کلام خدا را اندیشه کنیم
این آیه به منزله قطعنامه داستان قارون است كه هر گونه ثروت اندوزى و برترى جویى، مایه ى هلاكت در دنیا و شقاوت در آخرت مى شود. بر اساس روایات، حضرت على علیه السلام، این آیه را براى تاجران بازار تلاوت مى فرمود.(105) امام خمینى قدس سره بنیانگذار جمهورى اسلامى نیز در پایان درس اخلاقشان براى طلاّب و فضلاى حوزه ى علمیّه ى قم به آن عنایت داشتند.
در حدیث مى خوانیم كه اگر كسى به واسطه بهتر بودن بند كفشش بر دیگرى خود را برتر ببیند، جزو كسانى است كه اراده ى علوّ در زمین دارند.
چه بسیارند كسانى كه در تهیه مسكن، مركب، لباس، كلام، ازدواج و نام گذارى فرزند، كارى مى كنند كه در جامعه نمودى داشته باشند و مردم متوجّه آنان شوند كه به فرموده روایت، این افراد اراده برترى در زمین دارند و از بهشت محرومند.
-----
105) تفاسیر مجمع البیان و روح البیان.
- سراى آخرت بس عظیم است. (كلمه ى «تلك» براى بیان عظمت است)
- هرگونه برترى طلبى، ممنوع است. «لا یریدون علوّاً»
- منشأ فساد، برترى جویى است. «لایریدون علوّاً... و لا فسادا»
- پرهیزكار كسى است كه اراده ى تفاخر وبرترى بر دیگران ندارد. «لایریدون علوّاً... والعاقبة للمتّقین»
در حدیث مى خوانیم كه اگر كسى به واسطه بهتر بودن بند كفشش بر دیگرى خود را برتر ببیند، جزو كسانى است كه اراده ى علوّ در زمین دارند.
چه بسیارند كسانى كه در تهیه مسكن، مركب، لباس، كلام، ازدواج و نام گذارى فرزند، كارى مى كنند كه در جامعه نمودى داشته باشند و مردم متوجّه آنان شوند كه به فرموده روایت، این افراد اراده برترى در زمین دارند و از بهشت محرومند.
-----
105) تفاسیر مجمع البیان و روح البیان.
- سراى آخرت بس عظیم است. (كلمه ى «تلك» براى بیان عظمت است)
- هرگونه برترى طلبى، ممنوع است. «لا یریدون علوّاً»
- منشأ فساد، برترى جویى است. «لایریدون علوّاً... و لا فسادا»
- پرهیزكار كسى است كه اراده ى تفاخر وبرترى بر دیگران ندارد. «لایریدون علوّاً... والعاقبة للمتّقین»
۷۶۹
۰۹ دی ۱۴۰۳