1/3:نکتهها و پیام های سوره احزاب آیه 37:
1/3:نکتهها و پیام های سوره احزاب آیه 37:
1- به گفتهی اکثر مفسّران و مورّخان، این آیه مربوط به زید بن حارثه است. او بردهای بود که خدیجه به پیامبر اسلام بخشید و حضرت آزادش نمود. قبیلهی زید او را از خود راندند و پیامبر زید را فرزند خواندهی خود قرار داد.
بعد از ظهور اسلام، زید به آیین محمد ص گروید و از مسلمانان ممتاز و فرمانده لشکر در جنگ موته شد و در همان جنگ به شهادت رسید.
پیامبر از دختر عمّهاش زینب- که زنی سرشناس و از نوههای عبدالمطّلب بود- برای زید خواستگاری کرد. در آغاز، زینب خیال کرد حضرت او را برای خودش خواستگاری میکند.امّا بعد که فهمید برای زید است ناراحت شد، زیرا تا آن زمان هیچ زن آزادی (تا چه رسد به زنان سرشناس) همسر برده نمیشد. (گرچه بردهای آزاد و پسر خواندهی پیامبر و از مسلمانان ممتاز باشد.)
پس از ازدواج، ناسازگاری بین آنان آغاز شد و زید تصمیم گرفت زینب را طلاق دهد. بارها نزد پیامبر رفت ولی آن حضرت به او میفرمود: همسرت را نگاه دار و طلاق نده، «أَمْسِکْ عَلَیْکَ زَوْجَکَ».
به هر حال زید او را طلاق داد و دو ضربهی روحی و اجتماعی بر زینب وارد شد، یکی همسر زید شدن که جامعهی آن روز این کار را نمیپسندید، دوم طلاق گرفتن.
پیامبر اکرم ص به امر خداوند مأمور شد تا با ازدواج با زینب دو سنّت جاهلی را بشکند:
الف: گرفتن همسر پسر خوانده که در جاهلیّت مانند گرفتن همسرِ فرزند ناروا بود.
ب: گرفتن همسر بردهی خود که این هم در آن زمان، زشت و ناروا بود.
2- چون در این آیه جملهی «زَوَّجْناکَها» آمده، یعنی ما زینب را به ازدواج تو در آوردیم تا عادات و رسوم جاهلی را با عمل تو بشکنیم، زینب نیز بر سایر همسران پیامبر مباهات میکرد که ازدواج شما به خواست پیامبر اکرم بوده ولی ازدواج من به فرمان خداوند متعال بوده است.
1- به گفتهی اکثر مفسّران و مورّخان، این آیه مربوط به زید بن حارثه است. او بردهای بود که خدیجه به پیامبر اسلام بخشید و حضرت آزادش نمود. قبیلهی زید او را از خود راندند و پیامبر زید را فرزند خواندهی خود قرار داد.
بعد از ظهور اسلام، زید به آیین محمد ص گروید و از مسلمانان ممتاز و فرمانده لشکر در جنگ موته شد و در همان جنگ به شهادت رسید.
پیامبر از دختر عمّهاش زینب- که زنی سرشناس و از نوههای عبدالمطّلب بود- برای زید خواستگاری کرد. در آغاز، زینب خیال کرد حضرت او را برای خودش خواستگاری میکند.امّا بعد که فهمید برای زید است ناراحت شد، زیرا تا آن زمان هیچ زن آزادی (تا چه رسد به زنان سرشناس) همسر برده نمیشد. (گرچه بردهای آزاد و پسر خواندهی پیامبر و از مسلمانان ممتاز باشد.)
پس از ازدواج، ناسازگاری بین آنان آغاز شد و زید تصمیم گرفت زینب را طلاق دهد. بارها نزد پیامبر رفت ولی آن حضرت به او میفرمود: همسرت را نگاه دار و طلاق نده، «أَمْسِکْ عَلَیْکَ زَوْجَکَ».
به هر حال زید او را طلاق داد و دو ضربهی روحی و اجتماعی بر زینب وارد شد، یکی همسر زید شدن که جامعهی آن روز این کار را نمیپسندید، دوم طلاق گرفتن.
پیامبر اکرم ص به امر خداوند مأمور شد تا با ازدواج با زینب دو سنّت جاهلی را بشکند:
الف: گرفتن همسر پسر خوانده که در جاهلیّت مانند گرفتن همسرِ فرزند ناروا بود.
ب: گرفتن همسر بردهی خود که این هم در آن زمان، زشت و ناروا بود.
2- چون در این آیه جملهی «زَوَّجْناکَها» آمده، یعنی ما زینب را به ازدواج تو در آوردیم تا عادات و رسوم جاهلی را با عمل تو بشکنیم، زینب نیز بر سایر همسران پیامبر مباهات میکرد که ازدواج شما به خواست پیامبر اکرم بوده ولی ازدواج من به فرمان خداوند متعال بوده است.
۱.۸k
۲۷ آذر ۱۳۹۵
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.