قابل توجه اون عده افرادی که وظیفه خدا رو به عهده گرفتند و
قابل توجه اون عده افرادی که وظیفه خدا رو به عهده گرفتند و ما رو مشرک و کافر میدونند و خودشونو یکتاپرست و خداشناس....
قسمت اول:
وهابیت با القاء شبهات و تشکیک در اعتقادات نظری و رفتاری دیگر مسلمانان، به دنبال اثبات حقانیت و تثبیت ساختگی خویش میان مسلمانان است. از سویی دیگر به این مهم اشاره شد که این دست از شبهه افکنی ها عموما در قالب اجمالی و مبهم ، و با گویشی حق بجانب و متعصب ،در فضای عمومی امت اسلامی تبلیغ شده و افرادی کم اطلاع، بی بصیرت و ساده انگار را که شاید کمترین اطلاعات دقیقی از محتوای دین نداشته باشند را،تحت تاثیر قرار می دهد.از جمله این شبهات مساله توسل است که وهابیت با تعصبی کور، بدون تبیین ماهیت و حدود،آنرا از شاخصه های شرک دانسته و امت اسلامی را حتی از توسل به پیامبر بزرگ اسلام، برحذر می دارند.
1- مساله توسل از دیدگاه قرآن: بررسی آیه 35 سوره مائده
در قرآن کریم از مساله «توسّل» به عنوان مسیری روشن جهت تقرب به پروردگار و ایجاد کمالات الهی و انسانی،و دستیابی به عبودیت واقعی و سیر الی الله سخن به میان آمده است . قرآن کریم اصل توسل را ضامن بقای ایمان و ملکه تقوا در ضمیر انسان دانسته و آن را به عنوان شرط رسیدن به فلاح و رستگاری می داند، چرا که بدون توسل و استمداد از مواهب و عطایای الهی ، و آنچه که پروردگار برای تعالی به سوی خویش در اختیار بشر قرار داده،غیر ممکن است.
از همین روست که قرآن کریم نیز از توسل به عنوان راه روشنی برای نیل به خوشبختی و رستگاری یاد کرده و می فرماید:
« یَأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ اتَّقُواْ اللَّهَ وَ ابْتَغُواْ إِلَیْهِ الْوَسِیلَةَ وَ جَاهِدُواْ فیِ سَبِیلِهِ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُون» ای کسانیکه ایمان آوردید،از خدا پروا نموده و برای نزدیک شدن به او وسیله بجوئید و در راه او مجاهده نمایید،شاید که رستگار شوید.
قرآن کریم اصل توسل را ضامن بقای ایمان و ملکه تقوا در ضمیر انسان دانسته و آن را به عنوان شرط رسیدن به فلاح و رستگاری می داند، چرا که بدون توسل و استمداد از مواهب و عطایای الهی ، و آنچه که پروردگار برای تعالی به سوی خویش در اختیار بشر قرار داده،غیر ممکن است
مفسر بزرگ شیعه علامه طباطبایی (ره) ذیل تفسیر این آیه شریفه می فرماید:
«خدای تعالی در قرآن کریم فرموده : (و ابتغوا الیه الوسیلة )، و حقیقت وسیله به درگاه خدا مراعات راه خدا است ، به اینکه اولا به احکام او علم پیدا کنی و در ثانی به بندگی او بپردازی ، و ثالثا در جستجوی مکارم و عمل به مستحبات شریعت باشی و این وسیله معنائی نظیر معنای کلمه قربت را دارد، و چون وسیله نوعی توسل است و توسل هم در مورد خدای تعالی که منزه از مکان و جسمانیت است توسل معنوی و پیدا کردن رابطه ای است که بین بنده و پروردگارش اتصال برقرار کند، و نیز از آنجا که بین بنده و پروردگارش هیچ رابطه ای به جز ذلت عبودیت نیست قهرا وسیله ،عبارت است از اینکه انسان حقیقت عبودیت را در خود تحقق دهد و به درگاه خدای تعالی وجهه فقر و مسکنت به خود بگیرد....»
آنچه مبرهن است ،اینست که بر اساس واژة «وسیله» که در آیه مذکور بصورت مطلق آمده ، هر چیزی که مرضی و مورد توجه خدا باشد، می تواند به عنوان وسیله قرار گیرد. حال ممکن است این وسیله از نوع افعال باشد، مانند نماز، روزه، حج، جهاد، یا از انواع اشخاص باشد، مانند انبیا و اولیای خدا، یا از نوع اشیا باشد، مانند کعبه، حجرالاسود، مقام ابراهیم و قرآن. خلاصه هر چیزی که ما را به خدا نزدیک کند و ما را به یاد خدا بیندازد، می تواند وسیله قرار گیرد.
قسمت اول:
وهابیت با القاء شبهات و تشکیک در اعتقادات نظری و رفتاری دیگر مسلمانان، به دنبال اثبات حقانیت و تثبیت ساختگی خویش میان مسلمانان است. از سویی دیگر به این مهم اشاره شد که این دست از شبهه افکنی ها عموما در قالب اجمالی و مبهم ، و با گویشی حق بجانب و متعصب ،در فضای عمومی امت اسلامی تبلیغ شده و افرادی کم اطلاع، بی بصیرت و ساده انگار را که شاید کمترین اطلاعات دقیقی از محتوای دین نداشته باشند را،تحت تاثیر قرار می دهد.از جمله این شبهات مساله توسل است که وهابیت با تعصبی کور، بدون تبیین ماهیت و حدود،آنرا از شاخصه های شرک دانسته و امت اسلامی را حتی از توسل به پیامبر بزرگ اسلام، برحذر می دارند.
1- مساله توسل از دیدگاه قرآن: بررسی آیه 35 سوره مائده
در قرآن کریم از مساله «توسّل» به عنوان مسیری روشن جهت تقرب به پروردگار و ایجاد کمالات الهی و انسانی،و دستیابی به عبودیت واقعی و سیر الی الله سخن به میان آمده است . قرآن کریم اصل توسل را ضامن بقای ایمان و ملکه تقوا در ضمیر انسان دانسته و آن را به عنوان شرط رسیدن به فلاح و رستگاری می داند، چرا که بدون توسل و استمداد از مواهب و عطایای الهی ، و آنچه که پروردگار برای تعالی به سوی خویش در اختیار بشر قرار داده،غیر ممکن است.
از همین روست که قرآن کریم نیز از توسل به عنوان راه روشنی برای نیل به خوشبختی و رستگاری یاد کرده و می فرماید:
« یَأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ اتَّقُواْ اللَّهَ وَ ابْتَغُواْ إِلَیْهِ الْوَسِیلَةَ وَ جَاهِدُواْ فیِ سَبِیلِهِ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُون» ای کسانیکه ایمان آوردید،از خدا پروا نموده و برای نزدیک شدن به او وسیله بجوئید و در راه او مجاهده نمایید،شاید که رستگار شوید.
قرآن کریم اصل توسل را ضامن بقای ایمان و ملکه تقوا در ضمیر انسان دانسته و آن را به عنوان شرط رسیدن به فلاح و رستگاری می داند، چرا که بدون توسل و استمداد از مواهب و عطایای الهی ، و آنچه که پروردگار برای تعالی به سوی خویش در اختیار بشر قرار داده،غیر ممکن است
مفسر بزرگ شیعه علامه طباطبایی (ره) ذیل تفسیر این آیه شریفه می فرماید:
«خدای تعالی در قرآن کریم فرموده : (و ابتغوا الیه الوسیلة )، و حقیقت وسیله به درگاه خدا مراعات راه خدا است ، به اینکه اولا به احکام او علم پیدا کنی و در ثانی به بندگی او بپردازی ، و ثالثا در جستجوی مکارم و عمل به مستحبات شریعت باشی و این وسیله معنائی نظیر معنای کلمه قربت را دارد، و چون وسیله نوعی توسل است و توسل هم در مورد خدای تعالی که منزه از مکان و جسمانیت است توسل معنوی و پیدا کردن رابطه ای است که بین بنده و پروردگارش اتصال برقرار کند، و نیز از آنجا که بین بنده و پروردگارش هیچ رابطه ای به جز ذلت عبودیت نیست قهرا وسیله ،عبارت است از اینکه انسان حقیقت عبودیت را در خود تحقق دهد و به درگاه خدای تعالی وجهه فقر و مسکنت به خود بگیرد....»
آنچه مبرهن است ،اینست که بر اساس واژة «وسیله» که در آیه مذکور بصورت مطلق آمده ، هر چیزی که مرضی و مورد توجه خدا باشد، می تواند به عنوان وسیله قرار گیرد. حال ممکن است این وسیله از نوع افعال باشد، مانند نماز، روزه، حج، جهاد، یا از انواع اشخاص باشد، مانند انبیا و اولیای خدا، یا از نوع اشیا باشد، مانند کعبه، حجرالاسود، مقام ابراهیم و قرآن. خلاصه هر چیزی که ما را به خدا نزدیک کند و ما را به یاد خدا بیندازد، می تواند وسیله قرار گیرد.
۱.۹k
۰۳ مرداد ۱۳۹۴
دیدگاه ها (۸)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.