.
.
اَلسَّلامُ عَـــلَیڪِْ اَیَّتُهَا الْمَظْلومَۃ الشَّهیدَھ،صِدّیقَۃالکُبریٰ سَیِّدَتَنا فـٰاطِمۃالزَّهْـراء سّـٰلامْ الله عْلّیِهـٰا🏴
#عصمت حضرت #فاطمه زهرا سلام الله علیها
🔳 بعد از نزول آیه تطهیر بارها و بارها از پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله سوال شد که این آیه در شان کیست ؟
آن حضرت می فرمودند : " در شان من ، علی ، فاطمه و حسنین علیهم السلام است .( ۱ )
💢 و همچنین رسول خدا صلی الله علیه و آله بعد از نزول این آیه هر روز هنگامی که برای اقامه نماز به مسجد تشریف می بردند به در خانه حضرت صدیقه کبری علیهاالسلام می آمدند و می فرمودند ؛
"السلام علیکم یا اهل البیت ، انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا " ( ۲ )
💢 از این رو باید اقرار کرد که بین علمای شیعه و سنی اتفاق نظر است که شان نزول آیه تطهیر فقط در مورد پنج تن آل عبا علیهم السلام می باشد .
🔺 ابن حجر هیثمی در " الصواعق المحرقه " می نویسد : اکثر مفسرین معتقدند که آیه تطهیر در شان علی و فاطمه و حسن و حسین علیهم السلام نازل شده است ؛
چرا که ضمیر در " عنکم " و " یطهرکم "
مذکر است .
او در چند صفحه بعد می نویسد : آیه تطهیر منبع فضایل نبوی است و حاوی درخشان ترین مناقب اهل بیت و شامل توجه به شان رفیع آنان است .
این آیه با لفظ " انما " آغاز می گردد
که " انما " نشانه حصر خداوند متعال در پاک و منزه نمودن آنان از رجس است و رجس نیز همان گناه یا شک به آن اموری است که ایمان به آن ها واجب است .
این آیه همچنین بیانگر اراده خداوند در تطهیر اهل بیت از جمیع خصوصیات و احوال مذموم است .( ۳ )
💢 راغب اصفهانی نیز در مفردات قرآن پیرامون معنای کلمه " رجس " می نویسد : رجس ، هر چیز پلید را می گویند و پلیدی ها چهار گروهند.
گاهی پلیدی از جهت طبع خود انسان است ، و گاهی عقل به پلیدی هر چیزی حکم می کند ، و گاهی پلیدی از ناحیه دستور شرع ، و گاهی نیز طبق حکم شرع و عقل هر دو می باشد . مانند خوردن میتهو شرک به خدا .
💢 از انجا که الف" الرجس " الف لام جنس است پس باید تمام انواع آلودگی ها را شامل شود ؛ یعنی این که اراده خداوند بر این قرار گرفته است که هر گونه آلودگی و گناه را از اهل بیت علیهم السلام دور کند .
بنابر آن چه که گفته شد حضرت فاطمه زهرا علیها السلام یکی از کسانی هستند که شان نزول آیه تطهیر در مورد آن هاست .
لذا بدون شک آن حضرت دارای مقام عصمت است و از هر گونه خطا و اشتباه و گناه مصون می باشند .
از این رو باید اقرار کرد که گفتار و رفتار آن بانوی بزرگوار یک حجت شرعی است .
📚 منبع
( ۱ ) تفسیر طبری ، ج ۲۲ ، ص ۵
شواهد التنزیل ، ج ۲ ، ص ۷۶۹
فرائد السمطین ، ج ۲ ، ص ۱۰
مجمع الزواید ، ج ۹ ، ص ۶۷
در المنثور ، ج ۵ ، ص ۱۹۸
ینابیع الموده ، ص ۲۹۴
الصواعق المحرقه ، ص ۲۲۱
تفسیر ابن کثیر ، ج ۳ ، ص ۴۸۵
مختصر تاریخ دمشق ، ج ۷ ، ص ۱۳
( ۲ ) معجم کبیر ، ج ۳ ، ص ۵۶
مسند احمد ، ج ۳ ، ص ۲۵۹
مشکل الاثار ، ج ۱ ، ص ۳۳۸
شواهد التنزیل ، ج ۲ ، ص ۶۳۷
( ۳ ) الصواعق المحرقه ، ابن حجر هیثمی ، ص ۲۲۳
اَلسَّلامُ عَـــلَیڪِْ اَیَّتُهَا الْمَظْلومَۃ الشَّهیدَھ،صِدّیقَۃالکُبریٰ سَیِّدَتَنا فـٰاطِمۃالزَّهْـراء سّـٰلامْ الله عْلّیِهـٰا🏴
#عصمت حضرت #فاطمه زهرا سلام الله علیها
🔳 بعد از نزول آیه تطهیر بارها و بارها از پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله سوال شد که این آیه در شان کیست ؟
آن حضرت می فرمودند : " در شان من ، علی ، فاطمه و حسنین علیهم السلام است .( ۱ )
💢 و همچنین رسول خدا صلی الله علیه و آله بعد از نزول این آیه هر روز هنگامی که برای اقامه نماز به مسجد تشریف می بردند به در خانه حضرت صدیقه کبری علیهاالسلام می آمدند و می فرمودند ؛
"السلام علیکم یا اهل البیت ، انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا " ( ۲ )
💢 از این رو باید اقرار کرد که بین علمای شیعه و سنی اتفاق نظر است که شان نزول آیه تطهیر فقط در مورد پنج تن آل عبا علیهم السلام می باشد .
🔺 ابن حجر هیثمی در " الصواعق المحرقه " می نویسد : اکثر مفسرین معتقدند که آیه تطهیر در شان علی و فاطمه و حسن و حسین علیهم السلام نازل شده است ؛
چرا که ضمیر در " عنکم " و " یطهرکم "
مذکر است .
او در چند صفحه بعد می نویسد : آیه تطهیر منبع فضایل نبوی است و حاوی درخشان ترین مناقب اهل بیت و شامل توجه به شان رفیع آنان است .
این آیه با لفظ " انما " آغاز می گردد
که " انما " نشانه حصر خداوند متعال در پاک و منزه نمودن آنان از رجس است و رجس نیز همان گناه یا شک به آن اموری است که ایمان به آن ها واجب است .
این آیه همچنین بیانگر اراده خداوند در تطهیر اهل بیت از جمیع خصوصیات و احوال مذموم است .( ۳ )
💢 راغب اصفهانی نیز در مفردات قرآن پیرامون معنای کلمه " رجس " می نویسد : رجس ، هر چیز پلید را می گویند و پلیدی ها چهار گروهند.
گاهی پلیدی از جهت طبع خود انسان است ، و گاهی عقل به پلیدی هر چیزی حکم می کند ، و گاهی پلیدی از ناحیه دستور شرع ، و گاهی نیز طبق حکم شرع و عقل هر دو می باشد . مانند خوردن میتهو شرک به خدا .
💢 از انجا که الف" الرجس " الف لام جنس است پس باید تمام انواع آلودگی ها را شامل شود ؛ یعنی این که اراده خداوند بر این قرار گرفته است که هر گونه آلودگی و گناه را از اهل بیت علیهم السلام دور کند .
بنابر آن چه که گفته شد حضرت فاطمه زهرا علیها السلام یکی از کسانی هستند که شان نزول آیه تطهیر در مورد آن هاست .
لذا بدون شک آن حضرت دارای مقام عصمت است و از هر گونه خطا و اشتباه و گناه مصون می باشند .
از این رو باید اقرار کرد که گفتار و رفتار آن بانوی بزرگوار یک حجت شرعی است .
📚 منبع
( ۱ ) تفسیر طبری ، ج ۲۲ ، ص ۵
شواهد التنزیل ، ج ۲ ، ص ۷۶۹
فرائد السمطین ، ج ۲ ، ص ۱۰
مجمع الزواید ، ج ۹ ، ص ۶۷
در المنثور ، ج ۵ ، ص ۱۹۸
ینابیع الموده ، ص ۲۹۴
الصواعق المحرقه ، ص ۲۲۱
تفسیر ابن کثیر ، ج ۳ ، ص ۴۸۵
مختصر تاریخ دمشق ، ج ۷ ، ص ۱۳
( ۲ ) معجم کبیر ، ج ۳ ، ص ۵۶
مسند احمد ، ج ۳ ، ص ۲۵۹
مشکل الاثار ، ج ۱ ، ص ۳۳۸
شواهد التنزیل ، ج ۲ ، ص ۶۳۷
( ۳ ) الصواعق المحرقه ، ابن حجر هیثمی ، ص ۲۲۳
۳.۹k
۲۶ دی ۱۳۹۷
دیدگاه ها (۲)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.