بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ قسمت اول :
بایدها و نبایدها، اختصاصی به اسلام ندارد. حتی طبیعت نیز باید و نبایدهایی را بیان، ایجاب و در بسیاری از موارد تحمیل میکند.
دقت شود که اصول اسلام، منطبق با فطرت انسان و نظام آفرینش جهان هستی است. از این رو اصلِ این اصول عمومی است. خداوند متعال توسط انبیا و انزال وحی، اصلش را معرفی کرده و نشان میدهد و ابلیس و سایر شیاطین جنّ و انس، بدل همان اصل را میآورند تا انسانها در شناخت و گزینش مصداق حقیقی یک اصل، گمراه شده و بدلیاش را انتخاب کنند.
خداگرایی و پرستش معبود، فطری نوع انسان است؛ اما شیاطین، خدایان دروغین از بُت و گوساله و فراعنه گرفته تا هوای نفس را إله و معبود نشان می دهد،تا پرستش معبودبدلی،جای پرستش معبود حقیقی را بگیرد.
دین گرایی، یک اصل فطری است، پس در همگان وجود دارد. اگر خداوند متعال نیاز و میل گرایش به دین را در فطرت نمیسرشت، هیچ کس سراغ دین نمی آمد و استقبالی نشان نمیداد.
پس خدا دین حقیقی را معرفی میکند و ابلیس و شیاطین، ادیان بَدلی را به نام دین حق جلوه میدهند تا آدمیان را منحرف کنند. لذا کفار نیز دین دارند. این ایسم ها، همان ادیان هستند. منتهی کاذب و بدلی.
نیاز و میل به حقوق و قانونمندی احکام یا همان بایدها و نبایدها نیز عقلی و فطری بشری است که هم در زندگی فردی به آن محتاج است و هم در زندگی اجتماعی.
بدیهی است که قانون احکام، تدوین و تبیین همان بایدها و نبایدها میباشد و این اختصاصی به اسلام ندارد. حتی اختصاصی به ادیان الهی نیز ندارد. انسان تک و تنها وسط یک جنگل نیززندگی کند،برای خودش قوانین و باید و نبایدهای درست و غلطی در نظر میگیرد و آنها را رعایت میکند. انسان عصر حجر نیز باید و نباید داشت و انسان عصر تکنولوژی، الکتریک،الکترونیک، فضا، ارتباطات یا هر نام دیگری که روی انسان امروز بگذارند نیز باید و نباید دارد.
در برخی موارد عقل انسان برای تشخیص باید و نباید کافیست، اصلاً نیاز ندارد که وحی به او بگوید و یا حکومتی به او دیکته و تحمیل کند. حکم عقل این است که انسان باید سالم بماند نباید چشم خود را کور و یا دست خود را قطع کند نباید خود را از بلندی پرت کند، نباید ظلم کند.
در برخی از موارد، علم برای عقل نور افشانی میکند و کشف علمی سبب تعیین و تبیین باید و نباید میگردد. مثل این که انسان هر نوع گوشت یا گیاهی را میتواند بخورد، اما نمیداند که این گوشت مُردار چه آثار مضری دارد یااین قارچ از نوع سمّی است و یا وقتی علم مشخصات و خواص چیزی را معلوم کرد، (ادامه دارد...)
پاسخ قسمت اول :
بایدها و نبایدها، اختصاصی به اسلام ندارد. حتی طبیعت نیز باید و نبایدهایی را بیان، ایجاب و در بسیاری از موارد تحمیل میکند.
دقت شود که اصول اسلام، منطبق با فطرت انسان و نظام آفرینش جهان هستی است. از این رو اصلِ این اصول عمومی است. خداوند متعال توسط انبیا و انزال وحی، اصلش را معرفی کرده و نشان میدهد و ابلیس و سایر شیاطین جنّ و انس، بدل همان اصل را میآورند تا انسانها در شناخت و گزینش مصداق حقیقی یک اصل، گمراه شده و بدلیاش را انتخاب کنند.
خداگرایی و پرستش معبود، فطری نوع انسان است؛ اما شیاطین، خدایان دروغین از بُت و گوساله و فراعنه گرفته تا هوای نفس را إله و معبود نشان می دهد،تا پرستش معبودبدلی،جای پرستش معبود حقیقی را بگیرد.
دین گرایی، یک اصل فطری است، پس در همگان وجود دارد. اگر خداوند متعال نیاز و میل گرایش به دین را در فطرت نمیسرشت، هیچ کس سراغ دین نمی آمد و استقبالی نشان نمیداد.
پس خدا دین حقیقی را معرفی میکند و ابلیس و شیاطین، ادیان بَدلی را به نام دین حق جلوه میدهند تا آدمیان را منحرف کنند. لذا کفار نیز دین دارند. این ایسم ها، همان ادیان هستند. منتهی کاذب و بدلی.
نیاز و میل به حقوق و قانونمندی احکام یا همان بایدها و نبایدها نیز عقلی و فطری بشری است که هم در زندگی فردی به آن محتاج است و هم در زندگی اجتماعی.
بدیهی است که قانون احکام، تدوین و تبیین همان بایدها و نبایدها میباشد و این اختصاصی به اسلام ندارد. حتی اختصاصی به ادیان الهی نیز ندارد. انسان تک و تنها وسط یک جنگل نیززندگی کند،برای خودش قوانین و باید و نبایدهای درست و غلطی در نظر میگیرد و آنها را رعایت میکند. انسان عصر حجر نیز باید و نباید داشت و انسان عصر تکنولوژی، الکتریک،الکترونیک، فضا، ارتباطات یا هر نام دیگری که روی انسان امروز بگذارند نیز باید و نباید دارد.
در برخی موارد عقل انسان برای تشخیص باید و نباید کافیست، اصلاً نیاز ندارد که وحی به او بگوید و یا حکومتی به او دیکته و تحمیل کند. حکم عقل این است که انسان باید سالم بماند نباید چشم خود را کور و یا دست خود را قطع کند نباید خود را از بلندی پرت کند، نباید ظلم کند.
در برخی از موارد، علم برای عقل نور افشانی میکند و کشف علمی سبب تعیین و تبیین باید و نباید میگردد. مثل این که انسان هر نوع گوشت یا گیاهی را میتواند بخورد، اما نمیداند که این گوشت مُردار چه آثار مضری دارد یااین قارچ از نوع سمّی است و یا وقتی علم مشخصات و خواص چیزی را معلوم کرد، (ادامه دارد...)
- ۷۲۸
- ۱۹ شهریور ۱۴۰۳
دیدگاه ها (۰)
در حال بارگزاری
خطا در دریافت مطلب های مرتبط