2/3:نکتهها و پیام های سوره احزاب آیه 37:
2/3:نکتهها و پیام های سوره احزاب آیه 37:
3- سؤال: مراد از جملهی «تُخْفِی فِی نَفْسِکَ مَا اللَّهُ مُبْدِیهِ» که خداوند به پیامبر اکرم میفرماید: تو در دل، مسألهای را پنهان داشتی که خدا آن را آشکار میکند؛ چیست؟
پاسخ: امام رضا علیه السلام در پاسخ سؤالات مأمون پیرامون عصمت انبیا فرمود: خداوند نام همسران پیامبر را به آن حضرت آموخته بود و در میان آنان نام زینب دختر جحش نیز بود؛ حضرت دید او همسر زید است و چگونه زن زید همسر او خواهد شد؟ این معنا در دل حضرت بود که با حکم خداوند به ازدواج پیامبر با زینب، حکمت آن آشکار شد. « عیون الاخبار، ج 1، ص 281»
بنابراین پیامبر هرگز کاری خلاف عصمت و مقام نبوّت انجام نداده و از قبل علاقهای به هیچ زنی نداشت تا چه رسد به همسر زید، پسرخوانده خود! نعوذ باللّه.
4- اوامر دو گونه است: مولوی، که باید عمل نمود و ارشادی که عمل کردنش به سود انسان است. در این جا امر پیامبر اکرم، که به زید فرمود: «أَمْسِکْ عَلَیْکَ زَوْجَکَ» همسرت را نگاهدار، ارشادی بود وگرنه کسی که خداوند با جملهی «أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَیْهِ» از او ستایش کرد، خلاف فرمان حضرت عمل نمیکرد.
5- پیامبر اکرم ص تصمیم و رغبتی برای ازدواج با زینب نداشت، لذا سفارش او به زید، حفظ همسرش بوده نه طلاق او.
6- با توجّه به دو آیهی بعد که میفرماید: مبلّغان واقعی از هیچ کس جز خدا نمیترسند، «وَ لا یَخْشَوْنَ أَحَداً إِلَّا اللَّهَ» مراد از ترس پیامبر در این آیه «وَ تَخْشَی النَّاسَ»، ترس از جوسازیهایی بود که به اهداف حضرت ضربه میزد زیرا ممکن بود مردم بگویند: پیامبر با همسر یک برده یا با همسر فرزند خواندهاش ازدواج کرده است.
7- ازدواج با همسر فرزند خوانده بعد از طلاق او جایز است.
3- سؤال: مراد از جملهی «تُخْفِی فِی نَفْسِکَ مَا اللَّهُ مُبْدِیهِ» که خداوند به پیامبر اکرم میفرماید: تو در دل، مسألهای را پنهان داشتی که خدا آن را آشکار میکند؛ چیست؟
پاسخ: امام رضا علیه السلام در پاسخ سؤالات مأمون پیرامون عصمت انبیا فرمود: خداوند نام همسران پیامبر را به آن حضرت آموخته بود و در میان آنان نام زینب دختر جحش نیز بود؛ حضرت دید او همسر زید است و چگونه زن زید همسر او خواهد شد؟ این معنا در دل حضرت بود که با حکم خداوند به ازدواج پیامبر با زینب، حکمت آن آشکار شد. « عیون الاخبار، ج 1، ص 281»
بنابراین پیامبر هرگز کاری خلاف عصمت و مقام نبوّت انجام نداده و از قبل علاقهای به هیچ زنی نداشت تا چه رسد به همسر زید، پسرخوانده خود! نعوذ باللّه.
4- اوامر دو گونه است: مولوی، که باید عمل نمود و ارشادی که عمل کردنش به سود انسان است. در این جا امر پیامبر اکرم، که به زید فرمود: «أَمْسِکْ عَلَیْکَ زَوْجَکَ» همسرت را نگاهدار، ارشادی بود وگرنه کسی که خداوند با جملهی «أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَیْهِ» از او ستایش کرد، خلاف فرمان حضرت عمل نمیکرد.
5- پیامبر اکرم ص تصمیم و رغبتی برای ازدواج با زینب نداشت، لذا سفارش او به زید، حفظ همسرش بوده نه طلاق او.
6- با توجّه به دو آیهی بعد که میفرماید: مبلّغان واقعی از هیچ کس جز خدا نمیترسند، «وَ لا یَخْشَوْنَ أَحَداً إِلَّا اللَّهَ» مراد از ترس پیامبر در این آیه «وَ تَخْشَی النَّاسَ»، ترس از جوسازیهایی بود که به اهداف حضرت ضربه میزد زیرا ممکن بود مردم بگویند: پیامبر با همسر یک برده یا با همسر فرزند خواندهاش ازدواج کرده است.
7- ازدواج با همسر فرزند خوانده بعد از طلاق او جایز است.
۲.۰k
۲۷ آذر ۱۳۹۵
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.