تفسیر قرآن
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره ممتحنه
آیه 5 و 6
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
رَبَّنٰا لاٰ تَجْعَلْنٰا فِتْنَةً لِلَّذِينَ كَفَرُوا وَ اغْفِرْ لَنٰا رَبَّنٰا إِنَّكَ أَنْتَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ (٥)
پروردگارا! ما را وسيلۀ آزمايش [و هدف آزار، چيرگى و سلطه] براى كافران قرار مده، و ما را بيامرز كه همانا تو تواناى شكست ناپذير و حكيمى
لَقَدْ كٰانَ لَكُمْ فِيهِمْ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كٰانَ يَرْجُوا اللّٰهَ وَ الْيَوْمَ الْآخِرَ وَ مَنْ يَتَوَلَّ فَإِنَّ اللّٰهَ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ (٦)
بى ترديد براى شما در [روش و شيوۀ] آنان سرمشقى نيكوست، براى كسى كه به خدا و روز قيامت اميد دارد و هر كس [از اقتداى به آن روش و شيوه] روى برگرداند [زيانى به خدا نمى رساند]؛ زيرا خدا همان بى نياز و ستوده است
نکته های آیه 5:
«فتنة» در لغت به معناى آشوب، امتحان، عذاب، بلا و آزار آمده است.
آزار مسلمانان، آزمايشى براى كفّار است تا خباثت و عناد خود را اظهار كنند، به سلطه خود مغرور شوند و قدرت خود را نشانه حقانيّت خود بدانند.
در آيات قبل سخن از برائت و قاطعيّت و پرهيز از دوستى با كفّار بود، اين آيه در قالب دعا مطالب آيات قبل را تأكيد مى كند كه پروردگارا ما ابزار دست مخالفان نشويم.
نکته های آیه 6:
در اين آيه و در آيه 21 سوره احزاب كه سخن از الگو بودن حضرت ابراهيم و حضرت محمّدصلى الله عليه وآله است، داشتن اميد به خدا و روز قيامت، شرط الگو پذيرى معرّفى شده است. «لمن كان يرجوا...»
بعد از سه بار تكرار كلمه ى «ربّنا» در آيات 4 و 5، باز هم مى فرمايد: آنان اسوه هستند، يعنى نه تنها در برائت، بلكه در دعا و مناجات هم اسوه هستند.
بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور
و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره ممتحنه
آیه 5 و 6
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
رَبَّنٰا لاٰ تَجْعَلْنٰا فِتْنَةً لِلَّذِينَ كَفَرُوا وَ اغْفِرْ لَنٰا رَبَّنٰا إِنَّكَ أَنْتَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ (٥)
پروردگارا! ما را وسيلۀ آزمايش [و هدف آزار، چيرگى و سلطه] براى كافران قرار مده، و ما را بيامرز كه همانا تو تواناى شكست ناپذير و حكيمى
لَقَدْ كٰانَ لَكُمْ فِيهِمْ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كٰانَ يَرْجُوا اللّٰهَ وَ الْيَوْمَ الْآخِرَ وَ مَنْ يَتَوَلَّ فَإِنَّ اللّٰهَ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ (٦)
بى ترديد براى شما در [روش و شيوۀ] آنان سرمشقى نيكوست، براى كسى كه به خدا و روز قيامت اميد دارد و هر كس [از اقتداى به آن روش و شيوه] روى برگرداند [زيانى به خدا نمى رساند]؛ زيرا خدا همان بى نياز و ستوده است
نکته های آیه 5:
«فتنة» در لغت به معناى آشوب، امتحان، عذاب، بلا و آزار آمده است.
آزار مسلمانان، آزمايشى براى كفّار است تا خباثت و عناد خود را اظهار كنند، به سلطه خود مغرور شوند و قدرت خود را نشانه حقانيّت خود بدانند.
در آيات قبل سخن از برائت و قاطعيّت و پرهيز از دوستى با كفّار بود، اين آيه در قالب دعا مطالب آيات قبل را تأكيد مى كند كه پروردگارا ما ابزار دست مخالفان نشويم.
نکته های آیه 6:
در اين آيه و در آيه 21 سوره احزاب كه سخن از الگو بودن حضرت ابراهيم و حضرت محمّدصلى الله عليه وآله است، داشتن اميد به خدا و روز قيامت، شرط الگو پذيرى معرّفى شده است. «لمن كان يرجوا...»
بعد از سه بار تكرار كلمه ى «ربّنا» در آيات 4 و 5، باز هم مى فرمايد: آنان اسوه هستند، يعنى نه تنها در برائت، بلكه در دعا و مناجات هم اسوه هستند.
بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور
و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
۸۱۰
۲۷ تیر ۱۴۰۲
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.