به هر حال تغييرات و تشريعاتي كه از سوي خلفا، پس از رحلت ر
به هر حال تغييرات و تشريعاتي كه از سوي خلفا، پس از رحلت رسول اكرم (ص) صورت گرفت، مانند تكتف (دست بسته نماز خواندن)، كه از زمان عمر خليفه دوم مرسوم شد و آن را به داستاني مربوط مي كنند كه وقتي اسيران ايراني را نزد عمر بن خطاب آوردند، عمر بن خطاب آن ها را دست بسته ديد و پرسيد، چرا چنين كرده ايد؟ گفتند: رسم ما ايرانيان اين است كه در برابر پادشاهان مان چنين مي ايستيم. عمر بن خطاب از اين حالت خوشش آمد و دستور داد از اين پس در نماز چنين بايستند. مردم هم مطابق دستور عمل كردند و به اين ترتيب سنت شد.(8)
ماشيعيان در گفتن اذان ازسيره وروش پيامبر (ص) تخطي نكرده ايم بلكه در اذان همان جملاتي را مي گوييم كه جبرئيل به پيامبر(ص) و پيامبر همان را به مسلمانان تعليم فرمود. ما معتقديم كه «اشهد أنّ علياً ولى اللَّه» چه در زمان پيامبر و چه بعد از آن و چه در زمان كنونى جزء اذان و اقامه نبوده و نيست. به اين مسئله همه فقهاي شيعه ومراجع معظم تقليد در كتاب هاي فقهي ودر رساله هاي عمليه خود تصريح كرده و نوشته اند كه« اشهد ان عليا ولي الله» جزء اذان واقامه نيست. هر كس مي تواند به رساله مراجع تقليد بحث احكام اذان واقامه مراجعه نمايد ومسئله را ببيند. (9)
بندهاى اذان نزد شيعه هجده تا است؛ در آغاز چهار اللَّهاكبر، سپس اشهد ان لااله الاّاللَّه، اشهد أنّ محمّداً رسول اللَّه، حى على الصلاة، حى على الفلاح، حى على خير العمل، اللَّهاكبر و لااله الاّ اللَّه، هر كدام دوبار و بندهاى اقامه هفده تا است مانند بندهاى اذان با اين تفاوت كه لااله الاّ اللَّه آخر يكى است و قد قامت الصلاة دوبار اضافه شده و اللَّهاكبر دوبار گفته مىشود.
بنا بر اين، از ديدگاه شيعه « اشهد انّ عليّاً ولىّ اللَّه» جزء اذان و اقامه نيست، بلكه به عنوان تبرك و ثواب گفته مىشود.
اين مسئله هم در آغاز نبود. بعدها كه بنى اميه و مخالفان سرسخت آن بزرگوار، در قنوت نماز و در منابر خود، حضرت علي (ع) را دشنام داده و لعن مىكردند، شيعه به عنوان مبارزه با اين اعمال زشت و ناپسند و غير شرعى، نام مقدّس حضرت را در اقامه و اذان گنجاند و به عنوان اين كه نام مقدس حضرت مبارك است و شهادت به ولايت آن حضرت در تكميل شهادت به رسالت پيامبر است و اذان و اقامه با ذكر آن ثواب بيشترى دارد، آن را در اذان و اقامه قرار داده اند؛ در هر حال اين بخش جزء اذان و اقامه نيست.
اما در مورد اهل سنت ايشان به سيره پيامبر در اذان عمل نمي كنند ، بلكه به سيره خليفه دوم (عمر) عمل مي كنند. به اعتراف تمام مسلمانان، حذف «حي علي خير العمل» از اذان و جايگزين كردن عبارت «الصلوه خير من النوم» به جاي آن ، توسط عمر انجام شد تا مسلمانان با رو آوردن به بهترين عمل (نماز)
ماشيعيان در گفتن اذان ازسيره وروش پيامبر (ص) تخطي نكرده ايم بلكه در اذان همان جملاتي را مي گوييم كه جبرئيل به پيامبر(ص) و پيامبر همان را به مسلمانان تعليم فرمود. ما معتقديم كه «اشهد أنّ علياً ولى اللَّه» چه در زمان پيامبر و چه بعد از آن و چه در زمان كنونى جزء اذان و اقامه نبوده و نيست. به اين مسئله همه فقهاي شيعه ومراجع معظم تقليد در كتاب هاي فقهي ودر رساله هاي عمليه خود تصريح كرده و نوشته اند كه« اشهد ان عليا ولي الله» جزء اذان واقامه نيست. هر كس مي تواند به رساله مراجع تقليد بحث احكام اذان واقامه مراجعه نمايد ومسئله را ببيند. (9)
بندهاى اذان نزد شيعه هجده تا است؛ در آغاز چهار اللَّهاكبر، سپس اشهد ان لااله الاّاللَّه، اشهد أنّ محمّداً رسول اللَّه، حى على الصلاة، حى على الفلاح، حى على خير العمل، اللَّهاكبر و لااله الاّ اللَّه، هر كدام دوبار و بندهاى اقامه هفده تا است مانند بندهاى اذان با اين تفاوت كه لااله الاّ اللَّه آخر يكى است و قد قامت الصلاة دوبار اضافه شده و اللَّهاكبر دوبار گفته مىشود.
بنا بر اين، از ديدگاه شيعه « اشهد انّ عليّاً ولىّ اللَّه» جزء اذان و اقامه نيست، بلكه به عنوان تبرك و ثواب گفته مىشود.
اين مسئله هم در آغاز نبود. بعدها كه بنى اميه و مخالفان سرسخت آن بزرگوار، در قنوت نماز و در منابر خود، حضرت علي (ع) را دشنام داده و لعن مىكردند، شيعه به عنوان مبارزه با اين اعمال زشت و ناپسند و غير شرعى، نام مقدّس حضرت را در اقامه و اذان گنجاند و به عنوان اين كه نام مقدس حضرت مبارك است و شهادت به ولايت آن حضرت در تكميل شهادت به رسالت پيامبر است و اذان و اقامه با ذكر آن ثواب بيشترى دارد، آن را در اذان و اقامه قرار داده اند؛ در هر حال اين بخش جزء اذان و اقامه نيست.
اما در مورد اهل سنت ايشان به سيره پيامبر در اذان عمل نمي كنند ، بلكه به سيره خليفه دوم (عمر) عمل مي كنند. به اعتراف تمام مسلمانان، حذف «حي علي خير العمل» از اذان و جايگزين كردن عبارت «الصلوه خير من النوم» به جاي آن ، توسط عمر انجام شد تا مسلمانان با رو آوردن به بهترين عمل (نماز)
۱.۴k
۲۷ آبان ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.