حکمت در نزد امامیه(شیعیان،دوستان ومحبین اهل بیت علیهم الس
حکمت در نزد امامیه(شیعیان،دوستان ومحبین اهل بیت علیهم السلام)تعریفی خاص دارد ...
اژه «حکمت» ، بیست بار در قرآن کریم آمده است و خداوند متعال ، در این کتاب آسمانی ، نودویک بار ، خود را با صفت «حکیم» ، ستوده است .صفت «حكيم» در قرآن ، سی وشش بار همراه با صفت «عليم» ، چهل وهفت بار همراه با صفت «عزيز» ، چهار بارهمراه با صفت «خبير» و يك بار همراه هر يك از صفات «توّاب» ، «حميد» ، «علىّ» و «واسع» ، آمده است .
،از امام صادق علیه السلام در این باره روایت شده که فرمود :
🌹نَحنُ شَجَرَةُ النُّبوّةِ ، وَ بَیتُ الرَّحمَةِ ، وَ مَفاتیحُ الحِکمَةِ ، وَ مَعدِنُ العِلمِ .
ما درخت نبوّت ، خانه رحمت ، کلیدهای حکمت و معدن دانش هستیم .
در «زیارت جامعه» ـ که از امام هادی علیه السلام نقل شده و همه امامان با آن ، زیارت می شوند ـ آمده است :
🌹السلام عَلی مَحالِّ مَعرِفَةِ اللّه ، وَ مَساکنِ بَرَکةِ اللّه ، وَ مَعادِنِ حِکمَةِ اللّه .
سلام بر جایگاه های شناخت خدا،
و مسکن هاى برکت خدا،و معدن هاى حکمت خدا...🌹 امّا افسوس که فضای سیاسی جامعه اسلامی توسط اهل سقیفه پس از شهادت پیامبر خدا صلی الله علیه و آله اجازه نداد که مردم ، از سرچشمه حکمت اهل بیت علیهم السلام آن گونه که شایسته است ، بهره مند شوند . بدین جهت ، میراث علمی بیشتر آنان ، اندک است .
حضرت علی امیر علیه السلام می فرماید: «الْحِکمَةُ ضالَّةُ المُؤمِنِ، فَخُذِ الْحِکمَةَ وَ لَوْ مِنْ أَهْلِ النّفاقِ؛ «حكمت گم شده مؤمن است، پس حكمت را فراگير هر چند كه از شخص منافق باشد».
كلمه ضاله (گم شده) را براى حكمت نسبت به مؤمن، از آن جهت استعاره آورده كه حكمت خواسته مؤمن است و او در پى آن است و مى جويدش چنان كه صاحب هر گم شده اى، گم شده خود را مى جويد. 📚( ترجمه شرح نهج البلاغه ابن میثم، ج ۵ ص ۴۷۷)
📚نهج البلاغه، كلمات قصار، 80.
✒درحدیث اول حکمت در قلوب فاسدجای ندارداما درحدیث بعد باید آن را اخذ نمود ولو منافق که یقیناقلوبشان فاسد و خراب است واین چگونه باهم جمع می شود؟
پاسخ اینکه حکمت امانتی در نزد منافقان و...است ودرحدیث شریفی آمده آنقدر می چرخد و بی قراری می کند تا نزد اهلش یعنی مومن برودواینکه در دلهای فاسداثرندارد اینجا فساد به معنی گناهان ظاهری نیست که کم وبیش همه به آن مبتلاهستیم بلکه ریشه فسادها که از شجره خبیثه ی دشمنان اهل بیت علیهم السلام است منظور است چون اهلیت با ولایت ندارند وقلوبشان فاسد =فاسدالعقیده اند ودر بین منافقان شیعی بظاهر عالم نیز این ایام بخوبی مشهود است.
📚الكافى : ج۱ ص۲۲۱ ح۳ ، 📚بصائر الدرجات : ص۷۷ ،📚 بحار الأنوار :ج۲۶ ص۲۴۵ ح۸ . 📚تهذيب الأحكام : ج ۶ ص ۹۸
#سخن_عشق
#حکمت_اهل_بیت_علیه_السلام
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
اژه «حکمت» ، بیست بار در قرآن کریم آمده است و خداوند متعال ، در این کتاب آسمانی ، نودویک بار ، خود را با صفت «حکیم» ، ستوده است .صفت «حكيم» در قرآن ، سی وشش بار همراه با صفت «عليم» ، چهل وهفت بار همراه با صفت «عزيز» ، چهار بارهمراه با صفت «خبير» و يك بار همراه هر يك از صفات «توّاب» ، «حميد» ، «علىّ» و «واسع» ، آمده است .
،از امام صادق علیه السلام در این باره روایت شده که فرمود :
🌹نَحنُ شَجَرَةُ النُّبوّةِ ، وَ بَیتُ الرَّحمَةِ ، وَ مَفاتیحُ الحِکمَةِ ، وَ مَعدِنُ العِلمِ .
ما درخت نبوّت ، خانه رحمت ، کلیدهای حکمت و معدن دانش هستیم .
در «زیارت جامعه» ـ که از امام هادی علیه السلام نقل شده و همه امامان با آن ، زیارت می شوند ـ آمده است :
🌹السلام عَلی مَحالِّ مَعرِفَةِ اللّه ، وَ مَساکنِ بَرَکةِ اللّه ، وَ مَعادِنِ حِکمَةِ اللّه .
سلام بر جایگاه های شناخت خدا،
و مسکن هاى برکت خدا،و معدن هاى حکمت خدا...🌹 امّا افسوس که فضای سیاسی جامعه اسلامی توسط اهل سقیفه پس از شهادت پیامبر خدا صلی الله علیه و آله اجازه نداد که مردم ، از سرچشمه حکمت اهل بیت علیهم السلام آن گونه که شایسته است ، بهره مند شوند . بدین جهت ، میراث علمی بیشتر آنان ، اندک است .
حضرت علی امیر علیه السلام می فرماید: «الْحِکمَةُ ضالَّةُ المُؤمِنِ، فَخُذِ الْحِکمَةَ وَ لَوْ مِنْ أَهْلِ النّفاقِ؛ «حكمت گم شده مؤمن است، پس حكمت را فراگير هر چند كه از شخص منافق باشد».
كلمه ضاله (گم شده) را براى حكمت نسبت به مؤمن، از آن جهت استعاره آورده كه حكمت خواسته مؤمن است و او در پى آن است و مى جويدش چنان كه صاحب هر گم شده اى، گم شده خود را مى جويد. 📚( ترجمه شرح نهج البلاغه ابن میثم، ج ۵ ص ۴۷۷)
📚نهج البلاغه، كلمات قصار، 80.
✒درحدیث اول حکمت در قلوب فاسدجای ندارداما درحدیث بعد باید آن را اخذ نمود ولو منافق که یقیناقلوبشان فاسد و خراب است واین چگونه باهم جمع می شود؟
پاسخ اینکه حکمت امانتی در نزد منافقان و...است ودرحدیث شریفی آمده آنقدر می چرخد و بی قراری می کند تا نزد اهلش یعنی مومن برودواینکه در دلهای فاسداثرندارد اینجا فساد به معنی گناهان ظاهری نیست که کم وبیش همه به آن مبتلاهستیم بلکه ریشه فسادها که از شجره خبیثه ی دشمنان اهل بیت علیهم السلام است منظور است چون اهلیت با ولایت ندارند وقلوبشان فاسد =فاسدالعقیده اند ودر بین منافقان شیعی بظاهر عالم نیز این ایام بخوبی مشهود است.
📚الكافى : ج۱ ص۲۲۱ ح۳ ، 📚بصائر الدرجات : ص۷۷ ،📚 بحار الأنوار :ج۲۶ ص۲۴۵ ح۸ . 📚تهذيب الأحكام : ج ۶ ص ۹۸
#سخن_عشق
#حکمت_اهل_بیت_علیه_السلام
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
۲.۱k
۱۴ دی ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.