بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ قسمت اول :
پرسش از امکان تغییر احکام الهی، بسیار مهمتر از چگونگی تکثیر نسل بشر می باشد. چرا که ما با احکام الهی سر و کار داریم، نه با چگونگی پیدایش نسل های اولیه. چنان که امروزه همه باید بدانند که چه ازدواجی حلال است،ولی هیچ کس نمیداند که بالاخره چگونه حضرت عیسی علیه السلام، بدون نطفه پدر، از رحم مادر به دنیا آمد و خداوند متعال فرمود که خلقت او، مانند خلقت آدم (ع) از خاک است.
همیشه در احکام = شرع = فقه = قوانین نیز اصول ثابت است، و فروع آنها، متغیر و متناسب بامقضیات زمان،شرایط وگاه مکان نیز میباشد و جز این نمی تواند باشد.
نماز، در تمامی ادیان واجب بود، اما چگونگی اقامه آن متفاوت - قبله برای شرایعی بیت المقدس بود، اما برای حضرات ابراهیم و اسماعیل علیهماالسلام و نیز پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله، و جمیع مسلمانان تا آخرالزمان، کعبه معظمه میباشد- ازدواج همزمان با دو خواهر، دست کم تا زمان حضرت موسی علیه السلام جایز بود صید ماهی در روز شنبه بر یهودیان حرام بود،اما در شریعت اسلام، این حرمت برداشته شد و این قواعد تغییر در احکام شریعت، اختصاصی به ازدواج فرزندان آدم و حوا (ع)، یا سایر احکام در شرایع گذشته ندارد، بلکه در شریعت اسلام نیز فروع یا احکام، متناسب با زمان و شرایط می باشند.چنان که احکام نماز و روزه که ضروری ترین احکام الهی میباشند، به تناسب زمان و شرایط، متفاوت میگردند. نماز در سفر قصر شکسته است،نماز در وقت خوف جنگ متفاوت است،وروزه واجب ماه مبارک رمضان،بر مسافر یا بیماری که روزه بر او ضرر دارد و حرام می شود.
قربانی در حج واجب است و تا کسی قربانی نکند، از احرام خارج نمیشود، اما حج فقط به همان مناسک در زمان خاص مدت تعیین شده در ذی الحجة اطلاق میگردد و در سایر زمان ها، اگر چه مکان همان است، اما نامش عمره میشود، قربانی و رمی جمرات ندارد و زائر نیز حتی اگر همه ساله به عمره رود، حاجی نمی گردد و تکلیف حج در صورت استطاعت از وی برداشته نمیشود.
بیتردید، احکام چه احکام الهی و چه غیر الهی، اگر مبتنی بر اصول ثابت و فروع متغیر و متناسب با مقتضیات زمان، مکان و شرایط نباشند، قابل تعمیم و اجرا نمیباشند.
نه در زمان نزول وحی، بیمه و بانک وجود داشت، و نه امروزه مردمان با اسب و شتر به سفر میروند - خب احکامش چه میشود؟ آیا دین ناقص است و در خصوص این پدیدهها هیچ راهکاری ارائه نداده است، یا اصول ثابتی دارد که پدیدهها و شرایط روز را میتوان بر آنها منطبق نمود و حکم الهی را به اجرا درآورد؟(ادامه دارد...)
پاسخ قسمت اول :
پرسش از امکان تغییر احکام الهی، بسیار مهمتر از چگونگی تکثیر نسل بشر می باشد. چرا که ما با احکام الهی سر و کار داریم، نه با چگونگی پیدایش نسل های اولیه. چنان که امروزه همه باید بدانند که چه ازدواجی حلال است،ولی هیچ کس نمیداند که بالاخره چگونه حضرت عیسی علیه السلام، بدون نطفه پدر، از رحم مادر به دنیا آمد و خداوند متعال فرمود که خلقت او، مانند خلقت آدم (ع) از خاک است.
همیشه در احکام = شرع = فقه = قوانین نیز اصول ثابت است، و فروع آنها، متغیر و متناسب بامقضیات زمان،شرایط وگاه مکان نیز میباشد و جز این نمی تواند باشد.
نماز، در تمامی ادیان واجب بود، اما چگونگی اقامه آن متفاوت - قبله برای شرایعی بیت المقدس بود، اما برای حضرات ابراهیم و اسماعیل علیهماالسلام و نیز پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله، و جمیع مسلمانان تا آخرالزمان، کعبه معظمه میباشد- ازدواج همزمان با دو خواهر، دست کم تا زمان حضرت موسی علیه السلام جایز بود صید ماهی در روز شنبه بر یهودیان حرام بود،اما در شریعت اسلام، این حرمت برداشته شد و این قواعد تغییر در احکام شریعت، اختصاصی به ازدواج فرزندان آدم و حوا (ع)، یا سایر احکام در شرایع گذشته ندارد، بلکه در شریعت اسلام نیز فروع یا احکام، متناسب با زمان و شرایط می باشند.چنان که احکام نماز و روزه که ضروری ترین احکام الهی میباشند، به تناسب زمان و شرایط، متفاوت میگردند. نماز در سفر قصر شکسته است،نماز در وقت خوف جنگ متفاوت است،وروزه واجب ماه مبارک رمضان،بر مسافر یا بیماری که روزه بر او ضرر دارد و حرام می شود.
قربانی در حج واجب است و تا کسی قربانی نکند، از احرام خارج نمیشود، اما حج فقط به همان مناسک در زمان خاص مدت تعیین شده در ذی الحجة اطلاق میگردد و در سایر زمان ها، اگر چه مکان همان است، اما نامش عمره میشود، قربانی و رمی جمرات ندارد و زائر نیز حتی اگر همه ساله به عمره رود، حاجی نمی گردد و تکلیف حج در صورت استطاعت از وی برداشته نمیشود.
بیتردید، احکام چه احکام الهی و چه غیر الهی، اگر مبتنی بر اصول ثابت و فروع متغیر و متناسب با مقتضیات زمان، مکان و شرایط نباشند، قابل تعمیم و اجرا نمیباشند.
نه در زمان نزول وحی، بیمه و بانک وجود داشت، و نه امروزه مردمان با اسب و شتر به سفر میروند - خب احکامش چه میشود؟ آیا دین ناقص است و در خصوص این پدیدهها هیچ راهکاری ارائه نداده است، یا اصول ثابتی دارد که پدیدهها و شرایط روز را میتوان بر آنها منطبق نمود و حکم الهی را به اجرا درآورد؟(ادامه دارد...)
۸۱۰
۲۹ تیر ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.