بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ قسمت سوم :
و در قیامت پدیدار میشود. به عنوان مثال: فرد نیکوکاری فقیری را میبیند و مقدار کمی به او کمک میکند؛ اثر روانی این کمک چقدر میباشد؟ این کمک اندک در خانه و خانوادۀ نیازمند چه اثری داشته است؟ این آثار در اطرافیان و نسلهای بعدی چه تأثیری داشته و دارد و همینطور است وقتی گناهی که صاحبش آن را کوچک شمرده واقع می شود، مثلاً دروغی میگوید، غیبتی می کند، در برابر اسلام، انقلاب اسلامی، ولایت، مردم مسلمان و یک موضع منفی میگیرد و با کلامش، ضربهای هر چند کوچک میزند! آیا از آثار آن و تداوم آن نیز مطلع میباشند؟!
بنابراین، ظاهر و کالبد عمل، از بین میرود، اما روح عمل و آثارش هرگز از بین نمیرود؛ لذا اجر آن بهشت ابدی میباشد و مکافات و عقوبتش نیز سنگین و چه بسا همیشگی می باشد.
از اینرو، در قرآن مجید تأکید نمود که نه فقط اعمال نوشته میشوند، بلکه آثار آنها نیز از نظر پنهان نمیماند، بلکه نزد امام عصر در هر زمانی احصاء میگردد. یعنی آن که در زمان امام سجاد یا امام باقر علیهما السلام، کار خوبی کرده برایش ثبت شده و آثار آن در دوران امامان بعدی علیهم السلام نیز ثبت و محاسبه میشود.
إِنَّا نَحْنُ نُحْيِي الْمَوْتَى وَنَكْتُبُ مَا قَدَّمُوا وَآثَارَهُمْ وَكُلَّ شَيْءٍ أَحْصَيْنَاهُ فِي إِمَامٍ مُبِينٍ - ما مردگان را زنده میكنيم، و آنچه را از پيش فرستادهاند و تمام آثار آنها را مینويسيم، و همه چيز را در امام آشکار -لوح محفوظ احصا كردهايم.(سوره یس آیه 12)
بنابراین، نه تنها عمل به ظاهرش نیست و نه تنها هیچ صواب و گناهی کوچک نیست، بلکه آثار مترتبه هم چنان ادامه دارد.
شاکله : همانگونه که بیان شد، چنین نیست که آدم چیزی باشد، گناهش چیز دیگری باشد وعذابی که درآخرت دچارش میگردد، چیزی دیگری باشد که از جای دیگری به او داده می شود؛ بلکه کفر، شرک، ظلم و معصیت، در حقیقتِ روح و شاکلۀ انسان اثر میگذارد و مستحق عذاب جهنم، خودش آتشی می شود.(ادامه دارد...)
پاسخ قسمت سوم :
و در قیامت پدیدار میشود. به عنوان مثال: فرد نیکوکاری فقیری را میبیند و مقدار کمی به او کمک میکند؛ اثر روانی این کمک چقدر میباشد؟ این کمک اندک در خانه و خانوادۀ نیازمند چه اثری داشته است؟ این آثار در اطرافیان و نسلهای بعدی چه تأثیری داشته و دارد و همینطور است وقتی گناهی که صاحبش آن را کوچک شمرده واقع می شود، مثلاً دروغی میگوید، غیبتی می کند، در برابر اسلام، انقلاب اسلامی، ولایت، مردم مسلمان و یک موضع منفی میگیرد و با کلامش، ضربهای هر چند کوچک میزند! آیا از آثار آن و تداوم آن نیز مطلع میباشند؟!
بنابراین، ظاهر و کالبد عمل، از بین میرود، اما روح عمل و آثارش هرگز از بین نمیرود؛ لذا اجر آن بهشت ابدی میباشد و مکافات و عقوبتش نیز سنگین و چه بسا همیشگی می باشد.
از اینرو، در قرآن مجید تأکید نمود که نه فقط اعمال نوشته میشوند، بلکه آثار آنها نیز از نظر پنهان نمیماند، بلکه نزد امام عصر در هر زمانی احصاء میگردد. یعنی آن که در زمان امام سجاد یا امام باقر علیهما السلام، کار خوبی کرده برایش ثبت شده و آثار آن در دوران امامان بعدی علیهم السلام نیز ثبت و محاسبه میشود.
إِنَّا نَحْنُ نُحْيِي الْمَوْتَى وَنَكْتُبُ مَا قَدَّمُوا وَآثَارَهُمْ وَكُلَّ شَيْءٍ أَحْصَيْنَاهُ فِي إِمَامٍ مُبِينٍ - ما مردگان را زنده میكنيم، و آنچه را از پيش فرستادهاند و تمام آثار آنها را مینويسيم، و همه چيز را در امام آشکار -لوح محفوظ احصا كردهايم.(سوره یس آیه 12)
بنابراین، نه تنها عمل به ظاهرش نیست و نه تنها هیچ صواب و گناهی کوچک نیست، بلکه آثار مترتبه هم چنان ادامه دارد.
شاکله : همانگونه که بیان شد، چنین نیست که آدم چیزی باشد، گناهش چیز دیگری باشد وعذابی که درآخرت دچارش میگردد، چیزی دیگری باشد که از جای دیگری به او داده می شود؛ بلکه کفر، شرک، ظلم و معصیت، در حقیقتِ روح و شاکلۀ انسان اثر میگذارد و مستحق عذاب جهنم، خودش آتشی می شود.(ادامه دارد...)
۵۲۵
۰۱ شهریور ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.