طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن
طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن
پای درس #استاد_سید_علی_خامنهای
#درس_چهارم
#ایمان و پایبندی به تعهدات
ایمان درست – طبق آیاتی که در تلاوت قبل، مورد تدبر قرار گرفت ــ ملازم با تعهد است. #نفع_طلبان، به مسئولیتهای ایمانی به چشم یک تعهد #لازمالاجرا نگاه نمیکنند.
بلکه
تا آنجا به این تعهد پایبندند که با منافع شخصی و تجاوزکارانه آنان سازگار باشد؛ و در غیر این صورت، با بیاعتنایی و لاقیدی آن را به کناری مینهند.
#فرهنگ_قرآن به #صراحت، اینگونه افراد را ــ که شاید مایهای از ایمان قلبی برای روزهای پریشانی نیز در گوشه دل ذخیره کردهاند! ـــ بیایمان و #نامؤمن اعلام میکند و سعادت و رستگاری و پیروزی و برتری و... را که نویدهای خدا به مؤمنان است، مخصوص آنکسانی میداند که در همه حال و به هر صورت، پایبند و متعهد در برابر تکلیفهای دین میباشند.
آیات زیر، ندای روشنگر قرآن در این مورد است:
لَّقَدْ أَنزَلْنَا ءَایَاتٍ مُّبَیِّنَاتٍ
همانا نازل ساختیم آیاتی روشنگر.
وَ اللَّهُ یهَدِی مَن یَشَاءُ إِلیَ صِرَاطٍ مُّسْتَقِیمٍ
و خدا هر که را بخواهد به راه راست رهنمون میگردد.
وَ یَقُولُونَ ءَامَنَّا بِاللَّهِ وَ بِالرَّسُولِ وَ أَطَعْنَا
میگویند به خدا و پیامبر ایمان آوردیم و سر بهفرمان نهادیم.
ثُمَّ یَتَوَلیَ فَرِیقٌ مِّنهْم مِّن بَعْدِ ذَالِکَ
آنگاه گروهی از آنان پسازاین ادعا، سر از فرمان دین میپیچند.
وَ مَا أُوْلَئکَ بِالْمُؤْمِنِینَ
و اینان مؤمن نیستند.
وَ إِذَا دُعُواْ إِلیَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ لِیَحْکُمَ بَیْنهَمْ
و چون دعوت شوند بهسوی خدا و پیامبر که میان آنان حکم و داوری کند،
إِذَا فَرِیقٌ مِّنهْم مُّعْرِضُونَ
گروهی از آنان را مینگری که روی گردانند.
وَ إِن یَکُن لهَّمُ الحْقُّ یَأْتُواْ إِلَیْهِ مُذْعِنِینَ
و اگر (در ماجرایی) حق بهجانب آنان باشد، گوشبهفرمان و سربهراه، نزد پیامبر میآیند!
أَفیِ قُلُوبهِم مَّرَضٌ
آیا در دل مرضی دارند؟
أَمِ ارْتَابُواْ
یا به دودلی و شک (در امر دین) دچار شدهاند؟
أَمْ یخَافُونَ أَن یحَیفَ اللَّهُ عَلَیهْمْ وَ رَسُولُهُ
یا میترسند که خدا و پیامبرش بر آنان ظلم کنند؟
بَلْ أُوْلَئکَ هُمُ الظَّالِمُونَ
حقیقت آنستکه آنان خود ستمگرانند.
إِنَّمَا کاَنَ قَوْلَ الْمُؤْمِنِینَ إِذَا دُعُواْ إِلیَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ لِیَحْکمَُ بَیْنَهُمْ
سخن مؤمنان به هنگامیکه نزد خدا و پیامبر برای حکم و قضاوت فراخوانده شوند جز این نیست که:
أَن یَقُولُواْ سَمِعْنَا وَ أَطَعْنَا
گویند: شنیدیم (دانستیم) و فرمان بردیم.
وَ أُوْلَئکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ
و فقط آناناند رستگاران و به هدف نائل شوندگان
وَ مَن یُطِعِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ
هر که از خدا و پیامبرش اطاعت کند،
وَ یخَشَ اللَّهَ وَ یَتَّقْهِ
و از خدا بیم برد و پروا کند،
فَأُوْلَئکَ هُمُ الْفَائزُونَ
پس منحصراً آنهایند موفق شوندگان.
(نور/46-52)
.
.
.
.
و عاقبت در دو آیه بعد، وعده دلنشین خلافت الهی و سیطره سیاسی برجهان و تشکیل جامعه ایده آل اسلامی را به مؤمنانی که عمل شایسته و متناسب را باایمان، قرین سازند، نوید میدهد:
وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ ءَامَنُواْ مِنکمُْ وَ عَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ
خدا به کسانیکه ایمان آورده و عمل شایسته انجام دهند، وعده و نوید داده است.
لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فیِ الْأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِن قَبْلِهِمْ
که بدون تردید آنان را در زمین، خلیفه و جانشین میسازد، همانطور که پیشینیان را خلیفه ساخت.
وَ لَیُمَکِّنَنَّ لهَمْ دِینهَمُ الَّذِی ارْتَضیَ لهَمْ
و آئینشان را که برای آنان پسندیده است، مستقر و پابرجا مینماید.
وَ لَیُبَدِّلَنهَّم مِّن بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا
و پس از ترس و ناامنی، برای ایشان امنیتی ارزانی میدارد که:
یَعْبُدُونَنیِ لَا یُشْرِکُونَ بیِ شَیْاً
مرا عبودیت کند و کسی را شریک من نسازد. (بخشی از آیه/55)
#شیعه
#امام_خامنه_ای
#رسانه_امام_خامنه_ای
#یا_مهدی_ادرکنی
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
#بسیج_سایبری
#حق_پایدار_است
پای درس #استاد_سید_علی_خامنهای
#درس_چهارم
#ایمان و پایبندی به تعهدات
ایمان درست – طبق آیاتی که در تلاوت قبل، مورد تدبر قرار گرفت ــ ملازم با تعهد است. #نفع_طلبان، به مسئولیتهای ایمانی به چشم یک تعهد #لازمالاجرا نگاه نمیکنند.
بلکه
تا آنجا به این تعهد پایبندند که با منافع شخصی و تجاوزکارانه آنان سازگار باشد؛ و در غیر این صورت، با بیاعتنایی و لاقیدی آن را به کناری مینهند.
#فرهنگ_قرآن به #صراحت، اینگونه افراد را ــ که شاید مایهای از ایمان قلبی برای روزهای پریشانی نیز در گوشه دل ذخیره کردهاند! ـــ بیایمان و #نامؤمن اعلام میکند و سعادت و رستگاری و پیروزی و برتری و... را که نویدهای خدا به مؤمنان است، مخصوص آنکسانی میداند که در همه حال و به هر صورت، پایبند و متعهد در برابر تکلیفهای دین میباشند.
آیات زیر، ندای روشنگر قرآن در این مورد است:
لَّقَدْ أَنزَلْنَا ءَایَاتٍ مُّبَیِّنَاتٍ
همانا نازل ساختیم آیاتی روشنگر.
وَ اللَّهُ یهَدِی مَن یَشَاءُ إِلیَ صِرَاطٍ مُّسْتَقِیمٍ
و خدا هر که را بخواهد به راه راست رهنمون میگردد.
وَ یَقُولُونَ ءَامَنَّا بِاللَّهِ وَ بِالرَّسُولِ وَ أَطَعْنَا
میگویند به خدا و پیامبر ایمان آوردیم و سر بهفرمان نهادیم.
ثُمَّ یَتَوَلیَ فَرِیقٌ مِّنهْم مِّن بَعْدِ ذَالِکَ
آنگاه گروهی از آنان پسازاین ادعا، سر از فرمان دین میپیچند.
وَ مَا أُوْلَئکَ بِالْمُؤْمِنِینَ
و اینان مؤمن نیستند.
وَ إِذَا دُعُواْ إِلیَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ لِیَحْکُمَ بَیْنهَمْ
و چون دعوت شوند بهسوی خدا و پیامبر که میان آنان حکم و داوری کند،
إِذَا فَرِیقٌ مِّنهْم مُّعْرِضُونَ
گروهی از آنان را مینگری که روی گردانند.
وَ إِن یَکُن لهَّمُ الحْقُّ یَأْتُواْ إِلَیْهِ مُذْعِنِینَ
و اگر (در ماجرایی) حق بهجانب آنان باشد، گوشبهفرمان و سربهراه، نزد پیامبر میآیند!
أَفیِ قُلُوبهِم مَّرَضٌ
آیا در دل مرضی دارند؟
أَمِ ارْتَابُواْ
یا به دودلی و شک (در امر دین) دچار شدهاند؟
أَمْ یخَافُونَ أَن یحَیفَ اللَّهُ عَلَیهْمْ وَ رَسُولُهُ
یا میترسند که خدا و پیامبرش بر آنان ظلم کنند؟
بَلْ أُوْلَئکَ هُمُ الظَّالِمُونَ
حقیقت آنستکه آنان خود ستمگرانند.
إِنَّمَا کاَنَ قَوْلَ الْمُؤْمِنِینَ إِذَا دُعُواْ إِلیَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ لِیَحْکمَُ بَیْنَهُمْ
سخن مؤمنان به هنگامیکه نزد خدا و پیامبر برای حکم و قضاوت فراخوانده شوند جز این نیست که:
أَن یَقُولُواْ سَمِعْنَا وَ أَطَعْنَا
گویند: شنیدیم (دانستیم) و فرمان بردیم.
وَ أُوْلَئکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ
و فقط آناناند رستگاران و به هدف نائل شوندگان
وَ مَن یُطِعِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ
هر که از خدا و پیامبرش اطاعت کند،
وَ یخَشَ اللَّهَ وَ یَتَّقْهِ
و از خدا بیم برد و پروا کند،
فَأُوْلَئکَ هُمُ الْفَائزُونَ
پس منحصراً آنهایند موفق شوندگان.
(نور/46-52)
.
.
.
.
و عاقبت در دو آیه بعد، وعده دلنشین خلافت الهی و سیطره سیاسی برجهان و تشکیل جامعه ایده آل اسلامی را به مؤمنانی که عمل شایسته و متناسب را باایمان، قرین سازند، نوید میدهد:
وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ ءَامَنُواْ مِنکمُْ وَ عَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ
خدا به کسانیکه ایمان آورده و عمل شایسته انجام دهند، وعده و نوید داده است.
لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فیِ الْأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِن قَبْلِهِمْ
که بدون تردید آنان را در زمین، خلیفه و جانشین میسازد، همانطور که پیشینیان را خلیفه ساخت.
وَ لَیُمَکِّنَنَّ لهَمْ دِینهَمُ الَّذِی ارْتَضیَ لهَمْ
و آئینشان را که برای آنان پسندیده است، مستقر و پابرجا مینماید.
وَ لَیُبَدِّلَنهَّم مِّن بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا
و پس از ترس و ناامنی، برای ایشان امنیتی ارزانی میدارد که:
یَعْبُدُونَنیِ لَا یُشْرِکُونَ بیِ شَیْاً
مرا عبودیت کند و کسی را شریک من نسازد. (بخشی از آیه/55)
#شیعه
#امام_خامنه_ای
#رسانه_امام_خامنه_ای
#یا_مهدی_ادرکنی
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
#بسیج_سایبری
#حق_پایدار_است
۹۸۳
۲۶ خرداد ۱۳۹۵
دیدگاه ها (۲)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.