قرآن بزرگترین مدرسه عشق در عالم
قرآن بزرگترین مدرسه #عشق در عالم
روش تربیتی منحصر به فردی که خدای متعال با نزول قرآن به بشر ارائه داده ،تربیت بر اساس حبّ و سیر کردن مسیر تعالی با محبت است ، روشی که بر اساس نظر علامه طباطبایی رحمت الله علیه تا قبل از رسول اکرم صلی الله علیه و آله در شرایع انبیاء گذشته وجود نداشته و شیوه اختصاصی مکتب قرآن کریم است .[1]
خلاصه این روش تربیت حبّی از این قرار است :
وقتی ایمان بنده خدا رو بشدت و زیادی می گذارد، دلش مجذوب تفکر در باره پروردگارش میشود، همیشه دوست می دارد بیاد او باشد و اسماء حسنای محبوب خود را در نظر بگیرد، صفات جمیل او را شمرده و بگوید : پروردگار من چنین است محبوبم چنان است و نیز محبوبم منزه از نقص است ! این جذبه و شور هم چنان در او رو به زیادی و شدت می گذارد، و این مراقبت و بیاد محبوب بودن، رو به ترقی می رود تا آنجا که وقتی به عبادت او می ایستد، طوری بندگی می کند، که گویی او را می بیند و او برای بنده اش در مجالیِ جذبه و محبت و تمرکز قوی ، تجلی می کند و هم او را می بیند و هماهنگ با آن ، محبت به خدا نیز در دلش رو بشدت می گذارد.علتش هم این است که انسان مفطور به حب جمیل است،چرا که عشق به جمال و زیباپسندی فطری بشر است، هم چنان که خود خدای تعالی فرموده:﴿وَ اَلَّذِینَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلّهِ﴾ [2] آنها که ایمان دارند، عشقشان به خدا، (از مشرکان نسبت به معبودهاشان،) شدیدتر است. چنین کسی در تمامی حرکات و سکناتش از فرستاده خدا پیروی می کند، چون وقتی انسان کسی را دوست بدارد، آثار او را هم دوست می دارد، و رسول خدا (ص) از آثار خدا و آیات و نشانه های اوست، هم چنان که همه عالم نیز آثار و آیات او است. باز این محبت هم چنان زیاد میشود و شدت می یابد، تا جایی که پیوند دل از هر چیز می گسلد، و تنها با محبوب متصل می کند و دیگر به غیر پروردگارش هیچ چیز دیگری را دوست نمیدارد، و دلش جز برای او خاشع و ظاهرش جز برای او خاضع نمی شود.[3]
بر اساس همین مبنای تربیتی است که خدای متعال مودت و دوستی رسول اکرم صلی الله علیه و آله و اهل بیت ایشان را أجر و عِدلِ رسالت آن حضرت قرار داده می فرماید ،
﴿قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلاَّ اَلْمَوَدَّةَ فِی اَلْقُرْبی﴾ [4]بگو: «من هیچ پاداشی از شما در مقابل رسالتم درخواست نمیکنم جز دوستداشتن نزدیکانم [= اهل بیتم].
از آن جا که در این آیه شریفه مودت و دوستی صادقانه اهل بیت علیهم السلام به عنوان اجر رسالت معرفی شده و همچنین از آن جا که اجرت یک عمل باید با کار انجام گرفته هم ارزش و هم تراز باشد ، فهمیده می شود که سیر دادن بشریت در وادی محبت به انسان کامل هدف اصلی رسالت نبی اکرم صلی الله علیه و آله بوده و قرآن کریم نیز به منظور تبیین اصول و فروع این نظام تربیتی نازل شده است .
خدا می خواهد تا با محبت به انسان کامل جلوه ای از محبت خویش را به ما چشانده و شرایط را برای سیر تا لقاء خود را برایمان فراهم سازد
به همین دلیل انسانهایی را برگزید و توفیق اتصاف به اسماء و صفات جمالیه خود را به آنها داد تا با آن زیبایی ها از بشر دلربایی کنند و آنها را متوجه خدای جمیل نموده ، تا با شوق در مسیر لقاء الله حرکت کنند
مـهـر خوبان دل و دین از همه بی پروا برد
رخ شـطـرنـج نـبـرد آن چـه رخ زیـبـا برد
تو مپندار که مجنون سر خود مجنون گشت
از سـمک تا به سـهـایش کشـش لیلی برد
من به سـر چشمه خورشید نه خود بردم راه
ذرّه ای بــودم و مـهــر تــو مـرا بالا بـرد
من خـس بـی سـروپایم که به سیل افتادم
او که مـی رفـت مـرا هـم به دل دریـا برد
جـام صهباز کجـا بود مـگر دسـت کـه بود
که دریـن بـزم بـگـردیـد و دل شـیـدا برد
خـم ابـروی تـو بـود و کـف مینوی تو بود
که بـیک جلوه ز مـن نام و نشان یکجا برد
خودت آمـوختیم مـهـر و خـودت سـوختیم
با بـرافـروخـتـه روئـی کـه قـرار از مـا برد
هـمـه یاران بـه سـر راه تـو بـودیـم ولـی
خـم ابـروی تو مـرا دیـد و ز مـن یغـما برد
هـمـه دلباخته بودیـم و هراسـان که غمت
هـمـه را پشـت سـر انداخـت مـرا تنهـا برد [5]
────────────────────────────
[1] (ر ک : المیزان فی تفسیر القرآن، ج1، ص: 373)
[2] (سوره بقرة، آیه 1615)
[3] (المیزان فی تفسیر القرآن، ج1، ص: 373)
[4] (سوره شوری، آیه 23)
[5] مهر تابان ( یاد نامه علامه طباطبایی- آیت الله طهرانی -طبع قدیم )، ص:56
**********
بزرگترین #مدرسه_عشق در عالم
#محبت_اهل_بیت
محبت شیوه ی #تربیت_قرآنی
#مهرخوبان دل و دین از همه بی پروا برد
خادم الاسلام احسان ثابت در 29/03/2017 07:04 ب.ظ
روش تربیتی منحصر به فردی که خدای متعال با نزول قرآن به بشر ارائه داده ،تربیت بر اساس حبّ و سیر کردن مسیر تعالی با محبت است ، روشی که بر اساس نظر علامه طباطبایی رحمت الله علیه تا قبل از رسول اکرم صلی الله علیه و آله در شرایع انبیاء گذشته وجود نداشته و شیوه اختصاصی مکتب قرآن کریم است .[1]
خلاصه این روش تربیت حبّی از این قرار است :
وقتی ایمان بنده خدا رو بشدت و زیادی می گذارد، دلش مجذوب تفکر در باره پروردگارش میشود، همیشه دوست می دارد بیاد او باشد و اسماء حسنای محبوب خود را در نظر بگیرد، صفات جمیل او را شمرده و بگوید : پروردگار من چنین است محبوبم چنان است و نیز محبوبم منزه از نقص است ! این جذبه و شور هم چنان در او رو به زیادی و شدت می گذارد، و این مراقبت و بیاد محبوب بودن، رو به ترقی می رود تا آنجا که وقتی به عبادت او می ایستد، طوری بندگی می کند، که گویی او را می بیند و او برای بنده اش در مجالیِ جذبه و محبت و تمرکز قوی ، تجلی می کند و هم او را می بیند و هماهنگ با آن ، محبت به خدا نیز در دلش رو بشدت می گذارد.علتش هم این است که انسان مفطور به حب جمیل است،چرا که عشق به جمال و زیباپسندی فطری بشر است، هم چنان که خود خدای تعالی فرموده:﴿وَ اَلَّذِینَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلّهِ﴾ [2] آنها که ایمان دارند، عشقشان به خدا، (از مشرکان نسبت به معبودهاشان،) شدیدتر است. چنین کسی در تمامی حرکات و سکناتش از فرستاده خدا پیروی می کند، چون وقتی انسان کسی را دوست بدارد، آثار او را هم دوست می دارد، و رسول خدا (ص) از آثار خدا و آیات و نشانه های اوست، هم چنان که همه عالم نیز آثار و آیات او است. باز این محبت هم چنان زیاد میشود و شدت می یابد، تا جایی که پیوند دل از هر چیز می گسلد، و تنها با محبوب متصل می کند و دیگر به غیر پروردگارش هیچ چیز دیگری را دوست نمیدارد، و دلش جز برای او خاشع و ظاهرش جز برای او خاضع نمی شود.[3]
بر اساس همین مبنای تربیتی است که خدای متعال مودت و دوستی رسول اکرم صلی الله علیه و آله و اهل بیت ایشان را أجر و عِدلِ رسالت آن حضرت قرار داده می فرماید ،
﴿قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلاَّ اَلْمَوَدَّةَ فِی اَلْقُرْبی﴾ [4]بگو: «من هیچ پاداشی از شما در مقابل رسالتم درخواست نمیکنم جز دوستداشتن نزدیکانم [= اهل بیتم].
از آن جا که در این آیه شریفه مودت و دوستی صادقانه اهل بیت علیهم السلام به عنوان اجر رسالت معرفی شده و همچنین از آن جا که اجرت یک عمل باید با کار انجام گرفته هم ارزش و هم تراز باشد ، فهمیده می شود که سیر دادن بشریت در وادی محبت به انسان کامل هدف اصلی رسالت نبی اکرم صلی الله علیه و آله بوده و قرآن کریم نیز به منظور تبیین اصول و فروع این نظام تربیتی نازل شده است .
خدا می خواهد تا با محبت به انسان کامل جلوه ای از محبت خویش را به ما چشانده و شرایط را برای سیر تا لقاء خود را برایمان فراهم سازد
به همین دلیل انسانهایی را برگزید و توفیق اتصاف به اسماء و صفات جمالیه خود را به آنها داد تا با آن زیبایی ها از بشر دلربایی کنند و آنها را متوجه خدای جمیل نموده ، تا با شوق در مسیر لقاء الله حرکت کنند
مـهـر خوبان دل و دین از همه بی پروا برد
رخ شـطـرنـج نـبـرد آن چـه رخ زیـبـا برد
تو مپندار که مجنون سر خود مجنون گشت
از سـمک تا به سـهـایش کشـش لیلی برد
من به سـر چشمه خورشید نه خود بردم راه
ذرّه ای بــودم و مـهــر تــو مـرا بالا بـرد
من خـس بـی سـروپایم که به سیل افتادم
او که مـی رفـت مـرا هـم به دل دریـا برد
جـام صهباز کجـا بود مـگر دسـت کـه بود
که دریـن بـزم بـگـردیـد و دل شـیـدا برد
خـم ابـروی تـو بـود و کـف مینوی تو بود
که بـیک جلوه ز مـن نام و نشان یکجا برد
خودت آمـوختیم مـهـر و خـودت سـوختیم
با بـرافـروخـتـه روئـی کـه قـرار از مـا برد
هـمـه یاران بـه سـر راه تـو بـودیـم ولـی
خـم ابـروی تو مـرا دیـد و ز مـن یغـما برد
هـمـه دلباخته بودیـم و هراسـان که غمت
هـمـه را پشـت سـر انداخـت مـرا تنهـا برد [5]
────────────────────────────
[1] (ر ک : المیزان فی تفسیر القرآن، ج1، ص: 373)
[2] (سوره بقرة، آیه 1615)
[3] (المیزان فی تفسیر القرآن، ج1، ص: 373)
[4] (سوره شوری، آیه 23)
[5] مهر تابان ( یاد نامه علامه طباطبایی- آیت الله طهرانی -طبع قدیم )، ص:56
**********
بزرگترین #مدرسه_عشق در عالم
#محبت_اهل_بیت
محبت شیوه ی #تربیت_قرآنی
#مهرخوبان دل و دین از همه بی پروا برد
خادم الاسلام احسان ثابت در 29/03/2017 07:04 ب.ظ
۶.۷k
۱۶ فروردین ۱۳۹۶
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.