بله بی دینی دیگران دلیل بر بی دین شدن شما نمیشود
✍ در راه حقّ، از تنهایى نترسیم. «علیكم أنفسكم لایضركم»
- اگر حریف دیگران نمى شویم، حریف نفس خود باشیم. «علیكم أنفسكم...»
- انحراف جامعه، مجوز گناه كردن افراد نیست. «علیكم انفسكم لایضرّكم...»
- در قیامت، هر كس مسئول كار خویش است. «علیكم أنفسكم»
- در پى كشف و افشاى عیوب دیگران نباشیم. (206) «علیكم انفسكم»
- اوّل خودسازى، سپس جامعه سازى. «علیكم انفسكم»
- اهل ایمان بر رفتار و كردار نارواى گمراهان و عقائد باطل آنان مؤاخذه نخواهند شد. «علیكم انفسكم»
- در راه نجات دیگران، خودتان غرق نشوید. «علیكم أنفسكم لایضرّكم»
- چنان باید تربیت شویم كه فساد محیط و جامعه در ما تأثیر نگذارد. «لایضرّكم»
- از خارج، كسى به شما آسیب نمى زند. اگر شكست بخورید، از خودتان است. «علیكم انفسكم لایضرّكم من ضلّ»
- روحیّه ى خود را به خاطر انحراف دیگران از دست ندهیم. «علیكم انفسكم لایضرّكم من ضلّ»
- راه اسلام چنان منطقى و استوار است كه شبهه و انحراف دیگران به آن خلل نمى رساند. «لایضرّكم من ضلّ اذا اهتدیتم»
- گرچه منحرفان در كمین هستند، امّا راه مصونیّت یافتن، هدایت پذیرى است. «لا یضرّكم من ضلّ اذا اهتدیتم»
- ایمان به معاد، عامل خودسازى است. «الى اللّه مرجعكم»
- پیروى از نیاكان و تقلید كوركورانه از دیگران، در قیامت نجات بخش انسان نیست، بلكه هر كس باید پاسخگوى راه و عمل خویش باشد. «علیكم انفسكم... فینبّئكم»
- رفتار و كردار انسان در دنیا، فرجام او را در قیامت روشن مى كند. «فینبّئكم بما كنتم تعملون»
-----
206) تفسیر نورالثقلین.
بعضى این آیه را دستاویز قرار داده و مى گویند: وظیفه ى هر كس تنها حفظ خود است، و ما مسئول گناه دیگران و امر و نهى آنان نیستیم! در پاسخ آنان مى گوییم: با وجود آیات و روایات متعدّد كه همه نشان از وجوب امر به معروف و نهى از منكر دارد، باید گفت: مراد این آیه رها كردن این دو وظیفه نیست، بلكه مراد آن است كه اگر امر و نهى صورت گرفت، ولى اثر نكرد شما دیگر وظیفه اى جز حفظ خود ندارید. (205) علاوه بر آنكه حفظ جامعه از گناه به وسیله ى امر به معروف و نهى از منكر، یكى از مصادیق «حفظ خویشتن» است.
-----
205) این مضمون را در حدیثى از پیامبرصلى الله علیه وآله نیز مى خوانیم. تفسیر نورالثقلین.
- اگر حریف دیگران نمى شویم، حریف نفس خود باشیم. «علیكم أنفسكم...»
- انحراف جامعه، مجوز گناه كردن افراد نیست. «علیكم انفسكم لایضرّكم...»
- در قیامت، هر كس مسئول كار خویش است. «علیكم أنفسكم»
- در پى كشف و افشاى عیوب دیگران نباشیم. (206) «علیكم انفسكم»
- اوّل خودسازى، سپس جامعه سازى. «علیكم انفسكم»
- اهل ایمان بر رفتار و كردار نارواى گمراهان و عقائد باطل آنان مؤاخذه نخواهند شد. «علیكم انفسكم»
- در راه نجات دیگران، خودتان غرق نشوید. «علیكم أنفسكم لایضرّكم»
- چنان باید تربیت شویم كه فساد محیط و جامعه در ما تأثیر نگذارد. «لایضرّكم»
- از خارج، كسى به شما آسیب نمى زند. اگر شكست بخورید، از خودتان است. «علیكم انفسكم لایضرّكم من ضلّ»
- روحیّه ى خود را به خاطر انحراف دیگران از دست ندهیم. «علیكم انفسكم لایضرّكم من ضلّ»
- راه اسلام چنان منطقى و استوار است كه شبهه و انحراف دیگران به آن خلل نمى رساند. «لایضرّكم من ضلّ اذا اهتدیتم»
- گرچه منحرفان در كمین هستند، امّا راه مصونیّت یافتن، هدایت پذیرى است. «لا یضرّكم من ضلّ اذا اهتدیتم»
- ایمان به معاد، عامل خودسازى است. «الى اللّه مرجعكم»
- پیروى از نیاكان و تقلید كوركورانه از دیگران، در قیامت نجات بخش انسان نیست، بلكه هر كس باید پاسخگوى راه و عمل خویش باشد. «علیكم انفسكم... فینبّئكم»
- رفتار و كردار انسان در دنیا، فرجام او را در قیامت روشن مى كند. «فینبّئكم بما كنتم تعملون»
-----
206) تفسیر نورالثقلین.
بعضى این آیه را دستاویز قرار داده و مى گویند: وظیفه ى هر كس تنها حفظ خود است، و ما مسئول گناه دیگران و امر و نهى آنان نیستیم! در پاسخ آنان مى گوییم: با وجود آیات و روایات متعدّد كه همه نشان از وجوب امر به معروف و نهى از منكر دارد، باید گفت: مراد این آیه رها كردن این دو وظیفه نیست، بلكه مراد آن است كه اگر امر و نهى صورت گرفت، ولى اثر نكرد شما دیگر وظیفه اى جز حفظ خود ندارید. (205) علاوه بر آنكه حفظ جامعه از گناه به وسیله ى امر به معروف و نهى از منكر، یكى از مصادیق «حفظ خویشتن» است.
-----
205) این مضمون را در حدیثى از پیامبرصلى الله علیه وآله نیز مى خوانیم. تفسیر نورالثقلین.
۱.۳k
۱۰ خرداد ۱۴۰۳