تفسیر قرآن
پیامهای آیه 27 سوره لقمان
- مكتب انبيا، انسان را از ساده نگرى و محدود بينى بريده و به بى نهايت مرتبط مى كند. «و لو اَنّما... ما نفدت كلمات اللّه»
- كلمات الهى، قابل شمارش نيستند. «ما نفدت كلمات اللّه»
كلمة اللّه چيست؟
11. نعمت هاى خداوند. «قل لو كان البحر مداداً لكلمات ربّى لنفد البحر...»(325)
22. سنّت هاى الهى. «و لقد سبقت كلمتنا لعبادنا المرسلين . انّهم لهم المنصورون»(326) و «ولولا كلمة الفصل لقضى بينهم»(327)
33. آفريده هاى ويژه خداوند. «انّما المسيح عيسى ابن مريم رسول اللّه و كلمته»(328)
44. حوادثى كه انسان با آنها آزمايش مى شود. «و اذا ابتلى ابراهيم ربّه بكلمات»(329)
55. آيات الهى. درباره حضرت مريم مى خوانيم: «و صدّقت بكلمات ربّها»(330)
66. اسباب پيروزى حقّ بر باطل. «و يريد اللّه ان يحقّ الحق بكلماته و يقطع دابر الكافرين»(331)، «و يمح اللّه الباطل و يحقّ الحق بكلماته»(332)
از جمع مطالب گذشته به دست مى آيد كه مراد از «كلمة» تنها لفظ نيست، بلكه مراد سنّت ها، مخلوقات، اراده و الطاف الهى است كه در آفرينش جلوه مى كند.
بنابراين، اگر همه درختان قلم و همه درياها مركّب شوند، نمى توانند كلمات الهى را بنويسند، يعنى نمى توانند آفريده هاى خدا، الطاف الهى و سنّت هايى را كه در طول تاريخ براى انسان ها و همه موجودات وجود داشته است بنويسند. «واللّه العالم»
در روايت مى خوانيم: امام كاظم عليه السلام فرمود: «مصداق كلمات اللّه ما هستيم كه فضايل ما قابل ادراك و شماره نيست».(333)
آرى، اولياى خدا از طرف ذات مقدّس او واسطه ى فيض هستند و هر لطف و كمالى، از طريق آن بزرگواران به ديگران مى رسد.
325) كهف، 109.
326) صافات، 171-172.
327) شورى ، 21.
328) نساء، 171.
329) بقره، 124.
330) تحريم، 12.
331) انفال، 7.
332) شورى، 24.
333) تفسير نورالثقلين، ذيل آيه.
- مكتب انبيا، انسان را از ساده نگرى و محدود بينى بريده و به بى نهايت مرتبط مى كند. «و لو اَنّما... ما نفدت كلمات اللّه»
- كلمات الهى، قابل شمارش نيستند. «ما نفدت كلمات اللّه»
كلمة اللّه چيست؟
11. نعمت هاى خداوند. «قل لو كان البحر مداداً لكلمات ربّى لنفد البحر...»(325)
22. سنّت هاى الهى. «و لقد سبقت كلمتنا لعبادنا المرسلين . انّهم لهم المنصورون»(326) و «ولولا كلمة الفصل لقضى بينهم»(327)
33. آفريده هاى ويژه خداوند. «انّما المسيح عيسى ابن مريم رسول اللّه و كلمته»(328)
44. حوادثى كه انسان با آنها آزمايش مى شود. «و اذا ابتلى ابراهيم ربّه بكلمات»(329)
55. آيات الهى. درباره حضرت مريم مى خوانيم: «و صدّقت بكلمات ربّها»(330)
66. اسباب پيروزى حقّ بر باطل. «و يريد اللّه ان يحقّ الحق بكلماته و يقطع دابر الكافرين»(331)، «و يمح اللّه الباطل و يحقّ الحق بكلماته»(332)
از جمع مطالب گذشته به دست مى آيد كه مراد از «كلمة» تنها لفظ نيست، بلكه مراد سنّت ها، مخلوقات، اراده و الطاف الهى است كه در آفرينش جلوه مى كند.
بنابراين، اگر همه درختان قلم و همه درياها مركّب شوند، نمى توانند كلمات الهى را بنويسند، يعنى نمى توانند آفريده هاى خدا، الطاف الهى و سنّت هايى را كه در طول تاريخ براى انسان ها و همه موجودات وجود داشته است بنويسند. «واللّه العالم»
در روايت مى خوانيم: امام كاظم عليه السلام فرمود: «مصداق كلمات اللّه ما هستيم كه فضايل ما قابل ادراك و شماره نيست».(333)
آرى، اولياى خدا از طرف ذات مقدّس او واسطه ى فيض هستند و هر لطف و كمالى، از طريق آن بزرگواران به ديگران مى رسد.
325) كهف، 109.
326) صافات، 171-172.
327) شورى ، 21.
328) نساء، 171.
329) بقره، 124.
330) تحريم، 12.
331) انفال، 7.
332) شورى، 24.
333) تفسير نورالثقلين، ذيل آيه.
۲.۷k
۰۹ تیر ۱۴۰۰
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.