تفسیر قرآن
پیامهای آیه 11 سوره حجرات
- ايمان، با مسخره كردن بندگان خدا سازگار نيست. «يا ايّها الّذين آمنوا لايسخر»
- كسى كه مردم را از توهين به ديگران باز مى دارد نبايد در شيوه ى سخنش توهين باشد. «لايسخر قوم من قوم» (نفرمود: «لاتسخروا» يعنى شما كه مسخره كننده هستيد.)
- مسخره، كليد فتنه، كينه و دشمنى است. «لايسخر قوم...» (بعد از بيان برادرى و صلح و آشتى در آيات قبل، از مسخره كردن نهى شده است)
- در شيوه ى تبليغ، آنجا كه مسئله اى مهم است يا مخاطبان متنوّع هستند، بايد مطالب تكرار شود. «قوم من قوم... ولانساء من نساء»
- ريشه ى مسخره كردن، احساس خودبرتربينى است كه قرآن اين ريشه را مى خشكاند و مى فرمايد: نبايد خود را بهتر از ديگران بدانيد، شايد او بهتر از شما باشد. «عسى ان يكونوا خيرا»
- ما از باطن و سرانجام مردم آگاه نيستيم، پس نبايد ظاهربين، سطحى نگر وامروزبين باشيم. «عسى ان يكونوا خيراً...»
- عيب جويى از مردم، در حقيقت عيب جويى از خود است. «و لاتلمزوا انفسكم»
- نقل عيب ديگران، عامل كشف عيوب خود است. «و لاتلمزوا انفسكم»
- بد صدا زدن، يك طرفه باقى نمى ماند، دير يا زود مسئله به دو طرف كشيده مى شود. «لاتنابزوا بالالقاب» («تنابزوا» براى كار طرفينى است)
- مسخره كردن و بدنام بردن، گناه است و توبه لازم دارد. «و من لم يتب فاولئك هم الظالمون» (البتّه توبه تنها به زبان نيست، بلكه توبه ى تحقير كردن، تكريم نمودن است.)
- مسخره، تجاوز به حريم افراد است و اگر مسخره كننده توبه نكند، ظالم است. «فاولئك هم الظالمون»
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
- ايمان، با مسخره كردن بندگان خدا سازگار نيست. «يا ايّها الّذين آمنوا لايسخر»
- كسى كه مردم را از توهين به ديگران باز مى دارد نبايد در شيوه ى سخنش توهين باشد. «لايسخر قوم من قوم» (نفرمود: «لاتسخروا» يعنى شما كه مسخره كننده هستيد.)
- مسخره، كليد فتنه، كينه و دشمنى است. «لايسخر قوم...» (بعد از بيان برادرى و صلح و آشتى در آيات قبل، از مسخره كردن نهى شده است)
- در شيوه ى تبليغ، آنجا كه مسئله اى مهم است يا مخاطبان متنوّع هستند، بايد مطالب تكرار شود. «قوم من قوم... ولانساء من نساء»
- ريشه ى مسخره كردن، احساس خودبرتربينى است كه قرآن اين ريشه را مى خشكاند و مى فرمايد: نبايد خود را بهتر از ديگران بدانيد، شايد او بهتر از شما باشد. «عسى ان يكونوا خيرا»
- ما از باطن و سرانجام مردم آگاه نيستيم، پس نبايد ظاهربين، سطحى نگر وامروزبين باشيم. «عسى ان يكونوا خيراً...»
- عيب جويى از مردم، در حقيقت عيب جويى از خود است. «و لاتلمزوا انفسكم»
- نقل عيب ديگران، عامل كشف عيوب خود است. «و لاتلمزوا انفسكم»
- بد صدا زدن، يك طرفه باقى نمى ماند، دير يا زود مسئله به دو طرف كشيده مى شود. «لاتنابزوا بالالقاب» («تنابزوا» براى كار طرفينى است)
- مسخره كردن و بدنام بردن، گناه است و توبه لازم دارد. «و من لم يتب فاولئك هم الظالمون» (البتّه توبه تنها به زبان نيست، بلكه توبه ى تحقير كردن، تكريم نمودن است.)
- مسخره، تجاوز به حريم افراد است و اگر مسخره كننده توبه نكند، ظالم است. «فاولئك هم الظالمون»
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
۱.۴k
۰۶ دی ۱۴۰۱
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.