«وَالَّذِینَ یَقُولُونَ رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاج
«وَالَّذِینَ یَقُولُونَ رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّیَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْیُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِینَ إِمَامًا» آیه ۷۴ سوره مبارکه فرقان
و آنان هستند که گویند: «پروردگارا، ما را همسر و فرزندانی مرحمت فرما که مایه چشم روشنی ما باشند، و ما را [از پاکان و] پیشوای اهل تقوا قرار ده»
حضرت آیت الله بهجت (ره) می فرماید : آیه ی «رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّیَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْیُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِینَ إِمَامًا» [1] را [برای امر ازدواج] فراوان بخوانید.
این آیه در ارتباط با صفات و ویژگیهای مؤمنان و بندگان خوب خدا، میفرماید یکی از صفات بندگان خوب این است که میگویند: «پروردگارا! همسران و فرزندانی به ما عطا کن که چشمان ما به ایشان روشن گردد».
در این دعا انسان درخواست میکند خدایا همسر و فرزندان خوب نصیب من فرما، و این برای کسی که همسر و فرزند داشته باشد یا نداشته باشد، تفاوتی نمیکند؛ چراکه اگر ندارد از خداوند میخواهد به وی عطا کند و اگر دارد درخواست میکند به اینکه همسران و فرزندانش نور چشم ایشان باشند؛ یعنی موفق به طاعت خدا و اجتناب از معصیت او شوند، در نتیجه از عمل صالح آنان، چشم ایشان روشن گردد. بنابر این، این دعا اطلاق دارد، هم شامل زن و فرزند موجود و هم همسر و فرزندان آینده میشود.
در ادامه این دعا علاوه بر آنکه از خداوند همسر و فرزندان با ایمان درخواست میشود، از خداوند خواسته میشود ما را برای متقین امام قرار بده: «وَ اجْعَلْنا لِلْمُتَّقِینَ إِماماً» که طبق روایات منظور خاص از این آیه اهل بیت (علیهم السلام) هستند، ابان بن تغلب گفت:از جعفر بن محمد علیه السّلام در توضیح کلام رحمان« اَلَّذِینَ یَقُولُونَ رَبَّنٰا هَبْ لَنٰا مِنْ أَزْوٰاجِنٰا وَ ذُرِّیّٰاتِنٰا قُرَّةَ أَعْیُنٍ وَ اِجْعَلْنٰا لِلْمُتَّقِینَ إِمٰاماً »سؤال کردم. آن جناب فرمود:ما اهل بیت مصطفی صلی اللّٰه علیه و آله هستیم که مورد تقاضا قرار گرفتیم تا امام و پیشوای متقین شویم.[2]
ولی بطور عام می توان گفت منظور از اینکه ما را برای متقین امام قرار بده؛ یعنی به ما توفیق ده تا در راه انجام خیرات و به دست آوردن رحمت از یکدیگر سبقت گیریم، در نتیجه دیگران که دوستدار تقوا هستند، از ما بیاموزند و از ما پیروی کنند. آنگونه که قرآن کریم درباره آنان فرمود: «اسْتَبِقُوا الْخَیْراتِ ، پس بشتابید به سوی خیرات»؛[3]گویا مراد از دعای مورد بحث، این است که بندگان رحمان همه در یک صف، مقدم بر صف سایر متقین باشند؛ و به همین جهت کلمه «امام» را مفرد آورد و نفرمود: «و اجعلنا للمتقین ائمة».[4]
البته بعضی گفتهاند این کلام قلب شده؛ یعنی مقصود این است که متقیان را امام و پیشوای ما گردان.[5]
گفتنی است؛ مقام امامت دارای مراتب است، اگرچه ما نمیتوانیم مقام امامت امامان معصوم(علیه السلام) را بخواهیم، اما درخواست آنکه راهنمای دینی افرادی - هر چند اندک - شویم، مشکلی ندارد پس در نتیجه استفاده از این دعای قرآنی برای رسیدن به همسر و فرزندان مومن و عاقبت بخیری و راهنمای اهل تقوا شدن مناسب است.
پی نوشت :
[1]. فرقان ص 74
[2]. شواهد التنزیل لقواعد التفضیل ج1ص539
[3]. بقره، آیه 148
[4]. المیزان فی تفسیر القرآن، ج 15ص 245
[5]. روض الجنان و .. فی تفسیرالقرآن ج 14 ص291
مطالعه بیشتر :
https://www.ziaossalehin.ir/fa/tags/ازدواج
و آنان هستند که گویند: «پروردگارا، ما را همسر و فرزندانی مرحمت فرما که مایه چشم روشنی ما باشند، و ما را [از پاکان و] پیشوای اهل تقوا قرار ده»
حضرت آیت الله بهجت (ره) می فرماید : آیه ی «رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّیَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْیُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِینَ إِمَامًا» [1] را [برای امر ازدواج] فراوان بخوانید.
این آیه در ارتباط با صفات و ویژگیهای مؤمنان و بندگان خوب خدا، میفرماید یکی از صفات بندگان خوب این است که میگویند: «پروردگارا! همسران و فرزندانی به ما عطا کن که چشمان ما به ایشان روشن گردد».
در این دعا انسان درخواست میکند خدایا همسر و فرزندان خوب نصیب من فرما، و این برای کسی که همسر و فرزند داشته باشد یا نداشته باشد، تفاوتی نمیکند؛ چراکه اگر ندارد از خداوند میخواهد به وی عطا کند و اگر دارد درخواست میکند به اینکه همسران و فرزندانش نور چشم ایشان باشند؛ یعنی موفق به طاعت خدا و اجتناب از معصیت او شوند، در نتیجه از عمل صالح آنان، چشم ایشان روشن گردد. بنابر این، این دعا اطلاق دارد، هم شامل زن و فرزند موجود و هم همسر و فرزندان آینده میشود.
در ادامه این دعا علاوه بر آنکه از خداوند همسر و فرزندان با ایمان درخواست میشود، از خداوند خواسته میشود ما را برای متقین امام قرار بده: «وَ اجْعَلْنا لِلْمُتَّقِینَ إِماماً» که طبق روایات منظور خاص از این آیه اهل بیت (علیهم السلام) هستند، ابان بن تغلب گفت:از جعفر بن محمد علیه السّلام در توضیح کلام رحمان« اَلَّذِینَ یَقُولُونَ رَبَّنٰا هَبْ لَنٰا مِنْ أَزْوٰاجِنٰا وَ ذُرِّیّٰاتِنٰا قُرَّةَ أَعْیُنٍ وَ اِجْعَلْنٰا لِلْمُتَّقِینَ إِمٰاماً »سؤال کردم. آن جناب فرمود:ما اهل بیت مصطفی صلی اللّٰه علیه و آله هستیم که مورد تقاضا قرار گرفتیم تا امام و پیشوای متقین شویم.[2]
ولی بطور عام می توان گفت منظور از اینکه ما را برای متقین امام قرار بده؛ یعنی به ما توفیق ده تا در راه انجام خیرات و به دست آوردن رحمت از یکدیگر سبقت گیریم، در نتیجه دیگران که دوستدار تقوا هستند، از ما بیاموزند و از ما پیروی کنند. آنگونه که قرآن کریم درباره آنان فرمود: «اسْتَبِقُوا الْخَیْراتِ ، پس بشتابید به سوی خیرات»؛[3]گویا مراد از دعای مورد بحث، این است که بندگان رحمان همه در یک صف، مقدم بر صف سایر متقین باشند؛ و به همین جهت کلمه «امام» را مفرد آورد و نفرمود: «و اجعلنا للمتقین ائمة».[4]
البته بعضی گفتهاند این کلام قلب شده؛ یعنی مقصود این است که متقیان را امام و پیشوای ما گردان.[5]
گفتنی است؛ مقام امامت دارای مراتب است، اگرچه ما نمیتوانیم مقام امامت امامان معصوم(علیه السلام) را بخواهیم، اما درخواست آنکه راهنمای دینی افرادی - هر چند اندک - شویم، مشکلی ندارد پس در نتیجه استفاده از این دعای قرآنی برای رسیدن به همسر و فرزندان مومن و عاقبت بخیری و راهنمای اهل تقوا شدن مناسب است.
پی نوشت :
[1]. فرقان ص 74
[2]. شواهد التنزیل لقواعد التفضیل ج1ص539
[3]. بقره، آیه 148
[4]. المیزان فی تفسیر القرآن، ج 15ص 245
[5]. روض الجنان و .. فی تفسیرالقرآن ج 14 ص291
مطالعه بیشتر :
https://www.ziaossalehin.ir/fa/tags/ازدواج
۴.۰k
۱۰ دی ۱۳۹۷
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.