تفسیر قرآن
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
امام علی علیه السلام
بر شما باد رجوع به كتاب خدا (قرآن) ... كسى كه به آن عمل كند از همه پيشى مى گيرد.
نهج البلاغه(صبحی صالح) ص219 ، خطبه 156
هرشب آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره صافات
آیات 171 تا 173
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
وَلَقَدْ سَبَقَتْ كَلِمَتُنَا لِعِبَادِنَا الْمُرْسَلِينَ (171)
إِنَّهُمْ لَهُمُ الْمَنصُورُونَ (172)
وَإِنَّ جُندَنَا لَهُمُ الْغَالِبُونَ (173)
ترجمه :
و بى شك فرمان ما براى بندگانى كه به رسالت فرستاده شده اند از پيش معيّن شده است.
همانا ايشانند كه پيروزند.
وهمانا سپاه ماست كه پيروز است.
نکته ها:
در اين سوره به داستان پيامبرانى چون نوح، ابراهيم، موسى، هارون، الياس، لوط و يونس اشاره شد. اين آيه به منزله قطعنامه و پايان كار آن بزرگواران است كه مايه تسلّى خاطر پيامبر و دلگرمى مسلمانان مى باشد.
سؤال: با آنكه خداوند وعده نصرت و پيروزى مردان خدا را داده است، پس چرا گاهى شاهد شكست آنان هستيم؟
پاسخ: اوّلاً آن وعده هاى الهى محقّق شده و امروز عدد پيروان اديان آسمانى بسيار بيشتر از پيروان مكاتب بشرى است. مخالفان انبيا از ميان رفته اند و نام و نشانى از آنها نيست. امّا نام پيامبران زنده است و مكان هاى منسوب به آنها، مورد احترام مردم. محبوبيّت و قداست آنها نزد مردم با هيچ يك از دانشمندان و هنرمندان و نويسندگان و شاعران و سياستمداران تاريخ قابل مقايسه نيست.
ثانياً؛ شكست هاى آنان، همواره ناشى از كوتاهى و سستى پيروانشان در انجام مسئوليّت ها بوده است، نه عدم نصرت و امداد الهى. چنانكه شكست مسلمانان در جنگ احد، ناشى از سستى و اختلاف و نافرمانى آنان بود.
ثالثاً؛ پيروزى علمى و منطقى و عقلى را فراموش نكنيم.
رابعاً؛ هلاكت و قهر الهى درباره مخالفان را از ياد نبريم.
خامساً؛ عمر جهان تمام نشده و با آمدن و ظهور حضرت مهدى تمام اهداف حق عملى خواهد شد.
پیامها :
- يارى شدن انبيا، سنّت الهى است. «سبقت كلمتنا»
- آينده بشر با پيروزى انبيا و شكست دشمنان آنان است. «لقد سبقت كلمتنا»
- عبوديّت و بندگى خدا، شرط رسيدن اوليا به مقام رسالت بوده است. «لعبادنا المرسلين»
- پيروزى پيامبران و مكتب آنان بر ديگر مكاتب حتمى است. «انهم لهم المنصورون» (حرف «انّ» و حرف «لام» و جمله اسميه، نشانه حتمى بودن است)
- بندگى خدا، زمينه دريافت نصرت الهى است. «لعبادنا... المنصورون»
- پيامبران و پيروان آنان لشگر خدا هستند و لشگر خدا قطعاً در همه صحنه ها پيروز است. «انّ جندنا لهم الغالبون»
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
امام علی علیه السلام
بر شما باد رجوع به كتاب خدا (قرآن) ... كسى كه به آن عمل كند از همه پيشى مى گيرد.
نهج البلاغه(صبحی صالح) ص219 ، خطبه 156
هرشب آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره صافات
آیات 171 تا 173
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
وَلَقَدْ سَبَقَتْ كَلِمَتُنَا لِعِبَادِنَا الْمُرْسَلِينَ (171)
إِنَّهُمْ لَهُمُ الْمَنصُورُونَ (172)
وَإِنَّ جُندَنَا لَهُمُ الْغَالِبُونَ (173)
ترجمه :
و بى شك فرمان ما براى بندگانى كه به رسالت فرستاده شده اند از پيش معيّن شده است.
همانا ايشانند كه پيروزند.
وهمانا سپاه ماست كه پيروز است.
نکته ها:
در اين سوره به داستان پيامبرانى چون نوح، ابراهيم، موسى، هارون، الياس، لوط و يونس اشاره شد. اين آيه به منزله قطعنامه و پايان كار آن بزرگواران است كه مايه تسلّى خاطر پيامبر و دلگرمى مسلمانان مى باشد.
سؤال: با آنكه خداوند وعده نصرت و پيروزى مردان خدا را داده است، پس چرا گاهى شاهد شكست آنان هستيم؟
پاسخ: اوّلاً آن وعده هاى الهى محقّق شده و امروز عدد پيروان اديان آسمانى بسيار بيشتر از پيروان مكاتب بشرى است. مخالفان انبيا از ميان رفته اند و نام و نشانى از آنها نيست. امّا نام پيامبران زنده است و مكان هاى منسوب به آنها، مورد احترام مردم. محبوبيّت و قداست آنها نزد مردم با هيچ يك از دانشمندان و هنرمندان و نويسندگان و شاعران و سياستمداران تاريخ قابل مقايسه نيست.
ثانياً؛ شكست هاى آنان، همواره ناشى از كوتاهى و سستى پيروانشان در انجام مسئوليّت ها بوده است، نه عدم نصرت و امداد الهى. چنانكه شكست مسلمانان در جنگ احد، ناشى از سستى و اختلاف و نافرمانى آنان بود.
ثالثاً؛ پيروزى علمى و منطقى و عقلى را فراموش نكنيم.
رابعاً؛ هلاكت و قهر الهى درباره مخالفان را از ياد نبريم.
خامساً؛ عمر جهان تمام نشده و با آمدن و ظهور حضرت مهدى تمام اهداف حق عملى خواهد شد.
پیامها :
- يارى شدن انبيا، سنّت الهى است. «سبقت كلمتنا»
- آينده بشر با پيروزى انبيا و شكست دشمنان آنان است. «لقد سبقت كلمتنا»
- عبوديّت و بندگى خدا، شرط رسيدن اوليا به مقام رسالت بوده است. «لعبادنا المرسلين»
- پيروزى پيامبران و مكتب آنان بر ديگر مكاتب حتمى است. «انهم لهم المنصورون» (حرف «انّ» و حرف «لام» و جمله اسميه، نشانه حتمى بودن است)
- بندگى خدا، زمينه دريافت نصرت الهى است. «لعبادنا... المنصورون»
- پيامبران و پيروان آنان لشگر خدا هستند و لشگر خدا قطعاً در همه صحنه ها پيروز است. «انّ جندنا لهم الغالبون»
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
۴۳۰
۱۳ دی ۱۴۰۰
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.