آغاز امامت حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف
بمناسبت نهم ماه ربيع الأول سالروز آغاز امامت حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف با نگاهی به احادیث و بشارتهای پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و امامان معصوم علیه السلام و چگونگی ولادت آن حضرت بدور از چشم دشمنان و همچنین آتار و برکات آن امام همام را با دقت و تأمل مطالعه کنیم.
* عدالت فرهنگى
در نظام حکومتى امام مهدى(ع)، بهطور کلى نادانى،بىسوادى و کم خردى، ریشه کن مىشود و همه انسان ها براساس توانایى خود، از بالاترین حد دانش و معرفت برخوردار مىشوند.
در روایتى که از امام باقر(ع) نقل شده، در زمینه رشد و توسعه خردورزى در زمان امام مهدى(ع) آمده است: «إِذَا قَامَ قَائِمُنَا وَضَعَ اللهُ یدَهُ عَلى رُؤُسِ الْعِبادِ فَجُمِعَ بها عُقُولُهُمْ وَ کمُلَتْ بِهِ أَخْلَاقُهُمْ؛ هنگامى که قائم ما به پا خیزد، خداوند دستش را بر سر بندگان مىگذارد و بدین وسیله عقول آنها افزایش مىیابد و خردهاى آنها به کمال مى رسد».
عدالت مهدوى به عدالت اقتصادى یا عدالت قضایى محدود نمىشود و شامل حوزههاى فرهنگى، سیاسى، اقتصادى و حقوقى مىشود.
* عدالت سیاسى
عدالت سیاسى آنگاه محقق مىشود که هر شهروندى به اندازه اهلیّت و توان قابلیت خود، از امکانات عمومى جامعه بتواند بهره ببرد. به عبارت دیگر عدالت سیاسى، یعنى بهرهورى و مدیریت به اندازه قابلیت و بر اساس اهلیت.
اصلاح ساختار مدیریتى، از مهمترین شاخصهاى توسعه جامعه است و مدینه فاضله بدون مدیران فاضل، شعارى بى محتواست. رئیس مدینه فاضله با گماردن افاضل بر پستهاى حکومتى و عزل اراذل از مناصب حکومتى، حرکت جامعه بهسوى سعادت را نهادینه مىسازد. عدالت مدیران، آنقدرداراى اهمیت است که نه تنها مدیرانبىعدالت که حتى مدیران سازشکار و اهل تساهلى نیز در ساختار مدیریت حضرت، جایگاهى ندارند. البته اصلاح مدیران و ساختار مدیریتى جامعه، بدون اصلاح بستر و تودههاى مردم به توفیق نمىرسد؛ چراکه در جامعه ناعادل، زمینه کار براى مدیرعادل مساعد نیست. بر این اساس، یکى از راهکارهاى اصلاح مدیریت جامعه، اصلاح تفکر و فرهنگ افراد جامعه است. به نظر مىرسد که از مهمترین سیاستهاى حکومت مهدوى، اصلاح فرهنگ عامه و تغییر نگرش و فهم شغلى از سیاست و تبدیل آن به تلقى معرفتى و خدماتى از آن است.
امام مهدى(ع)، در گام نخست، عدالت را به روح افراد و جان بشر مىرساند و هنر اول مهدى(ع)، «انسان عادل» ساختن است. عدالت جهانى مهدوى، مبتنى بر عدالت انسانى است
ادامه مطلب را فردا شب مطالعه کنیم.
برگرفته از سایت خبرگزاری تسنیم
* عدالت فرهنگى
در نظام حکومتى امام مهدى(ع)، بهطور کلى نادانى،بىسوادى و کم خردى، ریشه کن مىشود و همه انسان ها براساس توانایى خود، از بالاترین حد دانش و معرفت برخوردار مىشوند.
در روایتى که از امام باقر(ع) نقل شده، در زمینه رشد و توسعه خردورزى در زمان امام مهدى(ع) آمده است: «إِذَا قَامَ قَائِمُنَا وَضَعَ اللهُ یدَهُ عَلى رُؤُسِ الْعِبادِ فَجُمِعَ بها عُقُولُهُمْ وَ کمُلَتْ بِهِ أَخْلَاقُهُمْ؛ هنگامى که قائم ما به پا خیزد، خداوند دستش را بر سر بندگان مىگذارد و بدین وسیله عقول آنها افزایش مىیابد و خردهاى آنها به کمال مى رسد».
عدالت مهدوى به عدالت اقتصادى یا عدالت قضایى محدود نمىشود و شامل حوزههاى فرهنگى، سیاسى، اقتصادى و حقوقى مىشود.
* عدالت سیاسى
عدالت سیاسى آنگاه محقق مىشود که هر شهروندى به اندازه اهلیّت و توان قابلیت خود، از امکانات عمومى جامعه بتواند بهره ببرد. به عبارت دیگر عدالت سیاسى، یعنى بهرهورى و مدیریت به اندازه قابلیت و بر اساس اهلیت.
اصلاح ساختار مدیریتى، از مهمترین شاخصهاى توسعه جامعه است و مدینه فاضله بدون مدیران فاضل، شعارى بى محتواست. رئیس مدینه فاضله با گماردن افاضل بر پستهاى حکومتى و عزل اراذل از مناصب حکومتى، حرکت جامعه بهسوى سعادت را نهادینه مىسازد. عدالت مدیران، آنقدرداراى اهمیت است که نه تنها مدیرانبىعدالت که حتى مدیران سازشکار و اهل تساهلى نیز در ساختار مدیریت حضرت، جایگاهى ندارند. البته اصلاح مدیران و ساختار مدیریتى جامعه، بدون اصلاح بستر و تودههاى مردم به توفیق نمىرسد؛ چراکه در جامعه ناعادل، زمینه کار براى مدیرعادل مساعد نیست. بر این اساس، یکى از راهکارهاى اصلاح مدیریت جامعه، اصلاح تفکر و فرهنگ افراد جامعه است. به نظر مىرسد که از مهمترین سیاستهاى حکومت مهدوى، اصلاح فرهنگ عامه و تغییر نگرش و فهم شغلى از سیاست و تبدیل آن به تلقى معرفتى و خدماتى از آن است.
امام مهدى(ع)، در گام نخست، عدالت را به روح افراد و جان بشر مىرساند و هنر اول مهدى(ع)، «انسان عادل» ساختن است. عدالت جهانى مهدوى، مبتنى بر عدالت انسانى است
ادامه مطلب را فردا شب مطالعه کنیم.
برگرفته از سایت خبرگزاری تسنیم
۵۳۱
۰۹ مهر ۱۴۰۲
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.