✅ بخوانید و منتشر کنید ✅
✅ بخوانید و منتشر کنید ✅
_________________________
🔷 آیت الله سید حسن عاملی🍂
⚜ #گناه شئامت ذاتی دارد امر قرار دادی نیست به همین جهت روح انسان را زیر و رومی کند همچنانکه در روایت آمده یقلب اعلاه اسفله و اسفله اعلاه یکی از اساتید ما می گفت به این حدیث باید خون گریست یکی از آثار شئامت گناه تنجیس روح انسانی است هم از این جهت که تجری دربرابر ذات لایتناها ست و هم از این جهت که ذاتا مشؤوم است تنجس روح انسانی با قاذورات گناه بصورت لطیف در روایات مطرح شده است #امام_صادق از #امام_باقر سؤال می کند آیا دو ملکی که موکل برانسان هستند و اعمال او را ثبت می کنند فکر گناه را هم متوجه می شوند؟ حضرت در جواب سؤال کردند ریح الطیب و الکنیف سواء؟ یعنی آیا بوی عطر و بوی فاضلاب یکی است؟ یعنی دو ملک موکل بر انسان هم ثبات اعمالند و هم ثبات افکار و نیات در روایتی دیگر حضرت به مردی که ناخواسته به صدای زنهای مغنیه گوش داده بود. دستور غسل می دهد و همچنین دستور داده شده زن متبرجه زنی که به خود عطر زده و از خانه خارج شده غسل نماید و آمده که اگر مرد در حالت مستی با زن نزدیکی کند و فرزند متکون بشود کان نجسا! باز به همین جهت به خوارج که با تاویل دین خون بی #گناهان را ریخته و باغی بر امام شدند کلاب النار اطلاق شده است و دربیان اینکه ریاست طلبی از راه نامشروع نجاست معنوی است بلعم باعورا به سگ تشبیه گردیده است فمثله کمثل الکلب ان تحمل علیه یلهث وان تترکه یلهث و باز برای بیان اینکه حب مال حرام و تصرف در مال غیرنجاست معنوی است طائفه واقفیه به کلاب ممطوره (سگ خیس شده درباران که نجاست راسرایت می دهد و هرکجا برود آنجا را نجس می کند)تشبیه شده است روحی که آلوده شد بسادگی #تطهیر نمی شود لباس نیست که فورا شسته شده واتو شود استاد ما حضرت #آیت_الله_اشتهاردی طاب ثراه گفتند امام در #درس_اخلاق خود می فرمودند به روایت التائب من الذنب کمن لاذنب له دل خوش نکنیدچون فرق است بین لباسی که هنوز پوشیده نشده و لباسی که پوشیده شده چرک آن را گرفته سپس شسته شده است در اینجا لباس قطعا لطافت و طراوت اولیه خود را از دست داده است گاهی انسان گنهکار با ورود به فضای نجس روزها بلکه هفته ها بلکه ماهها در همان فضا زندگی می کند ولو از جهت فیزیکی ازآن محیط خارج شده باشد چون آثار آن فضا از بین نمی رود و او را رها نمی کند و همین خسارت و سقوط گاهی موجب محرومیت از عنایات خاصه نیز می گردد که باید بر آن خون گریست چون مصداق فروختن همه چیز به هیچ و از زرگری به کوزه فروشی رسیدن است. و مصیبت بزرگ اینکه گاهی انسان گنهکار به آن فضا عادت می کند و ذائقه اش با نجاسات و قاذورات تنظیم می شود و خروج از آن بسیار سخت می گردد:
بس که ماندم به قفس رنگ گل ازیادم رفت
گرچه باعشق گل ازمادرگیتی زادم
گاهی در اثر تکرار، شیطان وارد می شود و او را با توجیه به وادی اباحی گری وارد می کند و راه بازگشت بکلی بسته می شود ثم کان عاقبه الذین اساؤوالسوءی ان کذبوا بایات الله تامل کنید که چرا #حضرت_زینب این آیه را در مجلس شوم ابن زیاد خطاب به ابن زیاد خواندند......
_________________________
🔷 آیت الله سید حسن عاملی🍂
⚜ #گناه شئامت ذاتی دارد امر قرار دادی نیست به همین جهت روح انسان را زیر و رومی کند همچنانکه در روایت آمده یقلب اعلاه اسفله و اسفله اعلاه یکی از اساتید ما می گفت به این حدیث باید خون گریست یکی از آثار شئامت گناه تنجیس روح انسانی است هم از این جهت که تجری دربرابر ذات لایتناها ست و هم از این جهت که ذاتا مشؤوم است تنجس روح انسانی با قاذورات گناه بصورت لطیف در روایات مطرح شده است #امام_صادق از #امام_باقر سؤال می کند آیا دو ملکی که موکل برانسان هستند و اعمال او را ثبت می کنند فکر گناه را هم متوجه می شوند؟ حضرت در جواب سؤال کردند ریح الطیب و الکنیف سواء؟ یعنی آیا بوی عطر و بوی فاضلاب یکی است؟ یعنی دو ملک موکل بر انسان هم ثبات اعمالند و هم ثبات افکار و نیات در روایتی دیگر حضرت به مردی که ناخواسته به صدای زنهای مغنیه گوش داده بود. دستور غسل می دهد و همچنین دستور داده شده زن متبرجه زنی که به خود عطر زده و از خانه خارج شده غسل نماید و آمده که اگر مرد در حالت مستی با زن نزدیکی کند و فرزند متکون بشود کان نجسا! باز به همین جهت به خوارج که با تاویل دین خون بی #گناهان را ریخته و باغی بر امام شدند کلاب النار اطلاق شده است و دربیان اینکه ریاست طلبی از راه نامشروع نجاست معنوی است بلعم باعورا به سگ تشبیه گردیده است فمثله کمثل الکلب ان تحمل علیه یلهث وان تترکه یلهث و باز برای بیان اینکه حب مال حرام و تصرف در مال غیرنجاست معنوی است طائفه واقفیه به کلاب ممطوره (سگ خیس شده درباران که نجاست راسرایت می دهد و هرکجا برود آنجا را نجس می کند)تشبیه شده است روحی که آلوده شد بسادگی #تطهیر نمی شود لباس نیست که فورا شسته شده واتو شود استاد ما حضرت #آیت_الله_اشتهاردی طاب ثراه گفتند امام در #درس_اخلاق خود می فرمودند به روایت التائب من الذنب کمن لاذنب له دل خوش نکنیدچون فرق است بین لباسی که هنوز پوشیده نشده و لباسی که پوشیده شده چرک آن را گرفته سپس شسته شده است در اینجا لباس قطعا لطافت و طراوت اولیه خود را از دست داده است گاهی انسان گنهکار با ورود به فضای نجس روزها بلکه هفته ها بلکه ماهها در همان فضا زندگی می کند ولو از جهت فیزیکی ازآن محیط خارج شده باشد چون آثار آن فضا از بین نمی رود و او را رها نمی کند و همین خسارت و سقوط گاهی موجب محرومیت از عنایات خاصه نیز می گردد که باید بر آن خون گریست چون مصداق فروختن همه چیز به هیچ و از زرگری به کوزه فروشی رسیدن است. و مصیبت بزرگ اینکه گاهی انسان گنهکار به آن فضا عادت می کند و ذائقه اش با نجاسات و قاذورات تنظیم می شود و خروج از آن بسیار سخت می گردد:
بس که ماندم به قفس رنگ گل ازیادم رفت
گرچه باعشق گل ازمادرگیتی زادم
گاهی در اثر تکرار، شیطان وارد می شود و او را با توجیه به وادی اباحی گری وارد می کند و راه بازگشت بکلی بسته می شود ثم کان عاقبه الذین اساؤوالسوءی ان کذبوا بایات الله تامل کنید که چرا #حضرت_زینب این آیه را در مجلس شوم ابن زیاد خطاب به ابن زیاد خواندند......
۱.۶k
۱۰ آذر ۱۳۹۵
دیدگاه ها (۲)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.