منبع شناسی بردیا وکودتای داریوش اول
منبعشناسی بردیا وکودتای داریوش اول
روایت پومپی تروگ با روایتهای هرودوت و کتزیاس اختلاف دارد. کتزیاس به طوری که ج. پراشک عقیده دارد، نمیتوانست منبع مطلع مربوط به حوادث باشد، زیرا مغ مزبور را مولف اولی «سفندادات» نامیده، ولی تروگ او را به نام گومت ذکر کرده است. علاوه بر آن اصولاً در هر دو داستان وجه اشتراک زیاد نیست. نام گومت نشان میدهد که تروگ به روایت موثق شفاهی ایرانیان استناد کرده است، ولی متأسفانه این روایت ناچیز بوده، زیرا تروگ برای کسب ماجرای مشروح به هرودوت متوسل میگردد. به عقیده نئولدکه، ماخذ اطلاعات تروگ، هارون اهل «لامپساک» بوده که نئولدکه غیر مستقیم از آن استفاده کرده است. «آ گوشتمید» و «پراشک» مولف یونانی «تیماگن» اهل اسکندریه را منبع و ماخذ اخبار تروگ دانسته است و هرتسفلد منبع این اطلاعات را دینون اهل کولوفن پنداشته است. در هر حال، در شرح بیان داستان مربوط به حوادثهای سالهای ۵۲۱-۵۲۲ آن رشته از اخبار ایران که در نظر هرودوت مستور مانده مورد استفاده تروگ قرار گرفته است
#کوروش
روایت پومپی تروگ با روایتهای هرودوت و کتزیاس اختلاف دارد. کتزیاس به طوری که ج. پراشک عقیده دارد، نمیتوانست منبع مطلع مربوط به حوادث باشد، زیرا مغ مزبور را مولف اولی «سفندادات» نامیده، ولی تروگ او را به نام گومت ذکر کرده است. علاوه بر آن اصولاً در هر دو داستان وجه اشتراک زیاد نیست. نام گومت نشان میدهد که تروگ به روایت موثق شفاهی ایرانیان استناد کرده است، ولی متأسفانه این روایت ناچیز بوده، زیرا تروگ برای کسب ماجرای مشروح به هرودوت متوسل میگردد. به عقیده نئولدکه، ماخذ اطلاعات تروگ، هارون اهل «لامپساک» بوده که نئولدکه غیر مستقیم از آن استفاده کرده است. «آ گوشتمید» و «پراشک» مولف یونانی «تیماگن» اهل اسکندریه را منبع و ماخذ اخبار تروگ دانسته است و هرتسفلد منبع این اطلاعات را دینون اهل کولوفن پنداشته است. در هر حال، در شرح بیان داستان مربوط به حوادثهای سالهای ۵۲۱-۵۲۲ آن رشته از اخبار ایران که در نظر هرودوت مستور مانده مورد استفاده تروگ قرار گرفته است
#کوروش
۳۳۶
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴
دیدگاه ها (۴)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.