تفسیر قرآن
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره محمد (صل الله عليه و آله و سلم)
آیه 8 و 9
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیم
وَ الَّذِينَ كَفَرُوا فَتَعْساً لَهُمْ وَ أَضَلَّ أَعْمٰالَهُمْ (٨)
و بر كافران هلاكت و نابودى باد و [خدا] اعمالشان را باطل و تباه ساخت
ذٰلِكَ بِأَنَّهُمْ كَرِهُوا مٰا أَنْزَلَ اللّٰهُ فَأَحْبَطَ أَعْمٰالَهُمْ (٩)
اين براى آن است كه آنان آنچه را خدا نازل كرده است خوش نداشتند، پس خدا هم اعمالشان را تباه و بى اثر كرد
نکته ها:
كلمه «تعس» به معناى لغزيدن، سقوط كردن و به رو افتادن است.
يكى از بهترين راه هاى تربيت، روش مقايسه است. در آيات قبل نسبت به مؤمنان شهيد فرمود: «فلن يضلّ اعمالهم» در اين آيه نسبت به كفّار مى فرمايد: «أضلّ اعمالهم» اين مقايسه، نويدى براى مؤمنان مجاهد است. همچنين در مورد مؤمنان فرمود: «يثبّت اقدامكم» خداوند گام هايشان را استوار مى سازد و اين آيه در مورد كافران مى فرمايد: «فتعساً لهم» آنها در لغزشگاه ها و پرتگاه ها سقوط مى كنند.
پیامها :
- نفرين بر كفّار لجوج رواست. «فتعساً لهم...» (چنانكه در آيه اى ديگر مى فرمايد: «تّبت يدا أبى لهب»)
- كفر، مايه ى تباهى و نابودى است. «كفروا... أضلّ أعمالهم»
- كراهت از دستورهاى الهى، نشانه ى نوعى كفر در وجود انسان است. «والّذين كفروا... كرهوا ما أنزل اللّه»
- كيفرهاى الهى، به ميزان كفر و كراهت انسان است. «كفروا... ذلك بانهم...»
- كراهت از قرآن و اعراض از آن، موجب حبط و تباهى اعمال خير مى شود. «كرهوا... فاحبط اعمالهم»
- انگيزه و نشاط، به كارها ارزش مى دهد. كسى كه نسبت به فرمان هاى خداوند ناراضى است، كارهايش ارزشى ندارد. «كرهوا... فاحبط اعمالهم»
بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور
و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره محمد (صل الله عليه و آله و سلم)
آیه 8 و 9
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیم
وَ الَّذِينَ كَفَرُوا فَتَعْساً لَهُمْ وَ أَضَلَّ أَعْمٰالَهُمْ (٨)
و بر كافران هلاكت و نابودى باد و [خدا] اعمالشان را باطل و تباه ساخت
ذٰلِكَ بِأَنَّهُمْ كَرِهُوا مٰا أَنْزَلَ اللّٰهُ فَأَحْبَطَ أَعْمٰالَهُمْ (٩)
اين براى آن است كه آنان آنچه را خدا نازل كرده است خوش نداشتند، پس خدا هم اعمالشان را تباه و بى اثر كرد
نکته ها:
كلمه «تعس» به معناى لغزيدن، سقوط كردن و به رو افتادن است.
يكى از بهترين راه هاى تربيت، روش مقايسه است. در آيات قبل نسبت به مؤمنان شهيد فرمود: «فلن يضلّ اعمالهم» در اين آيه نسبت به كفّار مى فرمايد: «أضلّ اعمالهم» اين مقايسه، نويدى براى مؤمنان مجاهد است. همچنين در مورد مؤمنان فرمود: «يثبّت اقدامكم» خداوند گام هايشان را استوار مى سازد و اين آيه در مورد كافران مى فرمايد: «فتعساً لهم» آنها در لغزشگاه ها و پرتگاه ها سقوط مى كنند.
پیامها :
- نفرين بر كفّار لجوج رواست. «فتعساً لهم...» (چنانكه در آيه اى ديگر مى فرمايد: «تّبت يدا أبى لهب»)
- كفر، مايه ى تباهى و نابودى است. «كفروا... أضلّ أعمالهم»
- كراهت از دستورهاى الهى، نشانه ى نوعى كفر در وجود انسان است. «والّذين كفروا... كرهوا ما أنزل اللّه»
- كيفرهاى الهى، به ميزان كفر و كراهت انسان است. «كفروا... ذلك بانهم...»
- كراهت از قرآن و اعراض از آن، موجب حبط و تباهى اعمال خير مى شود. «كرهوا... فاحبط اعمالهم»
- انگيزه و نشاط، به كارها ارزش مى دهد. كسى كه نسبت به فرمان هاى خداوند ناراضى است، كارهايش ارزشى ندارد. «كرهوا... فاحبط اعمالهم»
بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور
و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
۱.۷k
۱۰ آبان ۱۴۰۱
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.