حقیقت ارامگاه کوروش بزرگ
آرامگاه کوروش پاسخ به کوروش ستیزان (۲):
قسمت قبلی: https://wisgoon.com/pin/59757533/
✳️ مروری بر نام آرامگاه 🇮🇷#کوروش در دوران پس از اسلام:
✳️ آرامگاه کوروش در دشت پاسارگاد (دشت مرغاب) در طول تاریخ همواره مورد توجه قرار داشتهاست و پیش از مشخص شدن هویت واقعی این بنا تصورات و دیدگاههای گوناگونی پیرامون آن وجود داشتهاست، شایسته است برای درک واقعی هویت آرامگاه کوروش به این تصورات بومی توجه کنیم.
در دوران پس از اسلام، مؤرخان اسلامی کمتر به آرامگاه پاسارگاد پرداختهاند به طوری که اشاره به آرامگاه کوروش در این منابع مختصر و محدود است. نخستین مؤرخ ایرانی مسلمان که به آرامگاه پاسارگاد اشاره کرده «ابن بلخی» است، که در حدود 498 تا 511 هجری قمری کتاب ارزشمند فارسنامه را نگاشتهاست (دایرةالمعارف بزرگ اسلامی، 1367: ص 135).
📚 ابن بلخی در کتاب «فارسنامه» شرح آرامگاه کوروش را چنین بیان میکند:
📚 «مرغزار کالان نزدیکی گور مادر سلیمان است طول آن چهار فرسنگ، اما عرض ندارد مگر اندکی و گور مادر سلیمان از سنگ کردهاند. خانه چهار سو هیچکس در آن خانه نتوان نگریدن کی گویند کی طلسمی ساختهاند کی هرکی در آن خانه نگرد کور شود اما کسی را ندیدهام کی این آزمایش کند» (ابن بلخی، 1385: صص154-155). 📚
✍️ پس از ابن بلخی، «حمدالله موستوفی» صاحب کتاب «نزهةالقلوب» در حدود سال 740 هجری قمری از این آرامگاه یاد کردهاست اما تشابه بسیار نوشتههای او با توضیحات ابن بلخی نشان میدهد که احتمالا از روی کتاب «فارسنامه» نگاشته شده باشد (موستوفی، بی تا: ص163) او این مکان را متعلق به مادر حضرت سلیمان (ع) میدانست (صداقت کیش، 1380: ص67).
✍️ حاج میرزا حسن حسینی فسائی در کتاب ارزشمند «فارسنامه ناصری» این بنا را به نام «مشهد ام نبی» یاد کرده است (حسینی فسائی، 1367: ص 1558 و ص 1560).
مدارک و منابع: ۱- کتاب تاریخ کامل ایران، تاریخ ایران قدیم، اثر حسن پیرنیا (مشیرالدوله)، انتشارات جاویدان
۲- رویدادنامه بابلی نبونئید
۳- کوروپدیا (کوروشنامه) از گزنفون، ترجمه استاد ابوالحسن تهامی
۴- منشور کوروش کبیر
۵- خردگان
۱
قسمت بعدی: https://wisgoon.com/pin/59758711/
#نه_به_کوروش_ستیزی
#ما_ایرانی_هستیم
#afhu
قسمت قبلی: https://wisgoon.com/pin/59757533/
✳️ مروری بر نام آرامگاه 🇮🇷#کوروش در دوران پس از اسلام:
✳️ آرامگاه کوروش در دشت پاسارگاد (دشت مرغاب) در طول تاریخ همواره مورد توجه قرار داشتهاست و پیش از مشخص شدن هویت واقعی این بنا تصورات و دیدگاههای گوناگونی پیرامون آن وجود داشتهاست، شایسته است برای درک واقعی هویت آرامگاه کوروش به این تصورات بومی توجه کنیم.
در دوران پس از اسلام، مؤرخان اسلامی کمتر به آرامگاه پاسارگاد پرداختهاند به طوری که اشاره به آرامگاه کوروش در این منابع مختصر و محدود است. نخستین مؤرخ ایرانی مسلمان که به آرامگاه پاسارگاد اشاره کرده «ابن بلخی» است، که در حدود 498 تا 511 هجری قمری کتاب ارزشمند فارسنامه را نگاشتهاست (دایرةالمعارف بزرگ اسلامی، 1367: ص 135).
📚 ابن بلخی در کتاب «فارسنامه» شرح آرامگاه کوروش را چنین بیان میکند:
📚 «مرغزار کالان نزدیکی گور مادر سلیمان است طول آن چهار فرسنگ، اما عرض ندارد مگر اندکی و گور مادر سلیمان از سنگ کردهاند. خانه چهار سو هیچکس در آن خانه نتوان نگریدن کی گویند کی طلسمی ساختهاند کی هرکی در آن خانه نگرد کور شود اما کسی را ندیدهام کی این آزمایش کند» (ابن بلخی، 1385: صص154-155). 📚
✍️ پس از ابن بلخی، «حمدالله موستوفی» صاحب کتاب «نزهةالقلوب» در حدود سال 740 هجری قمری از این آرامگاه یاد کردهاست اما تشابه بسیار نوشتههای او با توضیحات ابن بلخی نشان میدهد که احتمالا از روی کتاب «فارسنامه» نگاشته شده باشد (موستوفی، بی تا: ص163) او این مکان را متعلق به مادر حضرت سلیمان (ع) میدانست (صداقت کیش، 1380: ص67).
✍️ حاج میرزا حسن حسینی فسائی در کتاب ارزشمند «فارسنامه ناصری» این بنا را به نام «مشهد ام نبی» یاد کرده است (حسینی فسائی، 1367: ص 1558 و ص 1560).
مدارک و منابع: ۱- کتاب تاریخ کامل ایران، تاریخ ایران قدیم، اثر حسن پیرنیا (مشیرالدوله)، انتشارات جاویدان
۲- رویدادنامه بابلی نبونئید
۳- کوروپدیا (کوروشنامه) از گزنفون، ترجمه استاد ابوالحسن تهامی
۴- منشور کوروش کبیر
۵- خردگان
۱
قسمت بعدی: https://wisgoon.com/pin/59758711/
#نه_به_کوروش_ستیزی
#ما_ایرانی_هستیم
#afhu
۳.۵k
۲۷ آذر ۱۴۰۲
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.