تفسیر قرآن
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
ترجمه و تفسیر آیات 75 تا 78 سوره ص
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
قَالَ يَا إِبْلِيسُ مَا مَنَعَكَ أَن تَسْجُدَ لِمَا خَلَقْتُ بِيَدَيَّ أَسْتَكْبَرْتَ أَمْ كُنتَ مِنَ الْعَالِينَ (75)
قَالَ أَنَا خَيْرٌ مِّنْهُ خَلَقْتَنِي مِن نَّارٍ وَخَلَقْتَهُ مِن طِينٍ (76)
قَالَ فَاخْرُجْ مِنْهَا فَإِنَّكَ رَجِيمٌ (77)
وَإِنَّ عَلَيْكَ لَعْنَتِي إِلَي يَوْمِ الدِّينِ (78)
ترجمه :
(خداوند) فرمود: «اى ابليس! چه چيز تو را مانع شد كه براى موجودى كه به دستان قدرت خويش خلق كردم سجده كنى؟ تكبّر كردى يا از بلند مرتبه گانى؟!»
ابليس گفت: «من از او بهترم، مرا از آتش آفريدى و او را از گِل»
خداوند فرمود: «پس از اين درگاه بيرون شو كه تو رانده شده اى.
و همانا لعنت من تا روز رستاخيز بر تو خواهد بود.»
نکته ها:
مراد از «عالين» به گفته پيامبر اسلام صلى الله عليه وآله گروهى هستند كه از فرشته ها برترند و از مقام و مرحله و مكان ديگرى سرچشمه مى گيرند.(52) شايد مراد پيامبر همان باشد كه در زيارت جامعه خطاب به اهل بيت عليهم السلام مى خوانيم: «خلقكم اللّه انوارا فجعلكم بعرشه محدقين حتّى من علينا بكم فجعلكم فى بيوت اذن اللّه ان يرفع و يذكر» يعنى خداوند شما را نورهايى در عرش قرار داد، آنگاه براى دسترسى بشر به هدايت، شما را در مناطقى از زمين قرار داد، تا محل نداى توحيد باشيد. واللّه العالم.
مراد از دو دست در آيه به گفته امام صادق عليه السلام دست قدرت و حكمت است وگرنه خداوند جسم نيست تا دست ظاهرى داشته باشد.(53)
52) تفسير اطيب البيان.
53) تفسير اطيب البيان.
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
ترجمه و تفسیر آیات 75 تا 78 سوره ص
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
قَالَ يَا إِبْلِيسُ مَا مَنَعَكَ أَن تَسْجُدَ لِمَا خَلَقْتُ بِيَدَيَّ أَسْتَكْبَرْتَ أَمْ كُنتَ مِنَ الْعَالِينَ (75)
قَالَ أَنَا خَيْرٌ مِّنْهُ خَلَقْتَنِي مِن نَّارٍ وَخَلَقْتَهُ مِن طِينٍ (76)
قَالَ فَاخْرُجْ مِنْهَا فَإِنَّكَ رَجِيمٌ (77)
وَإِنَّ عَلَيْكَ لَعْنَتِي إِلَي يَوْمِ الدِّينِ (78)
ترجمه :
(خداوند) فرمود: «اى ابليس! چه چيز تو را مانع شد كه براى موجودى كه به دستان قدرت خويش خلق كردم سجده كنى؟ تكبّر كردى يا از بلند مرتبه گانى؟!»
ابليس گفت: «من از او بهترم، مرا از آتش آفريدى و او را از گِل»
خداوند فرمود: «پس از اين درگاه بيرون شو كه تو رانده شده اى.
و همانا لعنت من تا روز رستاخيز بر تو خواهد بود.»
نکته ها:
مراد از «عالين» به گفته پيامبر اسلام صلى الله عليه وآله گروهى هستند كه از فرشته ها برترند و از مقام و مرحله و مكان ديگرى سرچشمه مى گيرند.(52) شايد مراد پيامبر همان باشد كه در زيارت جامعه خطاب به اهل بيت عليهم السلام مى خوانيم: «خلقكم اللّه انوارا فجعلكم بعرشه محدقين حتّى من علينا بكم فجعلكم فى بيوت اذن اللّه ان يرفع و يذكر» يعنى خداوند شما را نورهايى در عرش قرار داد، آنگاه براى دسترسى بشر به هدايت، شما را در مناطقى از زمين قرار داد، تا محل نداى توحيد باشيد. واللّه العالم.
مراد از دو دست در آيه به گفته امام صادق عليه السلام دست قدرت و حكمت است وگرنه خداوند جسم نيست تا دست ظاهرى داشته باشد.(53)
52) تفسير اطيب البيان.
53) تفسير اطيب البيان.
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
۴۰۷
۰۷ بهمن ۱۴۰۰
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.