بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ قسمت اول :
گزاره های دینی ثابت است اما گزاره های علمی ثابت نیست. علاوه بر این گزاره های دینی ثباتشان به معنی سکونشان نیست گزاره های دینی ثبوت دارند اما سکون ندارند. مشکل اکثر علماء ساینسیها این است که ثبوت را با سکون اشتباه گرفته اند خدا ثابت است اما ساکن نیست خدا نوترین نوهاست هیچ چیزی نوتر از خدا نیست جهان همواره در حال نو شدن است اما آیا کهنه می تواند نو بیافریند؟ نه پس خدا ساکن نیست بلکه ثابت است علم در گذشته به شکل فعلی مطرح نبوده در دنیای امروز علمی که مهر آزمایشگاه بر آن خورده باشد علم محسوب می شود. بنابراین علومی مثل انسان شناسی و اینها علم خالص به شمار نمی روند. موضوع علم بررسی طبیعت است.
فیزیکدان با طبیعت سروکار دارد علم جدید الهام نیست تجربه است حس است اما موضوع دین معارف معنوی است.دین ،خداست پیامبر است معاد است. زبان علم زبان تأیید است زبان نفی نیست.
عالم نمی گوید فلان چیز نیست می گوید من نمی دانم اگر هم می داند درحد تجربه و آزمایش است نه بیشتر اگر بگوید می دانم عالم نیست اما زبان دین ابدی است برای همیشه است. علم امروز پوزیتیویست و عینی گراست و بس علم محصور در ماده است و اگر از ماده فراتر رود فلج می شود.
یقین عقلی مقدم بر یقین حسی است ما وقتی یک هواپیما را در آسمان اندازه یک پرنده می بینیم این یقین حسی است اما ما در عقل خود می دانیم که اندازه واقعی آن هواپیما چقدر است و آن را معیار قرار می دهیم.
ما یک عقل بیشتر نداریم و آن عقل کل است که ما تنها بهره ای از آن را داریم امثال راسل عاقل و باشعور بوده اند اما عقل آنها گرفتار نفسانیات بوده است. (ادامه دارد...)
پاسخ قسمت اول :
گزاره های دینی ثابت است اما گزاره های علمی ثابت نیست. علاوه بر این گزاره های دینی ثباتشان به معنی سکونشان نیست گزاره های دینی ثبوت دارند اما سکون ندارند. مشکل اکثر علماء ساینسیها این است که ثبوت را با سکون اشتباه گرفته اند خدا ثابت است اما ساکن نیست خدا نوترین نوهاست هیچ چیزی نوتر از خدا نیست جهان همواره در حال نو شدن است اما آیا کهنه می تواند نو بیافریند؟ نه پس خدا ساکن نیست بلکه ثابت است علم در گذشته به شکل فعلی مطرح نبوده در دنیای امروز علمی که مهر آزمایشگاه بر آن خورده باشد علم محسوب می شود. بنابراین علومی مثل انسان شناسی و اینها علم خالص به شمار نمی روند. موضوع علم بررسی طبیعت است.
فیزیکدان با طبیعت سروکار دارد علم جدید الهام نیست تجربه است حس است اما موضوع دین معارف معنوی است.دین ،خداست پیامبر است معاد است. زبان علم زبان تأیید است زبان نفی نیست.
عالم نمی گوید فلان چیز نیست می گوید من نمی دانم اگر هم می داند درحد تجربه و آزمایش است نه بیشتر اگر بگوید می دانم عالم نیست اما زبان دین ابدی است برای همیشه است. علم امروز پوزیتیویست و عینی گراست و بس علم محصور در ماده است و اگر از ماده فراتر رود فلج می شود.
یقین عقلی مقدم بر یقین حسی است ما وقتی یک هواپیما را در آسمان اندازه یک پرنده می بینیم این یقین حسی است اما ما در عقل خود می دانیم که اندازه واقعی آن هواپیما چقدر است و آن را معیار قرار می دهیم.
ما یک عقل بیشتر نداریم و آن عقل کل است که ما تنها بهره ای از آن را داریم امثال راسل عاقل و باشعور بوده اند اما عقل آنها گرفتار نفسانیات بوده است. (ادامه دارد...)
۳۶۹
۲۴ شهریور ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.