خیلی میگن خدا اما میل خودشان ونفسشان مهمتر از خدا شد.
سؤال: با این كه خداوند وعده ى استجابت داده است، «اُدعونى استجب لكم» چرا برخى دعاهاى ما مستجاب نمى شود؟
پاسخ: الف) بعضى اعمال نظیر گناه و ظلم و خوردن لقمه ى حرام و عفو نكردنِ كسانى كه از ما عذرخواهى مى كنند، مانع استجابت دعا مى شود.
ب) گاهى مستجاب شدن دعاى ما نظام آفرینش را به هم مى ریزد، نظیر دانش آموزى كه در امتحان جغرافیا در پاسخ این سؤال كه آیا سطح دریاها بالاتر است یا كوه ها؟ چون به اشتباه نوشته بود «سطح دریاها بالاتر است!» از خداوند خواسته بود كه این دو را جا به جا كند تا او نمره ى قبولى بگیرد!
به هر حال خداوند همان گونه كه قادر است، حكیم نیز هست.
ج) گاهى آن دعا مستجاب نمى شود، ولى مشابه آن مستجاب مى شود.
د) گاهى اثر دعا در آینده ى خود انسان یا خانواده و نسل او یا در قیامت نتیجه مى دهد و فورى مستجاب نمى شود.
هر دعایى كه مستجاب نشود در حقیقت دعا نیست، چون دعا به معناى طلب خیر است و بسیارى از خواسته هاى ما شرّ است نه خیر.
آداب دعا در قرآن
1. دعا همراه ایمان و عمل صالح باشد. «یستجیب الذّین آمنوا و عملوا الصالحات»(148)
2. با اخلاص باشد. «فادعوا اللّه مخلصین له الدین»(149)
3. با تضرّع و مخفیانه باشد. «ادعوا ربّكم تضرعاً و خُفیة»(150)
4. با بیم و امید باشد. «و ادعوه خوفاً و طمعاً»(151)
5. در ساعاتى خاص باشد. «یدعون ربّهم بالغداة و العشى»(152)
-----
148) شورى، 26.
149) مؤمن، 14.
150) اعراف، 55.
151) اعراف، 56.
152) انعام، 52.
- گفتگو با خداوند، كلید رشد و تربیت انسان است. «قال ربّكم اُدعونى»
- میان دعاى انسان و ربوبیّت خداوند، رابطه اى تنگاتنگ است. (اكثر دعاهاى قرآن همراه «ربّنا» آمده است). «ربّكم اُدعونى»
- خداوند، از ما خواسته كه به درگاه او دعا كنیم. «قال ربّكم اُدعونى»
- در دعا فقط خدا را بخوانیم، نه خدا و دیگران را در كنار هم. «اُدعونى»
- خداوند نیازهاى ما را مى داند، ولى دستور دعا نشانه ى آن است كه درخواست ما آثارى دارد. «ادعونى»
- بین دعا و استجابت هیچ فاصله اى نیست. «ادعونى استجب» (حتّى حرف «فاء» یا «ثمّ» نیامده است. اگر مى فرمود: «فاستجب» یعنى بعد از مدّت كمى مستجاب مى كنم و اگر مى فرمود: «ثم استجب» یعنى بعد از مدّت طولانى.)
- در دعا و اجابت واسطه اى در كار نیست. «اُدعونى استجب»
- استجابت دعا وعده الهى است. «اُدعونى استجب لكم»
- اگر دعایى مستجاب نشد لابد به سود ما نبوده است، چون فرمود: «استجب لكم» آنچه را به نفع شما باشد مستجاب مى كنم.
- دعا نكردن، نشانه ى تكبّر است. «یستكبرون»
- دعا، درمان تكبّر است. «یستكبرون
- مجازات خداوند عادلانه و متناسب با نوع رفتار و كردار آدمى است. استكبار امروز، سرافكندگى فردا را به دنبال دارد. «یستكبرون - داخرین»
پاسخ: الف) بعضى اعمال نظیر گناه و ظلم و خوردن لقمه ى حرام و عفو نكردنِ كسانى كه از ما عذرخواهى مى كنند، مانع استجابت دعا مى شود.
ب) گاهى مستجاب شدن دعاى ما نظام آفرینش را به هم مى ریزد، نظیر دانش آموزى كه در امتحان جغرافیا در پاسخ این سؤال كه آیا سطح دریاها بالاتر است یا كوه ها؟ چون به اشتباه نوشته بود «سطح دریاها بالاتر است!» از خداوند خواسته بود كه این دو را جا به جا كند تا او نمره ى قبولى بگیرد!
به هر حال خداوند همان گونه كه قادر است، حكیم نیز هست.
ج) گاهى آن دعا مستجاب نمى شود، ولى مشابه آن مستجاب مى شود.
د) گاهى اثر دعا در آینده ى خود انسان یا خانواده و نسل او یا در قیامت نتیجه مى دهد و فورى مستجاب نمى شود.
هر دعایى كه مستجاب نشود در حقیقت دعا نیست، چون دعا به معناى طلب خیر است و بسیارى از خواسته هاى ما شرّ است نه خیر.
آداب دعا در قرآن
1. دعا همراه ایمان و عمل صالح باشد. «یستجیب الذّین آمنوا و عملوا الصالحات»(148)
2. با اخلاص باشد. «فادعوا اللّه مخلصین له الدین»(149)
3. با تضرّع و مخفیانه باشد. «ادعوا ربّكم تضرعاً و خُفیة»(150)
4. با بیم و امید باشد. «و ادعوه خوفاً و طمعاً»(151)
5. در ساعاتى خاص باشد. «یدعون ربّهم بالغداة و العشى»(152)
-----
148) شورى، 26.
149) مؤمن، 14.
150) اعراف، 55.
151) اعراف، 56.
152) انعام، 52.
- گفتگو با خداوند، كلید رشد و تربیت انسان است. «قال ربّكم اُدعونى»
- میان دعاى انسان و ربوبیّت خداوند، رابطه اى تنگاتنگ است. (اكثر دعاهاى قرآن همراه «ربّنا» آمده است). «ربّكم اُدعونى»
- خداوند، از ما خواسته كه به درگاه او دعا كنیم. «قال ربّكم اُدعونى»
- در دعا فقط خدا را بخوانیم، نه خدا و دیگران را در كنار هم. «اُدعونى»
- خداوند نیازهاى ما را مى داند، ولى دستور دعا نشانه ى آن است كه درخواست ما آثارى دارد. «ادعونى»
- بین دعا و استجابت هیچ فاصله اى نیست. «ادعونى استجب» (حتّى حرف «فاء» یا «ثمّ» نیامده است. اگر مى فرمود: «فاستجب» یعنى بعد از مدّت كمى مستجاب مى كنم و اگر مى فرمود: «ثم استجب» یعنى بعد از مدّت طولانى.)
- در دعا و اجابت واسطه اى در كار نیست. «اُدعونى استجب»
- استجابت دعا وعده الهى است. «اُدعونى استجب لكم»
- اگر دعایى مستجاب نشد لابد به سود ما نبوده است، چون فرمود: «استجب لكم» آنچه را به نفع شما باشد مستجاب مى كنم.
- دعا نكردن، نشانه ى تكبّر است. «یستكبرون»
- دعا، درمان تكبّر است. «یستكبرون
- مجازات خداوند عادلانه و متناسب با نوع رفتار و كردار آدمى است. استكبار امروز، سرافكندگى فردا را به دنبال دارد. «یستكبرون - داخرین»
۱.۴k
۰۳ مهر ۱۴۰۳