تفسیر قرآن
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره جاثیه
آیه 16 و در ادامه آیه 17
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
وَ لَقَدْ آتَيْنٰا بَنِي إِسْرٰائِيلَ الْكِتٰابَ وَ الْحُكْمَ وَ النُّبُوَّةَ وَ رَزَقْنٰاهُمْ مِنَ الطَّيِّبٰاتِ وَ فَضَّلْنٰاهُمْ عَلَى الْعٰالَمِينَ (١٦)
و همانا ما به بنى اسرائيل كتاب و حكومت و نبوّت عطا كرديم، و از پاكيزه ها به آنان روزى داديم و آنان را بر جهانيان [روزگار خودشان] برترى بخشيديم
نکته ها:
از آنجا كه «رزقناهم» بعد از «آتينا» آمده است مى فهميم كه رزق دلپسند در كنار قانون و رهبر و حكومت الهى معنا دارد وگرنه درآمدهاى خارج از قانون الهى گرچه زياد باشد طيب نخواهد بود.
بنى اسرائيل نتوانستند الطاف الهى را كه در اين آيه از آنها سخن رفته، براى خود حفظ كنند و لذا عظمت و عزّت آنها به خاطر نافرمانى و خلافكارى به ذلّت و لعنت تبديل شد. «لعن الّذين كفروا من بنى اسرائيل على لسان داود»(11)
-----
11) مائده، 78.
پیامها :
- برترى جامعه، وابسته به فرهنگ و اقتصاد برگرفته از قانون الهى است. «آتينا... الكتاب... رزقنا... فضلنا»
- هر چه داريم از خداست، پس نبايد مغرور شويم. «اتينا... رزقنا... فضّلنا»
- نعمت هاى معنوى در اولويّت قرار دارند. در اين آيه كتاب، حكم و نبوّت قبل از رزق و روزى مطرح شده است. «آتينا... رزقنا»
- حكومت دينى سابقه طولانى دارد. «الكتاب والحكم و النبوّة»
- فرهنگى كامل است كه قانونش الهى، رهبرش معصوم و قضاوت و حكومتش عادلانه باشد. «الكتاب والحكم و النبوّة»
آیه 17
وَ آتَيْنٰاهُمْ بَيِّنٰاتٍ مِنَ الْأَمْرِ فَمَا اخْتَلَفُوا إِلاّٰ مِنْ بَعْدِ مٰا جٰاءَهُمُ الْعِلْمُ بَغْياً بَيْنَهُمْ إِنَّ رَبَّكَ يَقْضِي بَيْنَهُمْ يَوْمَ الْقِيٰامَةِ فِيمٰا كٰانُوا فِيهِ يَخْتَلِفُونَ (١٧)
و دلايل روشنى [در امر نبوّت و دين] در اختيار آنان قرار داديم، پس آنان [در امر نبوّت و دين] اختلاف نكردند مگر پس از آنكه [به وسيلۀ وحى] دانش و آگاهى براى آنان آمد، اختلافشان از روى حسادت و برترى جويى در ميان خودشان بود؛ بى ترديد پروردگارت روز قيامت دربارۀ آنچه همواره در آن اختلاف مى كردند ميانشان داورى خواهد كرد
نکته ها:
با معجزات حضرت موسى، حقّانيّتش بر مردم روشن شد و با نشانه هايى از پيامبر اسلام كه در تورات و انجيل به طور روشن آمده بود، حقّانيّت پيامبر براى مردم روشن شد. «آتيناهم بيّنات من الامر»
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره جاثیه
آیه 16 و در ادامه آیه 17
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
وَ لَقَدْ آتَيْنٰا بَنِي إِسْرٰائِيلَ الْكِتٰابَ وَ الْحُكْمَ وَ النُّبُوَّةَ وَ رَزَقْنٰاهُمْ مِنَ الطَّيِّبٰاتِ وَ فَضَّلْنٰاهُمْ عَلَى الْعٰالَمِينَ (١٦)
و همانا ما به بنى اسرائيل كتاب و حكومت و نبوّت عطا كرديم، و از پاكيزه ها به آنان روزى داديم و آنان را بر جهانيان [روزگار خودشان] برترى بخشيديم
نکته ها:
از آنجا كه «رزقناهم» بعد از «آتينا» آمده است مى فهميم كه رزق دلپسند در كنار قانون و رهبر و حكومت الهى معنا دارد وگرنه درآمدهاى خارج از قانون الهى گرچه زياد باشد طيب نخواهد بود.
بنى اسرائيل نتوانستند الطاف الهى را كه در اين آيه از آنها سخن رفته، براى خود حفظ كنند و لذا عظمت و عزّت آنها به خاطر نافرمانى و خلافكارى به ذلّت و لعنت تبديل شد. «لعن الّذين كفروا من بنى اسرائيل على لسان داود»(11)
-----
11) مائده، 78.
پیامها :
- برترى جامعه، وابسته به فرهنگ و اقتصاد برگرفته از قانون الهى است. «آتينا... الكتاب... رزقنا... فضلنا»
- هر چه داريم از خداست، پس نبايد مغرور شويم. «اتينا... رزقنا... فضّلنا»
- نعمت هاى معنوى در اولويّت قرار دارند. در اين آيه كتاب، حكم و نبوّت قبل از رزق و روزى مطرح شده است. «آتينا... رزقنا»
- حكومت دينى سابقه طولانى دارد. «الكتاب والحكم و النبوّة»
- فرهنگى كامل است كه قانونش الهى، رهبرش معصوم و قضاوت و حكومتش عادلانه باشد. «الكتاب والحكم و النبوّة»
آیه 17
وَ آتَيْنٰاهُمْ بَيِّنٰاتٍ مِنَ الْأَمْرِ فَمَا اخْتَلَفُوا إِلاّٰ مِنْ بَعْدِ مٰا جٰاءَهُمُ الْعِلْمُ بَغْياً بَيْنَهُمْ إِنَّ رَبَّكَ يَقْضِي بَيْنَهُمْ يَوْمَ الْقِيٰامَةِ فِيمٰا كٰانُوا فِيهِ يَخْتَلِفُونَ (١٧)
و دلايل روشنى [در امر نبوّت و دين] در اختيار آنان قرار داديم، پس آنان [در امر نبوّت و دين] اختلاف نكردند مگر پس از آنكه [به وسيلۀ وحى] دانش و آگاهى براى آنان آمد، اختلافشان از روى حسادت و برترى جويى در ميان خودشان بود؛ بى ترديد پروردگارت روز قيامت دربارۀ آنچه همواره در آن اختلاف مى كردند ميانشان داورى خواهد كرد
نکته ها:
با معجزات حضرت موسى، حقّانيّتش بر مردم روشن شد و با نشانه هايى از پيامبر اسلام كه در تورات و انجيل به طور روشن آمده بود، حقّانيّت پيامبر براى مردم روشن شد. «آتيناهم بيّنات من الامر»
۷۵۱
۲۸ شهریور ۱۴۰۱
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.