تفسیر قرآن
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
روز خود را با تفکر و تعمق در آیات قرآن شروع کنیم دوست عزیز برای بهره مندی هرچه بهتر لطفاً هرروز مطالعه آیات و تفسیر آن را دنبال کنید
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره لقمان
آیه 23 و 24
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
وَمَن كَفَرَ فَلَا يَحْزُنكَ كُفْرُهُ إِلَيْنَا مَرْجِعُهُمْ فَنُنَبِّئُهُم بِمَا عَمِلُوا إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ (23)
نُمَتِّعُهُمْ قَلِيلاً ثُمَّ نَضْطَرُّهُمْ إِلَي عَذَابٍ غَلِيظٍ (24)
ترجمه :
(اى پيامبر!) هر كس كفر ورزيد، كفرش تو را محزون نكند، بازگشت آنان تنها به سوى ماست، پس ما آنان را به عملكردشان آگاه خواهيم كرد، قطعاً خداوند به آنچه در سينه هاست آگاه است.
آنان را (در دنيا) اندكى بهره مند مى سازيم، سپس به عذاب سختى گرفتارشان خواهيم ساخت.
نکته ها:
در آيه 23، از محزون شدن پيامبرصلى الله عليه وآله به خاطر كفر گروهى از مردم نهى شده است و اين مى تواند به چند دليل باشد:
الف: آنان آنقدر ارزش ندارند كه تو براى آنان محزون شوى.
ب: اندوه براى كفر آنان، تو را از كارهاى ديگر باز مى دارد.
ج: كفر آنان به تو آسيبى نمى رساند.
د: تو در تبليغ و موعظه آنان كوتاهى نكردى تا نگران باشى.
ه: چون كفّار به سوى ما باز مى گردند و راهى براى فرار ندارند، جاى حزن و اندوه نيست.
از مقدّم شدن كلمه «الينا» بر كلمه «مَرجعهم»، استفاده مى شود تنها مرجع اوست و از كلمه «مرجع» نيز استفاده مى شود كه مبدأ هم اوست، زيرا «مَرجع»، يعنى رجوع به آن چيزى كه در آغاز بوده است. به علاوه «الينا مَرجعهم» جمله اسميّه و نشانه قطعى و حتمى بودن معاد است.
پیامها :
- مقايسه ميان افراد نيك و بد، يكى از راه هاى شناخت و انتخاب است. «مَن يُسلِم وجهه... و مَن كفر»
متاع كفر و دين بى مشترى نيست
گروهى اين، گروهى آن پسندند
- پيامبر، دلسوز همه بود و حتّى از انحراف و كفر مخالفان نيز رنج مى برد. «فلايحزنك كفرهم»
- انبيا، به تسلّى و دلدارى الهى نياز دارند. «فلايحزنك كفرهم»
- مسئوليّت رهبران دينى، ارشاد مردم است، نه وصول نتيجه. «و مَن كفر فلا يحزنك كفره»
- كفر مردم، در سرنوشت خودشان مؤثّر است. «فلايحزنك كفره الينا مرجعهم»
- كفّار شاد نباشند، زيرا سرانجام گذر پوست به دبّاغ خانه مى افتد. «الينا مرجعهم»
- مرجع و مبدأ انسان ها، تنها خداوند است. «الينا مرجعهم»
- دو چيز باعث سعه صدر و رفع نگرانى مؤمنان از انحراف ديگران مى شود: يكى توجّه به علم خداوند و ديگرى توجّه به معاد.
روز خود را با تفکر و تعمق در آیات قرآن شروع کنیم دوست عزیز برای بهره مندی هرچه بهتر لطفاً هرروز مطالعه آیات و تفسیر آن را دنبال کنید
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره لقمان
آیه 23 و 24
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
وَمَن كَفَرَ فَلَا يَحْزُنكَ كُفْرُهُ إِلَيْنَا مَرْجِعُهُمْ فَنُنَبِّئُهُم بِمَا عَمِلُوا إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ (23)
نُمَتِّعُهُمْ قَلِيلاً ثُمَّ نَضْطَرُّهُمْ إِلَي عَذَابٍ غَلِيظٍ (24)
ترجمه :
(اى پيامبر!) هر كس كفر ورزيد، كفرش تو را محزون نكند، بازگشت آنان تنها به سوى ماست، پس ما آنان را به عملكردشان آگاه خواهيم كرد، قطعاً خداوند به آنچه در سينه هاست آگاه است.
آنان را (در دنيا) اندكى بهره مند مى سازيم، سپس به عذاب سختى گرفتارشان خواهيم ساخت.
نکته ها:
در آيه 23، از محزون شدن پيامبرصلى الله عليه وآله به خاطر كفر گروهى از مردم نهى شده است و اين مى تواند به چند دليل باشد:
الف: آنان آنقدر ارزش ندارند كه تو براى آنان محزون شوى.
ب: اندوه براى كفر آنان، تو را از كارهاى ديگر باز مى دارد.
ج: كفر آنان به تو آسيبى نمى رساند.
د: تو در تبليغ و موعظه آنان كوتاهى نكردى تا نگران باشى.
ه: چون كفّار به سوى ما باز مى گردند و راهى براى فرار ندارند، جاى حزن و اندوه نيست.
از مقدّم شدن كلمه «الينا» بر كلمه «مَرجعهم»، استفاده مى شود تنها مرجع اوست و از كلمه «مرجع» نيز استفاده مى شود كه مبدأ هم اوست، زيرا «مَرجع»، يعنى رجوع به آن چيزى كه در آغاز بوده است. به علاوه «الينا مَرجعهم» جمله اسميّه و نشانه قطعى و حتمى بودن معاد است.
پیامها :
- مقايسه ميان افراد نيك و بد، يكى از راه هاى شناخت و انتخاب است. «مَن يُسلِم وجهه... و مَن كفر»
متاع كفر و دين بى مشترى نيست
گروهى اين، گروهى آن پسندند
- پيامبر، دلسوز همه بود و حتّى از انحراف و كفر مخالفان نيز رنج مى برد. «فلايحزنك كفرهم»
- انبيا، به تسلّى و دلدارى الهى نياز دارند. «فلايحزنك كفرهم»
- مسئوليّت رهبران دينى، ارشاد مردم است، نه وصول نتيجه. «و مَن كفر فلا يحزنك كفره»
- كفر مردم، در سرنوشت خودشان مؤثّر است. «فلايحزنك كفره الينا مرجعهم»
- كفّار شاد نباشند، زيرا سرانجام گذر پوست به دبّاغ خانه مى افتد. «الينا مرجعهم»
- مرجع و مبدأ انسان ها، تنها خداوند است. «الينا مرجعهم»
- دو چيز باعث سعه صدر و رفع نگرانى مؤمنان از انحراف ديگران مى شود: يكى توجّه به علم خداوند و ديگرى توجّه به معاد.
۱.۶k
۰۷ تیر ۱۴۰۰
دیدگاه ها (۲)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.