تفسیر قرآن
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره جاثیه
آیه 19 و 20
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
إِنَّهُمْ لَنْ يُغْنُوا عَنْكَ مِنَ اللّٰهِ شَيْئاً وَ إِنَّ الظّٰالِمِينَ بَعْضُهُمْ أَوْلِيٰاءُ بَعْضٍ وَ اللّٰهُ وَلِيُّ الْمُتَّقِينَ (١٩)
آنان در برابر خدا نمى توانند چيزى [از گرفتارى ها و بلاها] را از تو دفع كنند؛ و همانا ستمكاران يار و ياور يكديگرند و خدا يار و ياور پرهيزكاران است
هٰذٰا بَصٰائِرُ لِلنّٰاسِ وَ هُدىً وَ رَحْمَةٌ لِقَوْمٍ يُوقِنُونَ (٢٠)
اين [قرآن و آيين] وسايل بينايى و بصيرت براى مردم و سراسر هدايت و رحمت براى گروهى است كه [حقايق را] باور دارند
نکته ها:
خداوند بصير است. «كان اللّه بما تعملون بصيرا»(12) رسول خدا نيز بصير است. «ادعوا الى اللّه على بصيرة»(13) قرآن نيز كتاب بصيرت است. «هذا بصائر»
شايد معناى آيه با توجّه به آيه ى قبل چنين باشد: اى پيامبر! پيرو شريعتى باش كه از طرف خداست و از هوسهاى جاهلان پيروى نكن. زيرا در برابر شريعت و قانون و وحى الهى، جاهلان طرح و برنامه اى كه بتواند تو را از قانون و راه خدا بى نياز كند ندارند.
-----
12) احزاب، 9.
13) يوسف، 108.
پیامها :
- پيروى از مردم ناآگاه هيچ خطرى را به هنگام قهر خداوند دور نخواهد كرد. (انگيزه ى پيروى از خواسته هاى مردم، چشم داشتن به حمايت آنان در مشكلات است كه قرآن اين خيال را از ريشه مى خشكاند.) «انّهم لن يغنوا عنك من اللّه شيئاً»
- سنخيّت افراد نسبت به يكديگر، وسيله ى جذب آنان به يكديگر است. «الظالمين بعضهم اولياء بعض»
- پيروى از هوسهاى جاهلان به منزله ى پذيرش ولايت آنان و در مدار ظالمان قرار گرفتن است. «لا تتّبع اهواء... و انّ الظالمين بعضهم اولياء بعض»
- از هوس هاى مردم دورى كن و نگران تنهايى نباش. «واللّه ولىّ المتّقين»
- تقوا سبب دريافت امدادها و حمايت هاى الهى است. «واللّه ولىّ المتّقين»
- از نشانه هاى تقوا دورى از هوس هاى مردم است. «واللّه ولىّ المتّقين»
- اهل تقوا، از ظلم و ظلم پذيرى دورند. «و انّ الظالمين بعضهم اولياء بعض و اللّه ولىّ المتّقين»
- ديندارى بايد بر اساس بصيرت باشد. «هذا بصائر»
- قرآن در تمام زمينه هاى فكرى، اخلاقى، سياسى، اجتماعى، اقتصادى، خانوادگى و... وسيله بصيرت است. («بصائر» به صورت جمع آمده است)
- بسيارى از مطالب را فقط از راه وحى مى توان شناخت و عقل و تجربه به آن راه ندارد. «هذا بصائر»
- بصيرت آفرينى قرآن براى همه ى مردم است. «بصائر للناس» گرچه بهره گيرى از آن بصيرت فقط براى اهل يقين است. «هدى و رحمة لقوم يوقنون»
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره جاثیه
آیه 19 و 20
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
إِنَّهُمْ لَنْ يُغْنُوا عَنْكَ مِنَ اللّٰهِ شَيْئاً وَ إِنَّ الظّٰالِمِينَ بَعْضُهُمْ أَوْلِيٰاءُ بَعْضٍ وَ اللّٰهُ وَلِيُّ الْمُتَّقِينَ (١٩)
آنان در برابر خدا نمى توانند چيزى [از گرفتارى ها و بلاها] را از تو دفع كنند؛ و همانا ستمكاران يار و ياور يكديگرند و خدا يار و ياور پرهيزكاران است
هٰذٰا بَصٰائِرُ لِلنّٰاسِ وَ هُدىً وَ رَحْمَةٌ لِقَوْمٍ يُوقِنُونَ (٢٠)
اين [قرآن و آيين] وسايل بينايى و بصيرت براى مردم و سراسر هدايت و رحمت براى گروهى است كه [حقايق را] باور دارند
نکته ها:
خداوند بصير است. «كان اللّه بما تعملون بصيرا»(12) رسول خدا نيز بصير است. «ادعوا الى اللّه على بصيرة»(13) قرآن نيز كتاب بصيرت است. «هذا بصائر»
شايد معناى آيه با توجّه به آيه ى قبل چنين باشد: اى پيامبر! پيرو شريعتى باش كه از طرف خداست و از هوسهاى جاهلان پيروى نكن. زيرا در برابر شريعت و قانون و وحى الهى، جاهلان طرح و برنامه اى كه بتواند تو را از قانون و راه خدا بى نياز كند ندارند.
-----
12) احزاب، 9.
13) يوسف، 108.
پیامها :
- پيروى از مردم ناآگاه هيچ خطرى را به هنگام قهر خداوند دور نخواهد كرد. (انگيزه ى پيروى از خواسته هاى مردم، چشم داشتن به حمايت آنان در مشكلات است كه قرآن اين خيال را از ريشه مى خشكاند.) «انّهم لن يغنوا عنك من اللّه شيئاً»
- سنخيّت افراد نسبت به يكديگر، وسيله ى جذب آنان به يكديگر است. «الظالمين بعضهم اولياء بعض»
- پيروى از هوسهاى جاهلان به منزله ى پذيرش ولايت آنان و در مدار ظالمان قرار گرفتن است. «لا تتّبع اهواء... و انّ الظالمين بعضهم اولياء بعض»
- از هوس هاى مردم دورى كن و نگران تنهايى نباش. «واللّه ولىّ المتّقين»
- تقوا سبب دريافت امدادها و حمايت هاى الهى است. «واللّه ولىّ المتّقين»
- از نشانه هاى تقوا دورى از هوس هاى مردم است. «واللّه ولىّ المتّقين»
- اهل تقوا، از ظلم و ظلم پذيرى دورند. «و انّ الظالمين بعضهم اولياء بعض و اللّه ولىّ المتّقين»
- ديندارى بايد بر اساس بصيرت باشد. «هذا بصائر»
- قرآن در تمام زمينه هاى فكرى، اخلاقى، سياسى، اجتماعى، اقتصادى، خانوادگى و... وسيله بصيرت است. («بصائر» به صورت جمع آمده است)
- بسيارى از مطالب را فقط از راه وحى مى توان شناخت و عقل و تجربه به آن راه ندارد. «هذا بصائر»
- بصيرت آفرينى قرآن براى همه ى مردم است. «بصائر للناس» گرچه بهره گيرى از آن بصيرت فقط براى اهل يقين است. «هدى و رحمة لقوم يوقنون»
۲.۶k
۳۰ شهریور ۱۴۰۱
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.