بسیار مهم.اولین لبیک به مردی که قیام نکرد.نماز مغرب و عشا
بسیار مهم.اولین لبیک به مردی که قیام نکرد.نماز مغرب و عشا را که خواند، به عیادت آیتالله حکیم رفت. بعد از احوالپرسی و تعارفات مرسوم، میدان مناظره را فراخ دید و سخن آغاز کرد.
- حضرت آقای حکیم! شنیدم کسالت دارید. خوب است برای مداوا به ایران بروید و در ضمن، قضایای ایران را از نزدیک لمس کنید و ببینید که بر ملت مسلمان چه میگذرد. در زمان مرحوم بروجردی عدم اقدام ایشان را علیه دولت جابره بر این حمل میکردم که مطالب را به ایشان نمیرسانند. نسبت به جنابعالی هم این طور معتقدم که فجایع حکومت ایران را به سمع شما نمیرسانند، والا شما ساکت نمیماندید.
- من به تمام قضایا کاملا واقفم.
- گمان نمیکنم که از همه قضایا مطلع باشید. که اگر بودید، کوتاه نمیآمدید.
- آنچه وظیفه شرعی بود بجا آوردم. شما از اوضاع سیاسی جهان باخبر نیستید. عدهای سودجو این قضایا را درست میکنند که خودشان سود ببرند. باید خیلی مراقب بود.
- شاید مطلع نباشید که آمریکا و انگلستان میخواهند دول اسلامی را محو و نابود کنند و فعلا از ایران شروع کردهاند. تمام منافع ایران را میبرند و میخواهند خون این ملت را بمکند. باید متوجه بود و بیدار شد و ما بدین جهت قیام کردیم.
- بلی آن طور که شما میگویید صحیح است، ولی راه ایستادگی ومقابله با آنها آن طور که شما اقدام کردید، درست نبود. چون ما که سلاح و قدرت نداریم. سلاح و قدرت ما همین مردم هستند. اینها هم حرکتشان بسته به جهت باد است.ما تجاربی از انقلاب ۱۹۲۰ عراق داریم و میدانیم که چگونه انگلیسیها با ما رفتار کردند و نتیجه قیام و انقلاب ما به کجا منتهی شد. خیلی محتاطانه باید حرکت کرد. به اندک غفلت ممکن است مسلمانها ذلیل و نابود شوند؛ من خود را در مقابل این مسائل مسئول میدانم. بعضی مسائلی که شما بیان کردید، درست نبوده.
- البته من بدون تحقیق اقدام نکردم و من مدارک مستدل دارم.
- حالا چه میشود کرد؟ چه اثر دارد؟
- قطعا اثر دارد. ما با همین قیام تصمیمات خطرناک دولت را متوقف کردیم. چطور اثر ندارد؟ اگر علما اتحاد داشته باشند، قطعا مؤثر است.
- اگر احتمال عقلایی داشته باشد، حرفتان درست است.
- منظور ما از اقدام، اقدام عاقلانه است و اقدام غیرعاقلانه اصلا مورد بحث نیست. مقصود اقدام علما و عقلای ملت است.
- اگر اقدام حاد کنیم، مردم از ما تبعیت نمیکنند. آنها برای دین سینه چاک نمیکنند.
- چطور چنین میگویید؟ این مردم جان دادند، زجر دیدند، حبس کشیدند، تبعید شدند، اموالشان به غارت رفت. چطور بقال و عطار سرمحل که سینه را جلوی گلوله دادند، دروغ میگویند؟
- تبعیت نمیکنند، مرید اغراض مادیه هستند.
- عرض کردم که مردم در پانزده خرداد جوانمردی و صداقت خود را نشان دادند.
- اگر قیام کنیم و خونی از دماغ کسی بریزد، مردم به ما ناسزا میگویند.
- ما که قیام کردیم، از احدی به جز مزید احترام ندیدیم و هر که کوتاهی کرد حرف سرد شنید و مورد بیارادتی مردم واقع شد.
- چه باید کرد؟ بایستی احتمال اثر بدهیم. کشته شدن چه اثر دارد؟
- عملیات ضددینی دو جور است: یکی مثل رضاخان بیدینی میکرد و به شرع نسبت نمیداد. ولی شاه فعلی هر عملی ضد قرآن و مذهب میکند و میگوید از دین است. این بدعت عظیم که بر شالوده دیانت لطمه وارد میکند قابل تحمل نیست. باید جانبازی کرد. بگذارید تاریخ ثبت کند که وقتی دین مورد حمله واقع شد، عدهای از علمای شیعه قیام کردند و دستههایی از آنها کشته شدند.
- تاریخ چه فایدهای دارد؟ باید اثر داشته باشد.
- چطور فایده ندارد؟ مگر قیام حسینبن علی (ع) به تاریخ خدمت مؤثری نکرد؟ چه بهره بزرگی از قیام آن حضرت میگیریم؟
- شما جواب خدا را در این خونریزی چه می دهید؟
- امام حسین (ع) که قیام کرد و خود و عدهای شهید شدند، برای چه بود؟ برای حفظ اسلام بود. پس باید به ایشان هم اعتراض کنیم.
- ای آقا! شما خود را با امام حسین (ع) قیاس میکنید؟ امام حسین (ع) امام واجبالاطاعه و مأمور از جانب خداوند بود. شما چرا امام حسن (ع) را نمیگویید؟ هر کاری که میخواهید بکنید و هر خونی که میخواهید ریخته شود، امام حسین (ع) را در میان میآورید. ریختن یک قطره خون بیگناه در نزد خداوند مسئولیت عظیم دارد.
- اگر امام حسن (ع) هم به اندازه شما مرید داشت، قیام میکرد. در اول امر قیام کرد. دید مریدها فروخته شدهاند، لذا فتح نکرد. اما شما در تمام ممالک اسلامی مقلد و مرید دارید.
- من که نمیبینم کسی را داشته باشم که اگر اقدامی کردیم تبعیت نماید.
- شما اقدام کنید و قیام نمایید، من اولین کسی خواهم بود که از شما تبعیت خواهم کرد.
حاج آقا روحالله این را گفت و بلند شد و آیتالله حکیم با لبخند ایشان را مشایعت کرد.
برشی از جلد دوم کتاب کوثر با اندکی تلخیص
- حضرت آقای حکیم! شنیدم کسالت دارید. خوب است برای مداوا به ایران بروید و در ضمن، قضایای ایران را از نزدیک لمس کنید و ببینید که بر ملت مسلمان چه میگذرد. در زمان مرحوم بروجردی عدم اقدام ایشان را علیه دولت جابره بر این حمل میکردم که مطالب را به ایشان نمیرسانند. نسبت به جنابعالی هم این طور معتقدم که فجایع حکومت ایران را به سمع شما نمیرسانند، والا شما ساکت نمیماندید.
- من به تمام قضایا کاملا واقفم.
- گمان نمیکنم که از همه قضایا مطلع باشید. که اگر بودید، کوتاه نمیآمدید.
- آنچه وظیفه شرعی بود بجا آوردم. شما از اوضاع سیاسی جهان باخبر نیستید. عدهای سودجو این قضایا را درست میکنند که خودشان سود ببرند. باید خیلی مراقب بود.
- شاید مطلع نباشید که آمریکا و انگلستان میخواهند دول اسلامی را محو و نابود کنند و فعلا از ایران شروع کردهاند. تمام منافع ایران را میبرند و میخواهند خون این ملت را بمکند. باید متوجه بود و بیدار شد و ما بدین جهت قیام کردیم.
- بلی آن طور که شما میگویید صحیح است، ولی راه ایستادگی ومقابله با آنها آن طور که شما اقدام کردید، درست نبود. چون ما که سلاح و قدرت نداریم. سلاح و قدرت ما همین مردم هستند. اینها هم حرکتشان بسته به جهت باد است.ما تجاربی از انقلاب ۱۹۲۰ عراق داریم و میدانیم که چگونه انگلیسیها با ما رفتار کردند و نتیجه قیام و انقلاب ما به کجا منتهی شد. خیلی محتاطانه باید حرکت کرد. به اندک غفلت ممکن است مسلمانها ذلیل و نابود شوند؛ من خود را در مقابل این مسائل مسئول میدانم. بعضی مسائلی که شما بیان کردید، درست نبوده.
- البته من بدون تحقیق اقدام نکردم و من مدارک مستدل دارم.
- حالا چه میشود کرد؟ چه اثر دارد؟
- قطعا اثر دارد. ما با همین قیام تصمیمات خطرناک دولت را متوقف کردیم. چطور اثر ندارد؟ اگر علما اتحاد داشته باشند، قطعا مؤثر است.
- اگر احتمال عقلایی داشته باشد، حرفتان درست است.
- منظور ما از اقدام، اقدام عاقلانه است و اقدام غیرعاقلانه اصلا مورد بحث نیست. مقصود اقدام علما و عقلای ملت است.
- اگر اقدام حاد کنیم، مردم از ما تبعیت نمیکنند. آنها برای دین سینه چاک نمیکنند.
- چطور چنین میگویید؟ این مردم جان دادند، زجر دیدند، حبس کشیدند، تبعید شدند، اموالشان به غارت رفت. چطور بقال و عطار سرمحل که سینه را جلوی گلوله دادند، دروغ میگویند؟
- تبعیت نمیکنند، مرید اغراض مادیه هستند.
- عرض کردم که مردم در پانزده خرداد جوانمردی و صداقت خود را نشان دادند.
- اگر قیام کنیم و خونی از دماغ کسی بریزد، مردم به ما ناسزا میگویند.
- ما که قیام کردیم، از احدی به جز مزید احترام ندیدیم و هر که کوتاهی کرد حرف سرد شنید و مورد بیارادتی مردم واقع شد.
- چه باید کرد؟ بایستی احتمال اثر بدهیم. کشته شدن چه اثر دارد؟
- عملیات ضددینی دو جور است: یکی مثل رضاخان بیدینی میکرد و به شرع نسبت نمیداد. ولی شاه فعلی هر عملی ضد قرآن و مذهب میکند و میگوید از دین است. این بدعت عظیم که بر شالوده دیانت لطمه وارد میکند قابل تحمل نیست. باید جانبازی کرد. بگذارید تاریخ ثبت کند که وقتی دین مورد حمله واقع شد، عدهای از علمای شیعه قیام کردند و دستههایی از آنها کشته شدند.
- تاریخ چه فایدهای دارد؟ باید اثر داشته باشد.
- چطور فایده ندارد؟ مگر قیام حسینبن علی (ع) به تاریخ خدمت مؤثری نکرد؟ چه بهره بزرگی از قیام آن حضرت میگیریم؟
- شما جواب خدا را در این خونریزی چه می دهید؟
- امام حسین (ع) که قیام کرد و خود و عدهای شهید شدند، برای چه بود؟ برای حفظ اسلام بود. پس باید به ایشان هم اعتراض کنیم.
- ای آقا! شما خود را با امام حسین (ع) قیاس میکنید؟ امام حسین (ع) امام واجبالاطاعه و مأمور از جانب خداوند بود. شما چرا امام حسن (ع) را نمیگویید؟ هر کاری که میخواهید بکنید و هر خونی که میخواهید ریخته شود، امام حسین (ع) را در میان میآورید. ریختن یک قطره خون بیگناه در نزد خداوند مسئولیت عظیم دارد.
- اگر امام حسن (ع) هم به اندازه شما مرید داشت، قیام میکرد. در اول امر قیام کرد. دید مریدها فروخته شدهاند، لذا فتح نکرد. اما شما در تمام ممالک اسلامی مقلد و مرید دارید.
- من که نمیبینم کسی را داشته باشم که اگر اقدامی کردیم تبعیت نماید.
- شما اقدام کنید و قیام نمایید، من اولین کسی خواهم بود که از شما تبعیت خواهم کرد.
حاج آقا روحالله این را گفت و بلند شد و آیتالله حکیم با لبخند ایشان را مشایعت کرد.
برشی از جلد دوم کتاب کوثر با اندکی تلخیص
- ۱.۸k
- ۰۱ تیر ۱۴۰۵
دیدگاه ها (۱۲)
در حال بارگزاری
خطا در دریافت مطلب های مرتبط