ضعیف شده و ادعای احترام به اسلام غیرسیاسیاش شک داشته و دارم. منظورش از اسلام غیرسیاسی چیست؟ مثلاً ممکن است روزی حضور بانوان محجبه در مناصب سیاسی را نوعی عمل سیاسی بهحساب آورد؟ واقعیت آن است که خیلی نمیتوان مرز امر سیاسی و غیرسیاسی را در امور و رفتارهای دینی از هم گسست.
💢 مثلاً بیایید مصداقی بحث کنیم. چند روز قبل که از بازار قدیمی استانبول بازمیگشتم، در مساجد اهل سنت نماز جمعه برپا بود. پیروان مذهب حنفی به فرضیه نماز جمعه حساس هستند و بدین سبب صفهای نماز بیرون از مساجد هم برپاشده بود. نماز امری غیرسیاسی است اما اگر قدرتنمایی دیندارانی باشد که طرفدار احزاب اسلامگرا هستند چه؟ مثلاً فرض کنید در دوران حکومت لائیک ضعیف شده هستیم و زمانه انتخابات است و علمای اهل سنت استانبول تصمیم میگیرند نماز جمعه هفته بعد به جماعت و دریکی از مساجد اصلی شهر برگزار شود. بیهیچ نیت سیاسی؛ اما در عمل یک قدرتنمایی و حریف طلبی فوقالعاده است. نمایش قدرت بسیج سیاسی مردم از طریق امری غیرسیاسی.
💢 از این حرفها بگذریم و به مطالبات شیعه بپردازیم:
🔷 الف) تحصیل حکومتداری
🔸 عامه شیعیان مثالهایی میزنند از سیاسیون شیعهای که از طریق حزب عدالت و توسعه وارد سیاست شدند اما بهجایی نرسیدند. جایی پرسیده شد: چرا شیعه در سیاست فعال نیست؟ پاسخ مورد تأملی داد: چون نیرو نداریم؛ و پراکندهایم.
وقتی میگویم حکومت اسلامی، درذهن عامه شیعه یعنی حکومت اردوغان. درذهن عامه دلیل عدم تحصیل مدارج بالای حکومت از سوی نیرویی شیعی، برخورد حکومت اردوغان با شیعیان است. پس اگر مانع اردوغان، مانع حکومت مسلمانان اردوغان که بهاشتباه حکومت اسلامی اردوغان ترجمه میشود، از سر راه برداشته شود میتوان امید به این آرزو داشت.
اما زمانی که با یکی از فعالان اجتماعی شیعه بحث میشود، سخن وی ابتدا ناظر به نبود نیرو و نبود بستر مناسب بین جماعت شیعه است و سپس موانع خارج از جماعت.
🔷 ب) خطاب یکسان از سوی حکومت
🔸 مشخص است که در مطالبات فردی اگر عنصر وحدت یکطرف دعوا و تصمیمگیری حذف شود، به نفع طرف دیگر دعواست؛ اما در مطالبات گروهی، اگر مطالبات رنگ و بوی دینی بگیرند، به آن مطالبات هم رسیدگی نخواهد شد. خطاب یکسان از سوی حکومت همیشه به نفع اقلیت نیست، گاهی مزیت توجه به مطالبات دینی اکثریت هم حذف میشود تا هم اکثریت و هم اقلیت در نداشتن مزیت توجه به مطالبات دینیشان باهم یکسان شوند و نه در داشتن مزیت توجه.
🔸 حکومت فرضی لائیک ضعیف شده در ترکیه کنونی کدام سوی برابری را در پیش خواهد گرفت؟ نبودِ مزیتِ توجه یا بودِ مزیتِ یکسانِ توجه؟ شیعیان ترکیه باید به نیمه خالی لیوان هم توجه کنند تا چالش با اکثریت، جای خود را به حذف از عرصه سیاسی به همراه اکثریت ندهد.
🌱 #رامین_مددلو_پژوهشگر_مرکز_رشد
⚜ ️💎 🇮 🇷 💎 ⚜ ️
⛅ ️ الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ
🌲 #دانشگاه_امام_صادق_علیه_السلام
🌿 🌿 🌿 #کانال_جامع_مرکز_رشد
🌐 @Rushdisu
☸ ️ عنوان یادداشت:
💠 #تجربه_ای_به_طعم_استانبول
📌 #قسمت_سیزدهم
📝 ترجیح اجباری...
📌 #بخش_سوم
✴ ️✴ ️✴ ️ پیشازاین بیان شد که شیعیان ترکیه، عدالت سیاسی را به برابری در تحصیل حکومتداری و مورد خطاب واقعشدن از سوی حکومت ترجمه میکند. در این برابری، ندیدن مذهب وی موردنظر است. ندیدن مذهب شیعه، یعنی یکسان شدن با اکثریت اهل سنت. پس به دنبال مدلی از حکومت است که مذهب وی دیده نشود. در این معنا حکومت لائیک ضعیف شده را انتخاب میکند.
💢 حکومت لائیک ضعیف شده، مدلی از حکومت است که به اسلام بهعنوان سبک زندگی گروهی و فردی که ریشه در تاریخ ترکها دارد احترام میگذارد. آن را منبع سنن اخلاقی مورد ارج میداند؛ اما سیاست را از اسلام دور نگاه میدارد. حکومت لائیک ضعیف به اسلام فردی و گروهی مردم کاری ندارد تا زمانی که اسلام آنها به سیاست حکومت کاری نداشته باشد.
💢 همیشه به حکومت لائیک ضعیف شده و ادعای احترام به اسلام غیرسیاسیاش شک داشته و دارم. منظورش از اسلام غیرسیاسی چیست؟ مثلاً ممکن است روزی حضور بانوان محجبه در مناصب سیاسی را نوعی عمل سیاسی بهحساب آورد؟ واقعیت آن است که خیلی نمیتوان مرز امر سیاسی و غیرسیاسی را در امور و رفتارهای دینی از هم گسست.
💢 مثلاً بیایید مصداقی بحث کنیم. چند روز قبل که از بازار قدیمی استانبول بازمیگشتم، در مساجد اهل سنت نماز جمعه برپا بود. پیروان مذهب حنفی به فرضیه نماز جمعه حساس هستند و بدین سبب صفهای نماز بیرون از مساجد هم برپاشده بود. نماز امری غیرسیاسی است اما اگر قدرتنمایی دیندارانی باشد که طرفدار احزاب اسلامگرا هستند چه؟ مثلاً فرض کنید در دوران حکومت لائیک ضعیف شده هستیم و زمانه انتخابات است و علمای اهل سنت استانبول تصمیم میگیرند نماز جمعه هفته بعد به جماعت و دریکی از مساجد اصلی شهر برگزار شود. بیهیچ نیت سیاسی؛ اما در عمل یک قدرتنمایی و حریف طلبی فوقالعاده است. نمایش قدرت بسیج سیاسی مردم از طریق امری غیرسیاسی.
💢 از این حرفها بگذریم و به مطالبات شیعه بپردازیم:
🔷 الف) تحصیل حکومتداری
🔸 عامه شیعیان مثالهایی میزنند از سیاسیون شیعهای که از طریق حزب عدالت و توسعه وارد سیاست شدند اما بهجایی نرسیدند. جایی پرسیده شد: چرا شیعه در سیاست فعال نیست؟ پاسخ مورد تأملی داد: چون نیرو نداریم؛ و پراکندهایم.
وقتی میگویم حکومت اسلامی، درذهن عامه شیعه یعنی حکومت اردوغان. درذهن عامه دلیل عدم تحصیل مدارج بالای حکومت از سوی نیرویی شیعی، برخورد حکومت اردوغان با شیعیان است. پس اگر مانع اردوغان، مانع حکومت مسلمانان اردوغان که بهاشتباه حکومت اسلامی اردوغان ترجمه میشود، از سر راه برداشته شود میتوان امید به این آرزو داشت.
اما زمانی که با یکی از فعالان اجتماعی شیعه بحث میشود، سخن وی ابتدا ناظر به نبود نیرو و نبود بستر مناسب بین جماعت شیعه است و سپس موانع خارج از جماعت.
🔷 ب) خطاب یکسان از سوی حکومت
🔸 مشخص است که در مطالبات فردی اگر عنصر وحدت یکطرف دعوا و تصمیمگیری حذف شود، به نفع طرف دیگر دعواست؛ اما در مطالبات گروهی، اگر مطالبات رنگ و بوی دینی بگیرند، به آن مطالبات هم رسیدگی نخواهد شد. خطاب یکسان از سوی حکومت همیشه به نفع اقلیت نیست، گاهی مزیت توجه به مطالبات دینی اکثریت هم حذف میشود تا هم اکثریت و هم اقلیت در نداشتن مزیت توجه به مطالبات دینیشان باهم یکسان شوند و نه در داشتن مزیت توجه.
🔸 حکومت فرضی لائیک ضعیف شده در ترکیه کنونی کدام سوی برابری را در پیش خواهد گرفت؟ نبودِ مزیتِ توجه یا بودِ مزیتِ یکسانِ توجه؟ شیعیان ترکیه باید به نیمه خالی لیوان هم توجه کنند تا چالش با اکثریت، جای خود را به حذف از عرصه سیاسی به همراه اکثریت ندهد.
🌱 #رامین_مددلو_پژوهشگر_مرکز_رشد
⚜ ️💎 🇮 🇷 💎 ⚜ ️
⛅ ️ الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ
🌲 #دانشگاه_امام_صادق_علیه_السلام
🌿 🌿 🌿 #کانال_جامع_مرکز_رشد
🌐 @Rushdisu
۱.۵k
۲۶ تیر ۱۳۹۶
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.