تفسیر قرآن
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره التغابن
آیه 5
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
أَ لَمْ يَأْتِكُمْ نَبَأُ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ قَبْلُ فَذٰاقُوا وَبٰالَ أَمْرِهِمْ وَ لَهُمْ عَذٰابٌ أَلِيمٌ (٥)
آيا خبر كسانى كه پيش از اين كافر شدند، پس عقوبت كفرشان را چشيدند و براى آنان عذابى دردناك است، به شما نرسيده است ؟
نکته ها:
«وبال» به معناى سنگينى است؛ به غذايى كه معده را سنگين كند «وبيل» و به باران سنگين «وابل» گويند، آنگاه به هر امر سنگينى كه مايه ضرر و زيان شود، «وبال» گفته شده است. اين كلمه چهار مرتبه(27) در قرآن آمده و در تمام موارد مراد از آن، گرفتارى و سختى دنيوى است.
كيفر الهى اختصاص به قيامت ندارد، در برخى موارد خداوند هم در دنيا كيفر داده است و هم در قيامت كيفر مى دهد مانند قوم نوح كه غرق شدند و قوم هود كه به وسيله باد و قوم صالح كه با صيحه و صداى وحشتناك و قوم لوط كه با سنگباران و اصحاب فيل كه با سجّيل و سنگ هاى آتشين، كيفر كارشان را در دنيا چشيدند.
-----
27) مائده، 95؛ حشر، 15؛ طلاق، 9؛ تغابن، 5.
پیامها :
- مردم عصر پيامبر، از اخبار اقوام هلاك شده گذشته آگاه بودند. «اَلَم يأتكم»
- مطالعه تاريخ اقوام پيشين، مورد سفارش اسلام است و كسى كه از تاريخ عبرت نگيرد قابل سرزنش و توبيخ است. «الم يأتكم نبؤا الذين كفروا»
- آنچه دانستنش لازم است، خبرهاى مهم و عبرت انگيز است نه هر اطلاعات بى فايده. «نبؤا الّذين كفروا» («نبأ» به اخبار مهم گفته مى شود).
- خداوند حليم است، امّا بعضى از كارها به قدرى نارواست كه كيفر فورى را به دنبال دارد. (حرف فاء بيانگر آن است كه زمان زيادى سپرى نشد). «فذاقوا...»
- دليل بدبختى ها رفتار خود انسان است. «وبال امرهم»
- كيفر الهى در دنيا تنها در حدّ چشيدن است و كيفر كامل مخصوص قيامت است. «فذاقوا وبال امرهم - و لهم عذاب اليم»
بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور
و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره التغابن
آیه 5
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
أَ لَمْ يَأْتِكُمْ نَبَأُ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ قَبْلُ فَذٰاقُوا وَبٰالَ أَمْرِهِمْ وَ لَهُمْ عَذٰابٌ أَلِيمٌ (٥)
آيا خبر كسانى كه پيش از اين كافر شدند، پس عقوبت كفرشان را چشيدند و براى آنان عذابى دردناك است، به شما نرسيده است ؟
نکته ها:
«وبال» به معناى سنگينى است؛ به غذايى كه معده را سنگين كند «وبيل» و به باران سنگين «وابل» گويند، آنگاه به هر امر سنگينى كه مايه ضرر و زيان شود، «وبال» گفته شده است. اين كلمه چهار مرتبه(27) در قرآن آمده و در تمام موارد مراد از آن، گرفتارى و سختى دنيوى است.
كيفر الهى اختصاص به قيامت ندارد، در برخى موارد خداوند هم در دنيا كيفر داده است و هم در قيامت كيفر مى دهد مانند قوم نوح كه غرق شدند و قوم هود كه به وسيله باد و قوم صالح كه با صيحه و صداى وحشتناك و قوم لوط كه با سنگباران و اصحاب فيل كه با سجّيل و سنگ هاى آتشين، كيفر كارشان را در دنيا چشيدند.
-----
27) مائده، 95؛ حشر، 15؛ طلاق، 9؛ تغابن، 5.
پیامها :
- مردم عصر پيامبر، از اخبار اقوام هلاك شده گذشته آگاه بودند. «اَلَم يأتكم»
- مطالعه تاريخ اقوام پيشين، مورد سفارش اسلام است و كسى كه از تاريخ عبرت نگيرد قابل سرزنش و توبيخ است. «الم يأتكم نبؤا الذين كفروا»
- آنچه دانستنش لازم است، خبرهاى مهم و عبرت انگيز است نه هر اطلاعات بى فايده. «نبؤا الّذين كفروا» («نبأ» به اخبار مهم گفته مى شود).
- خداوند حليم است، امّا بعضى از كارها به قدرى نارواست كه كيفر فورى را به دنبال دارد. (حرف فاء بيانگر آن است كه زمان زيادى سپرى نشد). «فذاقوا...»
- دليل بدبختى ها رفتار خود انسان است. «وبال امرهم»
- كيفر الهى در دنيا تنها در حدّ چشيدن است و كيفر كامل مخصوص قيامت است. «فذاقوا وبال امرهم - و لهم عذاب اليم»
بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور
و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
۱.۲k
۰۳ شهریور ۱۴۰۲
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.