تفسیر قرآن
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره التغابن
آیه 2
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
هُوَ الَّذِي خَلَقَكُمْ فَمِنْكُمْ كٰافِرٌ وَ مِنْكُمْ مُؤْمِنٌ وَ اللّٰهُ بِمٰا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ (٢)
اوست كه شما را آفريد؛ گروهى از شما كافرند، و برخى مؤمن، و خدا به آنچه انجام مى دهيد، بيناست
نکته ها:
اگر انسان، مقدارى خاك را در خيابان ببيند، مى پرسد: چه شخصى اين خاك ها را ريخته است؟ اگر روى اين خاك ها جدول بندى و طراحى شود، سؤال مى كند كه اين طرح از كيست؟ اگر خاك طراحى شده، همراه با حكمت و صنعت به صورت كاشى درآيد، از ويژگى ها و هنر طرّاح سؤال مى كند.
خداوند، انسان را آفريد: «خلقكم» اما آفرينش بسيار شگفت كه به خاطر آن از خود با جمله، «تبارك اللّه احسن الخالقين» ياد كرد، زيرا همه گونه هنرنمايى و ظرافت و طرّاحى در آن به كار رفته است، چنانكه در آيه اى ديگر مى فرمايد: «لقد خلقنا الانسان فى احسن تقويم»(1) ما انسان را در بهترين قالب آفريديم.
آرى، آفريده نشانه آفريدگار است و هر چه روى آن هنرنمايى عالمانه و حكيمانه شود، نشانه علم و حكمت و قدرت آن آفريدگار است.
آيه پيش به تسبيح همه موجودات اشاره كرد و اين آيه به كفر و كفران برخى انسان ها اشاره مى كند تا كافران گمان نكنند كه خداوند، نيازمند عبادت آنهاست و يا كفر آنها به خداوند زيانى مى رساند.
آيه قبل، به تسبيح همه موجودات اشاره داشت كه به نوعى بيانگر آن بود كه آنان از نوعى شعور برخوردارند و در اين آيه، به امتياز انسان بر ديگر موجودات اشاره مى كند كه داشتن اراده و اختيار است. انسان با اين موهبت ممتاز الهى، مى تواند همان راهى را كه بقيه موجودات مى روند، بپيمايد يا آنكه به راهى خلاف آن رود. شايد آيه به نوعى انتقاد از انسان باشد كه تو على رغم توجّه بيشتر خداوند و گل سرسبد موجودات بودن، بر خلاف مسير آب شنا كرده و به كفران نعمت ها و ناسپاسى خداوند روى مى آورى.
-----
1) تين، 4.
پیامها :
- آفرينش انسان، جلوه اى از قدرت خداوند است. «هو على كلّ شى ء قدير - هو الّذى خلقكم»
- انسان، موجودى مختار و انتخابگر است نه مجبور. «فمنكم كافر و منكم مؤمن»
- عمل انسان، بيانگر عقيده اوست. (به جاى آن كه بگويد: خداوند به كفر و ايمان شما آگاه است، مى فرمايد: خداوند به عملكرد شما آگاه است.) «واللّه بما تعملون بصير»
بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور
و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره التغابن
آیه 2
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
هُوَ الَّذِي خَلَقَكُمْ فَمِنْكُمْ كٰافِرٌ وَ مِنْكُمْ مُؤْمِنٌ وَ اللّٰهُ بِمٰا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ (٢)
اوست كه شما را آفريد؛ گروهى از شما كافرند، و برخى مؤمن، و خدا به آنچه انجام مى دهيد، بيناست
نکته ها:
اگر انسان، مقدارى خاك را در خيابان ببيند، مى پرسد: چه شخصى اين خاك ها را ريخته است؟ اگر روى اين خاك ها جدول بندى و طراحى شود، سؤال مى كند كه اين طرح از كيست؟ اگر خاك طراحى شده، همراه با حكمت و صنعت به صورت كاشى درآيد، از ويژگى ها و هنر طرّاح سؤال مى كند.
خداوند، انسان را آفريد: «خلقكم» اما آفرينش بسيار شگفت كه به خاطر آن از خود با جمله، «تبارك اللّه احسن الخالقين» ياد كرد، زيرا همه گونه هنرنمايى و ظرافت و طرّاحى در آن به كار رفته است، چنانكه در آيه اى ديگر مى فرمايد: «لقد خلقنا الانسان فى احسن تقويم»(1) ما انسان را در بهترين قالب آفريديم.
آرى، آفريده نشانه آفريدگار است و هر چه روى آن هنرنمايى عالمانه و حكيمانه شود، نشانه علم و حكمت و قدرت آن آفريدگار است.
آيه پيش به تسبيح همه موجودات اشاره كرد و اين آيه به كفر و كفران برخى انسان ها اشاره مى كند تا كافران گمان نكنند كه خداوند، نيازمند عبادت آنهاست و يا كفر آنها به خداوند زيانى مى رساند.
آيه قبل، به تسبيح همه موجودات اشاره داشت كه به نوعى بيانگر آن بود كه آنان از نوعى شعور برخوردارند و در اين آيه، به امتياز انسان بر ديگر موجودات اشاره مى كند كه داشتن اراده و اختيار است. انسان با اين موهبت ممتاز الهى، مى تواند همان راهى را كه بقيه موجودات مى روند، بپيمايد يا آنكه به راهى خلاف آن رود. شايد آيه به نوعى انتقاد از انسان باشد كه تو على رغم توجّه بيشتر خداوند و گل سرسبد موجودات بودن، بر خلاف مسير آب شنا كرده و به كفران نعمت ها و ناسپاسى خداوند روى مى آورى.
-----
1) تين، 4.
پیامها :
- آفرينش انسان، جلوه اى از قدرت خداوند است. «هو على كلّ شى ء قدير - هو الّذى خلقكم»
- انسان، موجودى مختار و انتخابگر است نه مجبور. «فمنكم كافر و منكم مؤمن»
- عمل انسان، بيانگر عقيده اوست. (به جاى آن كه بگويد: خداوند به كفر و ايمان شما آگاه است، مى فرمايد: خداوند به عملكرد شما آگاه است.) «واللّه بما تعملون بصير»
بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور
و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
۷۷۶
۳۱ مرداد ۱۴۰۲
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.