تفسیر قرآن
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره غافر
آیه 51 و 52
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
إِنَّا لَنَنصُرُ رُسُلَنَا وَالَّذِينَ آمَنُوا فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَيَوْمَ يَقُومُ الْأَشْهَادُ (51)
يَوْمَ لَا يَنفَعُ الظَّالِمِينَ مَعْذِرَتُهُمْ وَلَهُمُ اللَّعْنَةُ وَلَهُمْ سُوءُ الدَّارِ (52)
ترجمه :
همانا ما پيامبران خود و كسانى را كه ايمان آورده اند، هم در زندگى دنيا و هم روزى كه گواهان (براى گواهى دادن) به پا مى خيزند يارى مى كنيم.
(همان) روزى كه عذرخواهى ستمگران سودشان ندهد، لعن و نفرين براى آنان است و جايگاهشان سراى بد.
نکته ها :
در آيات قبل خوانديم كه: مؤمن آل فرعون ابتدا ايمان خود را كتمان مى كرد و سپس در رژيم طاغوتى فرعون يك تنه مردم را ارشاد كرد و آل فرعون براى بازگرداندن او از عقيده اش تلاش ها كردند، امّا خداوند دين او را حفظ كرد.
اين آيه كه آخرين قسمت آن ماجراست مى فرمايد: فكر نكنيد حمايت ما تنها مخصوص او بود بلكه سنّت ما حمايت از انبيا و همه ى مؤمنان است، گرچه در سختى باشند.
در كتاب معاد، نام گواهان قيامت را از قرآن و روايات آورده ام. فهرست شاهدان چنين است: خداوند، انبيا، امامان، فرشتگان، زمين، زمان، اعضاى بدن كه همه ى اين ها بر گفتار و كردار ما گواهى مى دهند.
در قيامت، مواقف و صحنه هاى مختلفى وجود دارد؛ در يك صحنه به ستمگران اجازه ى معذرت خواهى داده نمى شود، «و لا يؤذن لهم فيعتذرون»(104) و در اين آيه مى فرمايد: اگر هم عذرخواهى كنند، معذرت خواهى سودى ندارد. «لا ينفع»
پيامبران و نصرت الهى
در قرآن سخن از نصرت الهى درباره ى انبيا و مؤمنان بسيار است و ما گوشه اى از آن را مى آوريم تا مصداقى باشد بر اين آيه كه مى فرمايد: «انّا لننصر رسلنا و الذّين آمنوا فى الحياة الدنيا» و آيه ى «ان تنصروا اللّه ينصركم»
* نصرت نوح عليه السلام: «فنجّيناه و من معه فى الفلك »(105) ما او و كسانى را كه با او در كشتى بودند نجات داديم.
* نصرت ابراهيم عليه السلام: «يا نار كونى برداً وسلاما»(106) اى آتش! بر ابراهيم سرد وسلامت باش.
* نصرت لوط عليه السلام: «اذ نجيناه واهله اجمعين»(107) ما او و بستگانش (جز همسرش) را نجات داديم.
* نصرت يوسف عليه السلام: «و كذلك مكنا ليوسف فى الارض يتبّوأ منها حيث يشاء»(108) و ما اين گونه براى يوسف در زمين مكنت قرار داديم كه هر جاى آن را كه مى خواهد برگزيند.
* نصرت شعيب عليه السلام: «نجّينا شعيباً و الذّين آمنوا معه»(109) ما شعيب و مؤمنان همراه او را نجات داديم.
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره غافر
آیه 51 و 52
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
إِنَّا لَنَنصُرُ رُسُلَنَا وَالَّذِينَ آمَنُوا فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَيَوْمَ يَقُومُ الْأَشْهَادُ (51)
يَوْمَ لَا يَنفَعُ الظَّالِمِينَ مَعْذِرَتُهُمْ وَلَهُمُ اللَّعْنَةُ وَلَهُمْ سُوءُ الدَّارِ (52)
ترجمه :
همانا ما پيامبران خود و كسانى را كه ايمان آورده اند، هم در زندگى دنيا و هم روزى كه گواهان (براى گواهى دادن) به پا مى خيزند يارى مى كنيم.
(همان) روزى كه عذرخواهى ستمگران سودشان ندهد، لعن و نفرين براى آنان است و جايگاهشان سراى بد.
نکته ها :
در آيات قبل خوانديم كه: مؤمن آل فرعون ابتدا ايمان خود را كتمان مى كرد و سپس در رژيم طاغوتى فرعون يك تنه مردم را ارشاد كرد و آل فرعون براى بازگرداندن او از عقيده اش تلاش ها كردند، امّا خداوند دين او را حفظ كرد.
اين آيه كه آخرين قسمت آن ماجراست مى فرمايد: فكر نكنيد حمايت ما تنها مخصوص او بود بلكه سنّت ما حمايت از انبيا و همه ى مؤمنان است، گرچه در سختى باشند.
در كتاب معاد، نام گواهان قيامت را از قرآن و روايات آورده ام. فهرست شاهدان چنين است: خداوند، انبيا، امامان، فرشتگان، زمين، زمان، اعضاى بدن كه همه ى اين ها بر گفتار و كردار ما گواهى مى دهند.
در قيامت، مواقف و صحنه هاى مختلفى وجود دارد؛ در يك صحنه به ستمگران اجازه ى معذرت خواهى داده نمى شود، «و لا يؤذن لهم فيعتذرون»(104) و در اين آيه مى فرمايد: اگر هم عذرخواهى كنند، معذرت خواهى سودى ندارد. «لا ينفع»
پيامبران و نصرت الهى
در قرآن سخن از نصرت الهى درباره ى انبيا و مؤمنان بسيار است و ما گوشه اى از آن را مى آوريم تا مصداقى باشد بر اين آيه كه مى فرمايد: «انّا لننصر رسلنا و الذّين آمنوا فى الحياة الدنيا» و آيه ى «ان تنصروا اللّه ينصركم»
* نصرت نوح عليه السلام: «فنجّيناه و من معه فى الفلك »(105) ما او و كسانى را كه با او در كشتى بودند نجات داديم.
* نصرت ابراهيم عليه السلام: «يا نار كونى برداً وسلاما»(106) اى آتش! بر ابراهيم سرد وسلامت باش.
* نصرت لوط عليه السلام: «اذ نجيناه واهله اجمعين»(107) ما او و بستگانش (جز همسرش) را نجات داديم.
* نصرت يوسف عليه السلام: «و كذلك مكنا ليوسف فى الارض يتبّوأ منها حيث يشاء»(108) و ما اين گونه براى يوسف در زمين مكنت قرار داديم كه هر جاى آن را كه مى خواهد برگزيند.
* نصرت شعيب عليه السلام: «نجّينا شعيباً و الذّين آمنوا معه»(109) ما شعيب و مؤمنان همراه او را نجات داديم.
۴.۲k
۰۳ اردیبهشت ۱۴۰۱
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.